Een n00b is een nieuweling, een groentje, een beginneling. Een nobody. Het kersverse duo n00b, bestaande uit twintigers Laura Bakker en Isabelle Kafando, won tijdens de 31ste editie van het Amsterdams Kleinkunst Festival met overtuiging zowel de publieksprijs als de juryprijs. (meer…)
Ze komen strak in het pak het podium oplopen maar eigenlijk zijn ze te moe voor de première. Daar zijn ze gewoon eerlijk over tegen hun publiek. Peter van de Witte en Bas Hoeflaak, het cabaretduo Droog Brood, trekken aan het begin van de voorstelling een satijnen pyjama aan en kruipen in bed voor een powernap.
En tijdens die powernap ontrolt zich Kissy kissy, een reeks sketches met muziek, slapstick, goed getimede grappen en tekstuele spitsvondigheden. Eén ding is al snel duidelijk: de mannen boksen tegen elkaar op en op een of andere manier lijkt Van de Witte daar steeds als beste uit te komen. Aan het begin doorkruist hij het openingsverhaal van Hoeflaak door alles wat hij zegt ter discussie te stellen. In een scène over twee ontevreden werknemers gaat hij er als enige met salarisverhoging en een promotie vandoor. En als running gag geeft hij Hoeflaak elke keer dat hij naar zijn smaak te filosofisch doet een klap.
Hilarisch is de clowneske scène waarin Hoeflaak als dode ligt opgebaard en Hoeflaak zijn lichaam in de juiste positie wil leggen. Zijn bril staat scheef, zijn benen liggen te wijd, zijn handen blijven niet gevouwen op zijn buik liggen en tot overmaat van ramp rolt hij door het gesjor en getrek van het bed af en komt met een doffe dreun op de grond terecht.
De scènes volgen elkaar in snel tempo op. Na wat geschuif met decorpanelen op een smooth muziekje, volgt een uit de hand gelopen workshop wijn proeven of een geestige parodie op een moderne dansvoorstelling. Maar het kan ook gebeuren dat Van de Witte ineens Hoeflaaks oor afbijt, als hij weer eens te filosofisch redeneert. Maar gelukkig naait hij het lichaamsdeel er weer aan met naald en draad, al is het dan verkeerd om. Als Hoeflaak zich daarover beklaagt, krijgt hij de wind van voren. ‘Ik heb mijn excuses aangeboden. Ik heb je oor weer vastgezet. Wat wil je nou nog méér?’
Verrassend en absurd zijn de muzikale intermezzo’s. De vrolijke panfluitshow, waarin de twee dansend met enorme instrumenten over het podium glijden, werkt enorm op de lachspieren. Net als de parodie op een klankimprovisatie waarin ze met extreme mimiek het uiterste van hun stembanden vragen. Ze zijn perfect op elkaar ingespeeld, ook in muzikaal opzicht. Het is te merken dat ze al sinds de Kleinkunstacademie samenwerken, maar ze houden elkaar alert.
Kissy kissy eindigt wat abrupt, als de wekker afgaat na de powernap. Pas tijdens het applaus besef je dat het al is afgelopen terwijl je eigenlijk nog niet weet wat de essentie van de voorstelling is. Toch is dat gebrek aan een boodschap op de een of andere manier niet storend. Droog Brood houdt het publiek anderhalf uur lang gebiologeerd en vooral geamuseerd op het puntje van de stoel.
Foto: Bob Bronshoff
Beste Anita, je hebt in je recensie Bas en Peter consequent verwisseld.
De namen van de spelers worden in deze recensie consequent verkeerd gebruikt: het is niet Hoeflaak die door Van de Witte heen praat, maar andersom. En niet Hoeflaak die Van de Wittes oor eraf bijt, maar vice versa. Het verkeerde gebruik is zoals gezegd wel consequent, dus simpel op te lossen door de namen overal om te draaien :-)
O ja, en het is niet Peter de Witte, maar Peter van de Witte.
De namen van Hoeflaak en van de Witte zijn omgewisseld en Peter heet van de Witte. Verder vraag ik me af waarom je maar drie sterren geeft bij zo’n lyrische recensie.
Beste Anita,
Dank voor je mooie recensie. (Naar mijn smaak eerder vier dan drie sterren, als ik hem zo lees, maar goed.)
Het is een beetje genant, maar je hebt de acteurs verwisseld. Waar Bas Hoeflaak staat moet Peter van de Witte staan (en niet Peter de Witte) en omgekeerd. Misschien kan je het even corrigeren voor iedereen het leest.
En het zijn geen streepjespyjama’s, zoals op de foto duidelijk te zien is, dus dat staat ook een beetje slordig.
Groet
Gijs
Onze excuses voor deze slordigheid, we hebben de namen in de recensie aangepast.
Hartelijke groet,
Anouk Leeuwerink
Redacteur Theaterkrant
Ik ben het helemaal eens met Hand Peekel en Gijs de Lange… zo’n goede recensie zou echt 4 sterren moeten hebben. Er zaten veel vakidioten in de zaal, van cabaretier tot regisseur en iedereen was hartstikke enthousiast! En waarom zou elke voorstelling een essentie moeten hebben? Je wordt en blijft anderhalf uur lang continue geboeid. Niemand vroeg na afloop waar het nou over ging… ik hoorde alleen maar mensen zeggen hoe grappig en uniek en goed ze het vonden!
Alleen maar lof en dan drie suffe sterretjes. … Waar slaat dat op? Het lijkt wel of jullie alles altijd drie sterren geven, gewoon uit principe . Deze mannen zijn het beste duo in hun soort..
Wie bedenkt nou een zo sublieme cabaret-amuse of was het juist amuse-cabaret? Allen dat woord al!! En zo grandioos uitgevoerd.
Zeker 4 sterren waard, en dat al aan het begin!
“Hilarisch is de clowneske scène waarin Hoeflaak als dode ligt opgebaard en Hoeflaak zijn lichaam in de juiste positie wil leggen.”
Dit heb ik niet zo meegemaakt