Ver-van-mijn-bed-show of een collectief falen? De gebrekkige aanpak en soms tragische consequenties van straatcultuur in Nederlandse wijken zijn feitelijk. Met scherpe dialogen, overtuigend spel en geïnspireerde urban tracks schetst Angry Young Men de levens van twee vrienden die iedereens zoons hadden kunnen zijn. Of toch niet? De actuele hiphop-musical benoemt de olifant in de kamer en maakt een prangend maatschappelijk probleem verstaanbaar voor iedereen. (meer…)
In Listen up! onderzoekt stemkunstenaar Abdelhadi Baaddi samen met zijn matties Joost Maaskant en Daniel Mandolini het begrip kunstmatige intelligentie. Hoog zwevend boven het publiek spelen de drie met de clichés van een moderne maatschappij die denkt alles te kunnen controleren. Het verfrissende interactieve aspect van de voorstelling ontstijgt helaas nauwelijks het dogmatische lesje.
Abdelhadi Baaddi is al jarenlang verbonden aan ISH, eerst als performer, de afgelopen jaren ook als maker. Joost Maaskant (Maask) zien we steeds vaker in de context van theater. Afgelopen jaar nog creëerde hij Permanent Destruction met Naomi Velissariou en Loophole met Charlotte Goesaert. Daniel Mandolini (Mando) ten slotte, is een stemacrobaat uit Berlijn. Alle drie de heren hebben een achtergrond in de beatbox. De voorstelling weet die kwaliteit echter weinig uit te buiten.
Nadat het publiek is binnengedromd, nestelen de drie zich ieder op een eigen plateau met soundset. Rondom de verhogingen staat het publiek, als in een muziekhal – staand. Na een introductie vol beatbox-trucjes neemt master of ceremony Abdelhadi Baaddi het voortouw. Via de oerknal komen we aan in het nu, waar we kennis maken met AZLA, het Artificieel Zelf Lerend Algoritme dat door de mannen is gecreëerd in de vorm van een vrouwenstem. Een stem die aanvankelijk wordt geplukt uit het publiek, want Listen Up! zit vol interactieve momentjes.
De afstand tussen het publiek en de heren is letterlijk en figuurlijk nogal groot en ook tussen henzelf komt de dialoog niet gemakkelijk op gang. Daardoor komt ook de voorstelling wat moeizaam los. Een interactief spel krijgt het publiek uiteindelijk alsnog mee. Maar in plaats van de game consequent door te voeren, kiest Baaddi voor een wat flauwe theatrale ingreep die de good and bad cop van elkaar scheiden.
Zo redt Maastkant al schreeuwend de moraal en mag AZLA ons uiteindelijk nog eens de waarheid onder de neus wrijven. Vaag blijft ondertussen het aandeel van Mando, die niet meer is als een sidekick. Puh, wat een gemiste kansen met een cast als dit. Het interactieve deel werkt zeker, maar Listen up! blijft een wat magere voorstelling, die de clichés nauwelijks overstijgt. Wat overblijft is een wat mager lesje over hoe kunstmatige intelligentie met ons aan de haal kan gaan.
Foto: Steven Tips