Met vier prijzen was de musical Lazarus gisteravond de grote winnaar van het Musical Awards Gala 2020. De productie van Stage Entertainment won in de categorieën Beste vormgeving/toneelbeeld (Jan Versweyveld), Beste regie (Ivo van Hove), Beste musical groot en Beste mannelijke hoofdrol (Pieter Embrechts). Fun Home, een coproductie van Opus One met Van Hoves ITA, werd uitgeroepen tot Beste kleine musical. (meer…)
David Bowies oervoorstelling van Lazarus die op 8 december 2015 in regie van Ivo van Hove bij de New York Theatre Workshop in première ging, blijft voor altijd in het geheugen gegrift. Michael C. Hall als de getourmenteerde Thomas Jerome Newton, de man of outer space die op aarde belandt, een liefde (Mary Lou) kent en verliest, en niet weg kan, terug naar zijn buitenaards bestaan.
New York Theatre Workshop was de producent waar Bowie mee in zee ging en dat theater de locatie waar de productie uitkwam. De overweldigende publiciteit en juichende kritieken explodeerden toen duidelijk werd: dit is Bowies zwanenzang. In de trailer van ‘Blackstar’, zijn laatste cd, vertolkt Bowie zelf Lazarus, eenmalig. Zijn grafrede.
Nu vier jaar later, een Duitse, Engelse en Australische Lazarus verder, staat er de Nederlandse versie. Albert Verlinde en zijn Stage Entertainment (in samenwerking met Robert Fox en Jones/Tintoretto Entertainment) komen de eer toe. Locatie: het DeLaMar Theater, met 945 stoelen ruim vier keer de omvang van de plek die Bowie koos voor zijn oerversie.
Vergelijken van voorstellingen is nooit eerlijk, maar gebeurt. Bewust of onbewust. Waar een voorstelling zoveel impact heeft als dit New Yorkse origineel, ben je als toeschouwer die de oerproductie gezien heeft in het nadeel. Je legt regie, vorm en acteurs langs de meetlat van die eerdere ervaring. En bij een zo unieke ervaring is ontsnappen aan vergelijken onmogelijk.
De tekst van Lazarus is complex. Enda Walsh en David Bowie construeerden het verhaal voortbouwend op de roman The man who fell to earth (Walter Tevis, 1963), verfilmd door Nicholas Roeg (1976) met Bowie in de hoofdrol. Walsh en Bowie spelen hier met ‘duidelijke verhaallijn’ als gewenst kenmerk van een musical.
De Nederlandse productie is in beeldtaal praktisch identiek aan het origineel. De musici achter de ramen, de sterielheid van de ruimte, de videobeelden van een snelweg, New Yorks Second Avenue, een impressionistisch roodkleurig rotsgebied; de door technische manipulatie van de videowand opgeroepen beelden, de van kleur verschietende ruimten. Esthetisch, sober, illustrerend of aanvullend.
De representaties van personages in iets vertraagde projecties leveren herhaling van handelingen op het grote scherm. Ze werken vervreemdend. Als altijd weten Ivo van Hove en Jan Versweyveld (met hulp van Tal Yarden en Brian Ronan) via deze weg een grotere wereld te creëren dan alleen die van de problematiek van de personages. En die beelden zijn prachtig, ook als ze een gruwelijke wereld tonen, zoals in de scènes waarin de psychopathische Valentine (sterk gespeeld door Pieter Embrechts) aan het moorden slaat.
De kwaliteit van de voorstelling zit naast die beeldtaal in de muziek, de vertolking en de regie. Bowies songs zijn ongeëvenaard, de arrangementen van Henry Hey strak uitgevoerd door Ferry Lagendijk en zijn samengestelde band. Waar vooral Michael C. Hall met zijn onderhuidse wanhoop de oerversie droeg, zijn er nu vier acteurs die niet voor elkaar onderdoen. Dragan Bakema (Newton), Noortje Herlaar (Elly, zijn assistente), Pieter Embrechts (Valentine) en Juliana Zijlstra (het meisje, Marly).
New York. Amsterdam. Andere acteurs, andere energie, schoot met regelmaat door mijn hoofd. Maar alle acteurs blijken het kijken en luisteren waard. Bakema (die geprezen moet worden voor het zich eigen maken van deze rol in zo korte tijd na terugtrekking van Gijs Naber) begint als een wat ingetogen Newton. Zijn gezicht spreekt, zijn gestiek komt veel langzamer op gang en zijn stem reikt niet altijd tot de verste rijen. Het is een zwakte die ook als sterkte kan worden geïnterpreteerd: de breekbaarheid van Bakema’s stem versterkt soms de breekbaarheid van Newtons bestaan.
Mooie scènes, bijvoorbeeld als Newton uitgeput gaat liggen en de eerste zinnen van Hamlets monoloog prevelt: ‘to die.. to sleep, no more..’, wisselen af met houterige momenten. Aangrijpend zijn vaak de confrontaties met Elly (Herlaar) en het meisje (Zijlstra) als respectievelijk zijn aardse en buitenaardse tegenspelers. Herlaar zingt een prachtige Changes en Zijlstra’s Life on Mars doet je verlangen naar de plek die ze zo loepzuiver bezingt. Ze tonen het vakmanschap van de acteurs.
De tussen hoop en wanhoop meanderende emoties zijn echter nog niet in alle scènes even invoelbaar. Het slotnummer Heroes, waarbij Newton uit zijn aardse leven verlost wordt en hij het meisje uit haar niemandsland redden moet, is door het ingehouden spel bijna mat. Regiekeuze of interpretatie van de acteurs? De rillingen die me over de rug liepen bij die slotscène door Michael C. Hall en de toen pas veertienjarige Sophia Anne Caruso bleven voor mij hier in ieder geval uit. Maar beoordeeld op eigen merites is de voorstelling nog steeds meer dan de moeite waard. Daar doet een (toch wat oneerlijke) vergelijking verder niets aan af.
Foto: Jan Versweyveld
Het is de meest verpletterende toneelervaring die ik ooit heb gehad.
Beste Sjoerd,
Dan word het toch tijd om wat vaker naar een voorstelling te gaan.
Het was een onderhoudende voorstelling, geen Musical, net iets meer een Muziektheatervoorstelling, jammer dat er zo veel gesproken werd, en dat daar dan geen muziek onder gemaakt is. Dat maakt het wat ouderwets scene liedje scene liedje effect…
Maar de beelden losten een boel op erg fraaie video’s en toneelbeelden.
De nieuwe arrangementen van de songs zijn erg fraai, als groot bowie liefhebber heb ik daar best van genoten.
Maar waarom nu Heroes als laatste song, een gemiste kans….Het ging toch niet over Christiane F, dat meisje van Bahnhof Zoo… Daar zou dat zo passen.
Beste meneer De Haas,
Ik denk dat u er vanuit mag gaan dat meneer Pleijsier genoeg voorstellingen gezien én gespeeld heeft om voor zichzelf te kunnen benoemen wat voor hem een ‘verpletterende toneelervaring’ is.
Google hem anders even! ;-)
Groet,
Martijn
Neil van der Linden heeft de voorstelling op 19 oktober bezocht.
Zijn recensie voor Basia con fuoco:
basiaconfuoco.com/2019/10/23/in-lazarus-doet-david-bowie-zichzelf-te-weinig-recht/
Volslagen wartaal van een hallucinerende gedrogeerde stervende man die het op een briefje heeft gezet en heeft meegegeven met de boodschap er iets mee te doen.
Deze voorstelling zou wel het laatste idee moeten zijn geweest, bah, niks Bowie.
Een stelletje neurotisch heen en weer springende kletsmeiers.
Zonde van de centen.
Als grote Bowie fan hoge verwachtingen voor Lazarus, maar slechts ten dele waargemaakt.
Goede muziek, goed gespeeld. Prachtige arrangementen, ook van eerdere Bowie nummers als onder meer Changes en Heroes.
Over het algemeen goede zang, waarbij de hoofdrolspeler er toch af en toe onder zat, maar waarbij Juliana Zijlstra ronduit top was!
Het “musical-gedeelte” (teksten, spel, setting) vond ik bar tegen vallen. Had wat aparte elementen, dat wel, maar verder toch…nee. Minimalistisch, simpel en weinig spetterend.
Al met al een leuk concert, met -voor mij- zwakke dialogen er tussen door.
Zwaar tegenvallende voorstelling; warrig verhaal, gezang doet aan niveau van een Eftelingen musical denken, matte muziek vanuit een vissenkom. De visuele effecten moeten de boel nog wat cachet geven. Kortom er zijn veel betere voorstellingen te zien, de hype heeft ons weer beet genomen.
Grote teleurstelling. Ik mis de STEM van Bowie. Wat een tuttig middle-of-the-road musical dingetje. Flauw. Warrig en slaapverwekkend. Juliana Zijlstra was wel ontroerend en prachtig, met haar fijne dictie en prachtige zang. Wel een paar verrassende effecten. Maar die raket…pffffth! Grote rode bloedvlek op “Electric Blue” ?? Scenario niet te volgen. Ik kon me op geen enkel moment inleven in de personages. Ik miste de betovering en het radicale van Bowies originele arrangementen. Zooooo jammer.
Tja, wij waren met zijn drieen, met sterk uiteenlopende ervaringen bij dit werk, veel napraten over het hoe en wat en waarom, nu lees ik wat mijn zus in december vond en daar sluit ik mij bij aan, thuis gekomen alle muziek van Bowie nog een keer beluisterd..uniek, maar dit muziekstuk niet, het lukt blijkbaar niet om in je laatste levensfase alles nog een keer te omvatten, maar dat was daarvoor al gelukt.. in een heel leven, dus goed om het meegemaakt te hebben maar wel teleurgesteld,