‘Waarom kan ik heel veel zelf beslissen, maar niet op wie ik verliefd word?’ Over de liefde, in al haar radeloze, redeloze en reddeloze dimensies, gaat What is love, de nieuwe theater- en dansvoorstelling van Theater Utrecht en DOX. Is love all there is? (meer…)
In een reeks van voorstellingen onder de noemer Love-ism neemt choreograaf Mor Shani de liefde onder de loep. In het eerste deel, gedanst door kinderen en professionals, stond de ouderliefde centraal. In deel twee, It will end with tears, onderzoekt Shani, residerend choreograaf van ICKamsterdam, de scheidslijn tussen zorg en liefde met alweer een cast van professionals en non-professionals. Met de serie Love-ism confronteert Shani zichzelf op vele fronten, niet altijd met succes.
In het tweede deel van Love- ism koos de jonge choreograaf Mor Shani voor een cast met twee oudere non- professionele performers en één professional, Connor Schumacher. Gedrieën staan ze op de kale scène van de kleinste zaal van Frascati, waar we hen op verschillende manieren zien kussen en omhelzen. Een vaderlijke hug, een kus op het voorhoofd of de neus, een intieme en lange kus op de mond of een ferme ‘mannenhug’, steeds opnieuw wisselen de koppels. Vervolgens zien we hoe de mannen elkaar in poses plaatsen. Steeds wordt een van de mannen door een ander tot een schuddende, huilende beweging aangezet, terwijl handen of ellebogen voor de ogen worden gehouden.
Op de achterwand projecteert Shani zinnen; poëtische teksten die door commentaar te geven op de beelden al snel een vleugje ironie verspreiden. Stromende rivieren symboliseren een verlangen, gespleten rotsen een breuk. Poses krijgen steeds meer dramatiek. Terwijl klassieke muziek de emotie kracht bij zet, wordt met een vuist op wand of vloer geslagen.
Halverwege de voorstelling kleden de heren zich uit tot op de onderbroek. Met hun blote lijven liggen ze op elkaar, of laat Shani hen poseren in acrobatische standen. Iets wat niet altijd lukt en dat de half naakte oudere performers erg kwetsbaarder maakt. Soms is die onhandigheid vertederend, net als de bolle buik van de grootste speler, maar vaak ook gênant. Je vraagt je af wat Shani wil met deze broze zielen op het toneel en waarom hij kiest voor een dergelijke gemengde cast.
De poses streven hun doel voorbij, vooral omdat de tekst gaandeweg ook nog eens alles uitlegt en van de mannen slachtoffers maakt. Dat kan nooit Shani’s bedoeling zijn geweest. Zijn uitgangspunt – de dunne scheidslijn tussen zorg en liefde – leek een boeiend onderwerp maar te snel verwijst de jonge choreograaf naar een destructieve liefde en waarom? Het wil niet echt lukken met deze versie van Love-ism, terwijl Shani ook al worstelde met censuur van zijn producent in het eerste deel. Denkt hij te lichtjes over het complexe onderwerp en het werken met non-professionals? Het lijkt erop.
Foto: Ewa Szymczyk
Een ieder heeft uiteraard altijd recht op zijn of haar eigen mening. Daar heb ik dan ook geen enkele moeite mee. Jammer is wel dat men soms zo slecht geïnformeerd is. Hoezo een cast van professionals en non-professionals? Een jonge professionele danser, een oudere danser (o.a. Béjart, NDT!) en een oudere acteur/zanger (o.a. Needcompany, Peeping Tom). Beide oudere heren hebben tientallen jaren podium-ervaring. Geachte Moos van den Broek, over een recensie discussieer ik nooit, maar doe alsjeblieft voortaan wel enig voorwerk/huiswerk, voordat je begint te schrijven! Met vriendelijke groeten, Simon Versnel.
Beste Simon,
Helaas is omtrent de cast van deze voorstelling niets gecommuniceerd, geen namen en geen biografieën. Noch op de site van het theater en de maker, noch in een dagprogramma of het publiciteitsmateriaal, noch in een persmap. Het spijt mij oprecht, dat de achtergrond van de dansers in deze recensie daardoor verkeerd is geïnterpreteerd.
Moos van den Broek
Dat kan zijn, Moos, maar wiens verantwoordelijkheid is dat dan? Als je schrijft over een voorstelling, vind ik persoonlijk dat het de verantwoordelijkheid van de schrijver is om zich goed te informeren. Het is iets te gemakkelijk om te zeggen dat die informatie niet gegeven werd. Je moet het weten, zeker als je een mening geeft over de performers. Nogmaals: Heel jammer! Simon.