Het internationale project A Play For the Living in a Time of Extinction wordt op iedere plek waar het wordt gespeeld opnieuw gemaakt, met lokale makers en performers. Op uitnodiging van het Holland Festival nam Floor Houwink ten Cate de Nederlandse versie voor haar rekening. (meer…)
Alida Dors is van oorsprong hiphopdanseres en maakt ondertussen alweer een aantal jaren eigen stukken. Dors is een van de choreografen die tijdens het Holland Dance Festival in het New Talents-programma van Korzo producties te zien zijn, en zij creëerde de choreografie Living Apart and Together voor vijf dansers.
Hiphop is nog steeds de bron, maar in haar nieuwe voorstelling haalt Alida Dors breakdance uit de gebruikelijke context, ze ontleedt de bekende bewegingen en past er choreografische principes uit de moderne dans op toe.
Pianoklanken, maar ook een groovy beat. Stilte waarin alleen de stappen en repetitieve armbewegingen van de dansers een ritme creëren. Dors gebruikt de hele ruimte van de Korzo studio en hanteert heldere structuren als lijnen of wisselende formaties. De groep dansers verspreidt zich over de vloer of komt samen op een kluitje. Met herhalende elementen en synchroon uitgevoerde frasen brengt de choreografe een zekere rust in de breakbewegingen. Het watervlugge voetenwerk van loopjes, sprongetjes en draaien uit de hiphop krijgt door het spel met de tijd een nieuw elan.
De titel van Living Apart and Together lijkt Dors in deze abstracte compositie voornamelijk te vertalen door het individu tegenover de groep te plaatsen. Dat levert in sommige gevallen verontrustende beelden op zoals wanneer een danseres tijdens een aantal duetten nogal hardhandig door haar danspartners wordt benaderd. Kort daarvóór leverde zij een enorme uitputtingsslag door zichzelf herhaaldelijk ritmisch en krachtig op onderrug, borstkas en bovenrug te slaan, een zelfkastijding waar pas een einde aan komt als zij er door anderen van weerhouden wordt.
Met de voorstelling Living Apart and Together toont Alida Dors vakmanschap. Door de nieuwe variaties en bewegingsconstucties in haar creatie en het achterwege laten van de bravoure die vaak met breakdance gepaard gaat, krijgt de dans een soberder karakter en een nieuwe schoonheid.