Ze slaapt op een dunne draad, opgerold in haar pyjama met wollige sokken aan. Dan gooit ze haar kussen op de grond, staat op en trekt, wiebelig en met ongecontroleerde bewegingen, een jurkje aan. De dag begint. Later zal ze gaan liggen, luieren op die draad – languit, terwijl de vogels tsjilpen. Ze draait een shagje, en laat de draad schommelen.
Koorddanser Melanie Hagedorn danst haar dag in Korzo, van ontwaken tot weer inslapen. Circus in het theater dus, want volgens Korzo is ‘het nieuwe circus een plek aan het veroveren […] als spannende en innovatieve kunstvorm.’ Om de ontwikkelingen te volgen, organiseert het theater een reeks circusweekenden, onder de naam Cirque Mania. Het wordt een halfjaarlijkse traditie, waarvan de tweede editie al gepland staat voor september.
Na de opening van het circusweekend start Kunst_Stücke, een avondvullend programma met drie voorstellingen van circusperformers uit binnen- en buitenland. Chimera uit Keulen trapt de avond af met roadtrip-act KofferRaum. Op een doek projecteert de ene helft van het duo, Annika Demme, sferische knipsels en tekeningen, terwijl jongleur Anni Küpper van Istanbul naar Parijs reist. De klanken van de muziek veranderen, de talen worden anders, maar steeds is daar Küpper met haar koffer vol kegels. Ze draagt een bolhoedje als ze jongleert, laat de kegels één voor één door de lucht zoeven, op haar hoofd balanceren of over haar lichaam glijden. KofferRaum is komisch, af en toe psychedelisch.
Daarna wordt de vloer vlug omgebouwd voor Shift van Roxana Kuwen, een solo gemaakt in samenwerking met choreografe Pia Meuthen. Er verschijnen een trapeze met een mat er onder, wat kleedjes en een zwevend kastje met twee lades. Kuwen klautert omhoog, de trapeze in, met een tasje over haar schouder. Uit dat tasje haalt ze een aantal witte ballen, die ze tegen haar lichaam klemt, tot ze vallen – ‘plof’ op de mat – en er eentje over blijft. Tuimelen en buitelen, terwijl de bal over haar lichaam rolt, valt, wordt gevangen. Dan daalt ze af voor een stuk dat ‘was meant to deal with justice & freedom’. Nu zijn alle ballen weer in het spel, terwijl zij op haar rug ligt en jongleert, met handen en voeten.
Melanie Hagedorns Hang Loose sluit de avond af, de sterkste act van Kunst_Stücke. Koorddanser Hagedorn ontwaakt en begint haar dag op het koord. Haar bewegingen zijn onhandig en omslachtig. Met de grootst mogelijke moeite wurmt ze zich in een jurkje of jas. Het is een frisse performance met suspense, waarbij humoristische momenten worden afgewisseld met ontwapend alledaagse beelden. In deze performance is het circusdiscipline mooi verweven met theatrale beelden, ontstijgt de act de bekwaamheid van iemand die haar evenwicht bewaart op een dunne draad. Anders dan bij Kuwens act: als zij ondersteboven in de trapeze hangt, de bal onder de kin, kijk je bewonderend naar haar op, maar verdrinkt de poëzie vaak in puur vakmanschap.