De houdbaarheid van de podiumkunsten is beperkt, niet alleen door het wezen van hun bestaan dat alleen in het moment van uitvoering besloten ligt: ook het feit dat podiumkunsten binnen hun eigen tijdsbestek vorm krijgen. En dat heeft tot gevolg dat binnen luttele generaties de impact ervan kan afzwakken of zelfs in zijn tegendeel kan verkeren. (meer…)
‘De slang van het wantrouwen had wortel geschoten in haar hart.’ In de literatuurlessen op de middelbare school gold dit als voorbeeld van de stijlfout die retorica genoemd werd: een slang die wortel schiet, roept niet bepaald een poëtisch beeld op. Zowel de toelichting bij de voorstelling in het programma voor de solochoreografie van Keren Rosenberg als de teksten op haar website laveren gevaarlijk dicht in de buurt van vergelijkbare retorische klippen. Het belooft niet veel goeds voor wie zich inleest op de voorstelling.
En inderdaad: de voorstelling begint verdacht veel als een yoga-oefening onder leiding van een lokale Hausfrau: het publiek wordt uitgenodigd om plaats te nemen op het speelvlak zelf, achter de lichtbronnen die de speelvloer afbakenen. Rosenberg komt op en nodigt het publiek uit een zowel fysieke als mentale (niet veeleisende) warming-up te doen.
Vervolgens verrast zij de toeschouwer met een gedanste solo die geladen wordt vanuit een innerlijke concentratie die zich vertaalt in een vloeiend stelsel van bewegingen in een volstrekt eigen idioom. De concentratie is vooral mentaal. Rosenberg vertelt niet in dans, er zijn geen gebeurtenissen, nauwelijks emoties die haar sturen: het gaat om een staat die zij portretteert of beleeft.
Er zitten wel verschuivingen in, er is sprake van een ontwikkeling, maar soms lijkt die eerder afgedwongen door de krachtige muziek dan dat de danseres die zelf inzet. Rosenberg heeft een heel eigen idioom ontwikkeld dat het beste gedijt in een intieme setting, solo of in een klein gezelschap van kunstenaars die zich niet noodzakelijkerwijs in dezelfde discipline uitdrukken. Afwisseling in de dynamiek wordt in homeopathische doses toegediend: een halfopen mond, een gestrekte arm, op een kort moment danst ze zelfs met pulserende bewegingen van haar bekken op een herhalende ritmische figuur in de muziek.
De complete voorstelling duurt ongeveer een half uur. Door de warming-up aan het begin en door de positionering rondom het speelvlak, wordt het publiek geprepareerd om open te staan voor een gedeelde ervaring, in plaats van een confrontatie aan te gaan, frontaal, met de uitvoerder aan de ene en het publiek aan de tegenoverliggende kant. Rosenberg is nog aan het experimenteren met de definitieve vorm. Als ze de consequenties van deze keuze preciezer uitwerkt (bijvoorbeeld in de belichting), zal dat zeker bijdragen tot de impact ervan.
Een ritueel heeft als doel de deelnemers in een bepaalde staat van zijn te brengen en het is Rosenbergs intentie om Margela als een ritueel met publiek te laten functioneren. Wat daarbij in de weg staat, is het toegevoegde tekstmateriaal, zowel in de voorstelling zelf (waar het waarschijnlijk onderdeel is van de compositie van Richard van Kruysdijk) als in de toelichtingen op de voorstelling. De woorden voegen niet een zinvolle laag aan de choreografie toe, ze leiden in het beste geval af en in het slechtste geval storen ze de innerlijke concentratie die de performer zo gaaf uitstraalt.
Foto: Alwin Poiana
Reflection on a review about Margela is going primal by Keren Rosenberg
I was thinking very long before I share this comment with you, but I just couldn’t silence my voice over the review made by
Javier López Piñó. I had to stand up for myself as a woman and as an artist who’s exposing here self with her work and spiritual practices.
As an artist I work relentlessly in so many dimensions to share a piece of my inner world, heart, sweated flesh and vision with those who choose to step into my artistic – spiritual universe.
When i open the door to invite people in – I always ask myself, what would be the best way to share my work today? how can I offer an authentic experience that embodies where I am on my journey and the environment we are performing in, so the audience and me can connect and ride on eachother’s vibrations.
On Thursday at Korzo, I realized that I do not want to share my solo as a traditional black box format, I wish to create a space for the audience members to be closer – to embark on a journey together. I am so blessed with such a light designer & collaborator as Prem Scholte Albers, who jumps on the ride with me and supports my intuition. We make shit work time and time again- always in the now – adapting the work to the energy of the space and what it asks for. we are hybrid and we flow. We are not perfect and we can always grow – but we are honest and real.
It was incredible to feel the connection and the warmth I received from the audience already with the Body – House ritual and the continuation of the re- emergence of Margela. It was a new experience for me and a choice I made to be honest with who I am now, after being offstage and off public for so long.
In Stepping out of the experience I was met with so much love and acceptance by the audience, embracing my efforts in creating a mutual space, the resonance of my dancing body in their hearts. I felt very open and even vulnerable by making the last minute changes on the stage at Korzo, but I felt it was worth it. Because this is who I am today and I was met with reciprocal vibrations from those who chose to be there. I felt seen…
Yesterday a review by Javier López Piñó for theaterkrant was published about my work. It made me so angry to read the analytical, judgmental words written by a retired theater teacher and a theater / opera director, that I don’t even know when was the last piece he made ( based on his website) who’s now critiquing other artists works.
To call the ritual I actually do everyday: a yoga class given by a house wife – is so degrading especially coming from a man. It’s labeling and down right chauvinist!!
To give reference to my website – that hasn’t been updated ( I know ) cause have I been working my ass off to bring works alive after Covid – is sooo condescending. I didn’t know that critiques are also secretaries.
The remark about the song – actually makes me laugh about his flattened projection – it’s actually a song written by Nico in the 1960’s where Richard ( the composer ) recorded with my voice re- citing it.
As a critic stepping into an artistic work
( any work ) with such a sour and analytical mindset, I find it a pity for the art, for the space where it is being shared and the legacy that such words can create. It reads that the critic forgot himself what it is like to be an artist – and all is left is his resume on his own website for some past caliber he rides on.
The critic of Mr. Javier López Piñó reads as someone who has seen too many works in his life, which made him numb, forgot his ability to open his heart and connect to his inner child where joy, lightness and passion resides.
It would change the way works are being critiqued if more journalists would make the effort in meeting the person behind the art work.
Or actually write about the work itself and the experience – not the labeling and subjective context around it.
Thank you for having this space to share my voice
Love
Keren Rosenberg
Tja.
Kritiek leveren op de website van een kunstenaar vanwege een stijlfout (wat voegt dit toe aan een recensie over een voorstelling? Waarom de behoefte om dit in de intro of überhaupt te benoemen?).
Vervolgens zelf in een recensie de botte vergelijking met een yogales gevende huisvrouw maken. (Dat kun je toch niet maken?!).
Om uiteindelijk te concluderen dat je niet blanco van de voorstelling hebt kunnen genieten en je hebt kunnen laten meeslepen door de dans en het ritueel omdat de website en het programmaboekje je beleving in de weg zaten.
Zou een dansrecensie in het vervolg over de voorstelling zelf kunnen gaan? Hier heeft zowel lezer als maker echt niets aan.