Geen Geert Wilders, Caroline van der Plas of Dick Schoof, geen grappen over het opgefokte asielbeleid of het imploderende NSC, maar een persoonlijke terugblik op het afgelopen jaar van het publiek en pittig fysiek amusement in de Bredase afsluiting van 2024 Klaar met het jaar.

Het publiek kreeg vooraf via de mail het verzoek om een voorwerp mee te nemen, waar het helemaal klaar mee is. Cabaretier Ruud Smulders die dit jaar uit de semi-anonimiteit trad met zijn lovend gerecenseerde show Rudiversum, waarvoor hij een Neerlands Hoop-nominatie kreeg, plukte uit de uitgestalde spulletjes wat voorwerpen, die op een rommelmarkt waarschijnlijk niet al te veel kopers zouden trekken. Degene die het geselecteerde voorwerp had meegenomen werd door Smulders met vrolijke kwinkslagen uitgenodigd om het bijbehorende verhaal te vertellen.

En zo hoorden we waarom mensen klaar waren met onder meer een stressbal, een plak chocola, een doosje pillen en een duimspalk. Niet alle verhalen waren even interessant, of zoals Smulders het verwoordt: ‘Je voelt je penis langzaam je lijf inkruipen.’ Maar uiteindelijk ging toch iemand met een smakelijk verhaal over een verkeersongeluk met ‘De Gouden Oliebol’ naar huis.

Ook van de artiesten naast Smulders kregen we geen maatschappelijke betogen voorgeschoteld, waar we misschien eind december op hadden gehoopt. De Vlaamse Pieter Verelst, die in 2016 de juryprijs op Cameretten won, greep in zijn eerste bijdrage deels terug op zijn niet al te geslaagde absurdistische show Ten aarzel. Later op de avond nam hij gelukkig revanche met een spectaculaire, acrobatische act met een plank, een attribuut waar ook de jongens van Kommil Foo in het begin van hun carrière furore mee hebben gemaakt.

Ook het explosieve trio Un, Dos, Stress had goed gekeken naar voorbeelden uit het verleden. In hun act met een losgeslagen ‘Catalaanse kraai’, zagen we de woeste aap Boris van Waardenberg & De Jong terug, die het publiek belaagde. Ook het rondcrossen op motortjes hadden we Wilfried de Jong al eens zien doen, maar Marco Lopes, Thijs van de Meeberg en Remy Evers geven wel een moderne draai aan de klassiekers.

Veel spektakel tot slot van breakdance collectief 155, dat bij de Olympische Spelen in Parijs, waar breakdance een nieuw onderdeel was, niet zou hebben misstaan.

Als amusementsshow is Klaar met het jaar een aardig experiment van het Chassé Theater, maar voor wie iets breder commentaar over het afgelopen jaar had willen horen, was het wel wat karig.

Foto’s: Rob ten Broek