Zoals de ware voetballiefhebber zich regelmatig vertoont op De Toekomst en Varkenoord, de talentenkraamkamers van Ajax en Feyenoord, zo loont het voor de musicalliefhebber om goed de programmering van DeLaMar West in de gaten te houden. (meer…)
‘Weet je wat vroeger het hoogtepunt van mijn dag was?’, vraagt een moeder aan haar zoon. ‘Als jij een middagslaapje deed.’ Hij belde haar met een uitnodiging voor de genderparty van zijn aanstaande baby. De musical MELK van Stichting NANOEK maakt korte metten met de roze wolk van het moederschap. De makers presenteren de voorstelling als een ‘brave new musical’ – en dat is het zeker. Op een score van elektronische muziek laat NANOEK weer een frisse wind waaien door de musicalwereld.
Na Lokroep (2022), waarin verschillende #MeToo-verhalen met elkaar werden vervlochten, neemt MELK alle mogelijke facetten van het moederschap onder de loep. De wensouders bij wie een zwangerschap niet wil lukken. De jonge vrouw die een sterilisatie bespreekt met een onwillige arts: ‘Daar krijg je spijt van!’, zegt de gynaecologe. De overspannen moeder die een plek zoekt waar het rustig is: de meterkast of desnoods de kofferbak van de auto. ‘Wij zijn de moeders, misschien heb je weleens van ons gehoord’, zingen ze bescheiden.
Mylène d’Anjou speelt met verve de meer ervaren vrouwen: de tobbende alleenstaande moeder, die met ironische grappen de was opvouwt. Of de sterk gezongen diva-chanson over een serie minnaars die geen van allen blijvertjes waren. De rest van de jonge cast komt het beste tot zijn recht bij de nummers over multitaskende young potentials die liefde, hoop en blijdschap afwisselen met teleurstelling, spijt en verzet. Hoewel de ene performer een sterkere zangstem heeft dan de andere, komen ze alle zes stevig over het voetlicht.
Het is fijn om een relevante, eigentijdse musical te zien. In de regie van Anouk Beugels rollen de solo’s, sketches, gezongen en gedanste groepsnummers in hoog tempo over het toneel en het publiek vibreert mee. Hartverscheurend is de stille scène van de moeder die haar kind verliest. Overtuigend zijn de wraakfantasieën van de overwerkte jonge moeder, die weer eens struikelt over natte voetbalschoenen. Geestig is het soulnummer, waarin de bolle buiken over het toneel swingen en zingen: ‘Mama is geil’ Mooi is het dat de musical wordt omlijst door een begin- en eindscène met spoken word, waarin de groep in poëtische oneliners spreekt.
Vier schrijvers is wat veel voor één musical. Al zijn de teksten afwisselend en goed geschreven, het leidt ook een beetje tot een overdosis aan moederschapsonderwerpen in verschillende genres. Zo passeren onderzoekscijfers en brede onderwerpen zoals abortus wereldwijd ook nog even snel de revue. Door de overtuigingskracht van de performers is het niet storend, maar met scherpere inhoudelijke keuzes kan de voorstelling nog aan kracht winnen.
Met de oprichting van Stichting NANOEK in 2000 wilde artistiek leider Beugels ruimte maken voor meer experiment en jong talent in de musicalwereld. Een steviger Off-Broadway-circuit in Nederland zogezegd, maar de bomvolle grote zaal van Theater de Meervaart laat zien dat het collectief nú al rijp is voor het grote-zalencircuit.
Foto: Sjoerd Derine
Een recensente die niet goed wist waar ze zelf was. Deze voorstelling ging immers in première in de KLEINE zaal van de Meervaart, niet de grote. En wie doorklikt in de tourlijst, ziet dat de voorstelling amper kaarten verkoopt. Zelfs in de kleine zaaltjes. Dat was bij Lokroep niet veel anders. De lijst met subsidiënten is bijna groter dan het aantal verkochte kaarten. Het is dus maar de vraag of een dergelijke voorstelling relevant is.
Wat een pittige reactie Yara. Dat het feitelijk in de kleine zaal stond, a la, terechte correctie. Maar waarom zo zuur over het aantal verkochte kaarten? Nanoek proberen iets nieuws (moedig) in de musical-wereld, natuurlijk heeft dat tijd nodig een groot publiek te vinden.
@Yara. Een oer-Hollandse spruitsjeslucht slaat je tegemoet in zo’n reactie.
Geen woord over de inhoud van de voorstelling maar ge-urm over succes-projecties binnen het nauwe frame van UitverkochtIsHetEnigeCriterium.
En : Oh die domme subsidiënten. Voorstellingen ondersteunen die geen succes hebben. Hoe kunnen ze dat nou doen?
Wie doorklikt in de tourlijst, ziet dat je voor alle voorstellingen nog kaarten kunt bestellen. Wie daar vlak na de première iets anders uit meent te moeten concluderen, trekt op z’n minst een voorbarige conclusie. En straalt nodeloze vijandigheid uit.
Laat ik in dezelfde trant reageren met de dooddoener : Nee, JIJ trekt volle zalen.
Van niets komt niets. Mooi dat Anouk Beugels wel haar nek uitsteekt en zoekt hoe binnen het genre nieuw oorspronkelijk materiaal kan worden ontwikkeld.
Ook hulde aan de subsidiënten dat ze dit ondersteunen en een kans geven. Want van Niets komt Niets. Het is nu aan de theaters en de makers om het publiek te bereiken.
Ik ben er trots op dat we als Meervaart een podium konden bieden aan deze productie. Laten we het nu verder over de productie an sich hebben. Dat verdienen de betrokken makers/uitvoerders, financiers en theaters die met het programmeren van de voorstelling allen hun nek hebben uitgestoken. Daar wordt het genre beter van en inspireert anderen om ook oorspronkelijk musicalwerk te maken.
Een zeer grote stap in de richting waar de Nederlandse musical heen moet.
Zorgvuldig gecomponeerde muziek die de scenes waar nodig sterk onderstreept maar ook de leiddraad weet te pakken. Begeleidt door spelers die zich uitstekend manoeuvreren tussen ernst, pastiche en feiten. In een vormgeving en regie concept die weten wanneer de vertelling afdoende is maar daarnaast ook de bewuste kijker meer biedt. Het laat mij alleen maar meer uitkijken naar wat Nanoek het landschap te bieden heeft, want als het dit al kan?
Nanoek laat de gelikte copy-paste-, jukebox-, bio schare die de meeste musicalproductie bedrijven en masse afleveren ver in het stof achter. Nu al een hoogtepunt wat nieuwe Nederlandse musicals betreft dit seizoen. Hopelijk spoort dit voorbeeld (jonge)musical makers aan om op vriendschappelijke manier met de kwaliteit van deze voorstelling te concureren.
Als wij kunst alleen maar zouden waarderen langs de maatstaf van de verkochte stoel, dan zou het Nederlandse theaterveld kaal zijn. Nanoek moet de kans krijgen om dit soort voorstellingen te ontwikkelen.