Met zijn dikke brillenglazen, keurig geknipte haren en colbertje was het een opvallende verschijning tussen de linkse leren jasjes van het vormingstheater. Toch deelde Kommer ’t Mannetje de onversneden linkse idealen van Proloog en zette zich met hart en ziel in voor het voortbestaan van de almaar bedreigde toneelwerkgroep.
(meer…)
‘Voor het eerst in acht maanden kunnen we weer een voorstelling draaien met publiek’, vertelt artistiek directeur Ted Brandsen voorafgaand aan de voorstelling vanaf het podium van Nationale Opera & Ballet. Beethoven zou een jaar eerder in première gaan, in het jaar van de 250e verjaardag van de meestercomponist. (meer…)
Let op: voor je het weet zijn ze voorbij. De drie korte solo’s die Het Nationale Ballet achter elkaar presenteert als The Prometheus Project duren samen niet langer dan 7’42”, inclusief credits en aftiteling. Deze dansfilm is de enige alternatieve bijdrage van het gezelschap aan het online programma van het Holland Festival, nu het oorspronkelijke HF-programma door de coronamaatregelen is gecanceld. (meer…)
GRIT begint met een knal, een statement van jewelste: langzaam begint danser Philippe Magdelijns te bewegen: zijn heupen, zijn schouders, zijn torso, zijn armen, zijn nek en alles daartussen, daaronder en daarboven. Als in een morfologische studie zie je bewegingen die je niet eerder zag, in elk geval niet zo, en al helemaal niet in klassiek ballet.
(meer…)