De Criticitafel op locatie! Vanuit een koud en regenachtig Oerol op Terschelling bespreken theaterjournalisten Herien Wensink, Sander Janssens en presentator Hans Smit het festival tot dusver. Welke voorstellingen vielen op en hoe is de sfeer op het eiland? (meer…)
Het festival Oerol op Terschelling had altijd de naam vrijgevochten te zijn, anarchistisch, een vrijstaat voor speelse geesten en theatermakers. Met de editie van 2024 lijkt dat beeld gekanteld: veel voorstellingen zijn ernstig, de makers zoeken naar zingeving. De locatievoorstelling annex boswandeling Memoria 1 door Tijd van de Wolf/Alexandra Broeder gaat over ‘healing’, ‘jezelf vinden’, ‘klaar zijn voor de reis’, ‘het her-inneren’, ‘een zoektocht naar je innerlijke zelf’ en ook over ‘het ‘loslaten van ons mens-zijn’.
Memoria is weliswaar een buitenvoorstelling, maar begint thuis, achter je computerscherm. Als je de link hebt geopend, vraagt een zoetgevooisde fluisterstem of je bereid bent de reis te beginnen. Diezelfde actrice met de fluisterstem ontvangt de bezoekers bij locatie Griene Pôlle op West-Terschelling. We krijgen een koptelefoon uitgereikt en dienen in stilte een boswandeling te maken, langs afwateringssloten. Het is een mooie, geheimzinnige tocht. Ondertussen vertelt de fluisterstem dat we bereid moeten zijn te luisteren naar tekens, zoals de oude Grieken dat deden; tekens die in onze droom verschijnen en die de weg wijzen naar een nieuwe beleving van ons innerlijk.
Eenmaal op de plaats van handeling gekomen, brengen drie performers een zonnedans, waarna we door een tempelpoort moeten stappen en ons naar een veldbed begeven. Daar liggen we onder een paraplu, krijgen een zakje met schelpen op onze ogen gelegd en opnieuw begeleidt de fluisterstem ons naar ons innerlijk. Onderwijl klinken er rauwe klanken, een soort oerklanken. Dan is de reis afgelopen.
Alexandra Broeder maakte eerder op Oerol enkele indringende voorstellingen, Sweet Dreams, The Cure en vooral het aangrijpende, vervreemdende Candy Land (Oerol, 2009), waarvan de machtsverhouding tussen kinderen en volwassenen de kern vormt. Ze is inmiddels andere wegen ingeslagen, waarvan Memoria 1 een nieuwe fase is. In haar visie zijn we in de hedendaagse tijd vergeten naar onze dromen te luisteren en missen we de verbinding met onze ziel; we leven in een tijd zonder sensibiliteit.
De ernst van Memoria en ook van bijvoorbeeld de filosofische performance Artificial by Nature door collectief Nineties is zonder meer oprecht. De makers hebben een missie. In beide gevallen is het jammer dat er aan de verbeelding van de toeschouwer weinig ruimte wordt geboden. Vooral Memoria is met alle aanwijzingen imperatief. De compositie van Roald van Oosten is scherp en rauw, de oerkreten begreep ik niet in deze meditatieve entourage. Op zich is het binnen dit concept wel weer terecht dat in de scenografie van Sacha Zwiers elke bezoeker op zichzelf is aangewezen, we mogen geen woord wisselen, alsof het een yoga- of zen-oefening is waarbij een meester alles voor ons bepaalt.
Voor de meer vrijgevochten Oerol-gangers is Memoria niet bevrijdend, maar eerder terneerdrukkend. Er wordt ongevraagd een appel gedaan op ons gebrek aan dromen, maar is dat wel zo? Ik voelde me niet echt aangesproken door de stelligheid waarmee Tijd van de Wolf/Alexandra Broeder dit beweert, omdat de voorstelling eenvoudigweg niet inspirerend is. Maar wellicht zien andere bezoekers het anders.
Er is nóg een zingevende voorstelling op Oerol, het Motus Mori MUSEUM van choreograaf Katja Heitmann. Iedereen wil erheen, in de Dagkrant van Oerol schrijft Jantine Jongbloed dat ze ’tot tranen is geroerd’, evenals tal van bezoekers. Deze verstilde dansperformance heeft het meest weg van een traag bewegende sculptuur en gaat over vergeten bewegingen, die desondanks in ieders fysieke geheugen staan gegrift. Het is een archief voor bewegingen, opgetekend door het team van Heitmann na vele honderden interviews. Het werd in 2019 voor het eerst uitgevoerd als solotentoonstelling in Marres Maastricht, nu staat Motus Mori in de gewijde ruimte van de kerk van Midsland. De uitvoering is inderdaad van grote intensiteit en verstilling, begeleid door muziek vol ritmische schoonheid. Ook Heitmann zoekt zingeving, en dat doet ze door vergankelijkheid te overwinnen, in de performancekunst. Prachtig. Inderdaad, er ontvouwde zich ontroering in de kerkruimte.
Foto: Nichon Glerum
Kester had duidelijk geen paddo’s op. Daarmee werd deze voorstelling voor ons een complete beleving. En een van de betere op Oerol tot nu toe.
Dit was onze favoriete voorstelling, helaas achter de laptop thuis bleek het uitverkocht. Gelukkig op Terschelling aangekomen, yess kaarten beschikbaar!
We stonden helemaal open voor deze nieuwe ervaring. Dat heeft ons ver gebracht. Ik vond wel wat ik zocht. Misschien wel meer dan verwacht. Ik vond het jammer om weer op te staan. Dit mocht voor mij nog wel langer deze ceremonie. Bedankt voor deze beleving!
Deze zure recensie doet totaal geen recht aan de voorstelling. Wij waren met een groep van 7, en iedereen vond het prachtig en heel bijzonder. De mooiste voorstelling die we gezien hebben dit jaar. Wij danken Alexandra, Dennis, Moriah, Sanne en de rest dan ook enorm! Kester zou kritisch naar zichzelf kunnen kijken waarom hij de behoefte voelde om deze recensie te schrijven en waarom hij heeft gemist wat vele andere wel hebben gezien en vooral beleeft! Realiseer je dat recensies grote impact kunnen hebben!
Beste Henk Strengers, dank voor deze reactie, goed om een andere stem te horen; toch enkele amendaties; allereerst ben ik me zeer bewust van impact van recensies. Van de acht recensies die ik over Oerol 2024 schreef, zijn er zeven positief tot zeer positief (zelfs Keuze van de Criticus met een diamant voor Stien, bv.); u heeft kennelijk een andere ervaring, dan ondergetekende en anderen die middag dat ik er was: veel publiek ging voortijdig ervandoor of liep meteen weg na afloop. Dat heeft me niet beïnvloed, maar ik noteer het voor u. Het voorheen zeer indringende werk van Alexandra Broeder ken ik van begin af aan, en de kern van mijn recensie is de vraag of deze nieuwe wending in dramatisch of theatraal opzicht een boeiende is; voor u en uw groep wel, voor mij minder. Ik miste het vervreemdende, surrealistische en ook pijnlijk-schurende van eerder werk van Broeder. Het thema van ‘healing’ is, denk ik, een riskant aspect van theater: het daagt niet uit, in mijn ogen, het confronteert niet, het brengt mij niet tot diepere inzichten en heeft geen maatschappelijke impact. Ieder zat gedurende de drie uur van de voorstelling in zijn of haar eigen bubbel, er was geen onderlinge interactie (dat mocht niet) en evenmin interactie tussen de uitvoerenden en de individuele bezoeker. Na de rauwheid, eerlijkheid, power, durf en moed en hoogstaande kwaliteit van Stien viel me deze voorstelling tegen. Ik wilde ook een tendens signaleren, en op een festival is het vind ik toegestaan voorstellingen met elkaar te vergelijken – daarvoor is het een festival. Toch bedankt dat u een kanttekening plaatst bij de recensie.
Beste Kester, veel dank voor je reactie. Dat geeft inzicht en ik begrijp wat je schrijft. Wellicht was het juist de bedoeling van de makers om een totaal andere en vooral ook positieve voorstelling te maken, waarbij de toeschouwer op zoek moest gaan naar een gevoel van berusting, verbinding met verleden, heden, toekomst, natuur, het onveranderlijke en het magische. Het idee dat er geen ik is, alleen maar zijn. Dat het niet regende, de zon zo nu en dan doorbrak, en de wind en bomen een heerlijk kalm ruisend ritme voortbrachten hielp daar overigens vast en zeker bij!
Beste Kester,
Ik heb je recensie met interesse gelezen en lees ook mee met de reacties eronder. Ik vind het belangrijk om iets te rectificeren omdat het een vertekend beeld geeft. Je schrijft in je reactie dat veel bezoekers vroegtijd ervandoor gingen en dat is niet het geval geweest. Ik was er zelf iedere voorstelling bij en de enige keren dat er mensen vroegtijdig zijn weggegaan was door het slechte weer. Deze mensen werden altijd, buiten beeld, opgevangen door iemand uit ons team en het waren de kou en regen die maakten dat ze aan het einde niet ook nog op de natte bedden wilden gaan liggen. Ook de intensiteit heeft wel eens een bezoeker doen vertrekken maar in jouw reactie krijgt het toch een andere lading: alsof mensen en masse wegliepen omdat ze het niet goed vonden. Mensen verlieten de voorstelling ook niet direct na afloop: ze werden gevraagd de locatie te verlaten, als onderdeel van de ervaring, en liepen dan in stilte terug.
Ook ben ik nog geïntrigeerd door iets wat je schrijft.
Je schrijft dat het thema healing een riskant aspect van theater is en geen maatschappelijke impact heeft. Vooral dat tweede intrigeert me. Los van dat healing als gegeven niet ons thema is verbaasde me dit wel om te lezen. Als iets me, zeker in deze tijd, maatschappelijk impactvol en relevant lijkt dan is het mijns inziens de vraag hoe te helen? Met alle individuele en collectieve trauma’s die aan het licht komen. Hoe daar vervolgens goede kunst vanuit te maken is weer een andere vraag en zoektocht maar de opmerking fascineerde me.
En mooi Henk, jouw laatste beschrijving. Hier zijn we inderdaad naar op zoek. Dank.
Alle goed en met vriendelijke groet,
Alexandra Broeder
Dag Alexandra, hartelijk dank; goed om de stem van de maker ook te lezen. Ik hoop dat je begrijpt dat ik fan van je werk bent vanaf begin. Je bent een nieuwe weg ingeslagen, daarmee wens ik je veel succes. Ik denk dat de standpunten en toelichtingen duidelijk zijn. Al met al toch een verrijking van de recensie, ook van Henk. Met vriendelijke groeten, Kester