Het was een dolle boel in de Kleine Zaal van het Amsterdamse Concertgebouw. Het deed mij een beetje denken aan de ‘inklusieve konserten’ van zo’n halve eeuw geleden, toen ook alle grenzen tussen genres werden doorbroken en er tijdens de muziek ongegeneerd kon worden verteld, gelachen en geschmierd. (meer…)
‘Ik woon hier, maar mijn hart is daar’; korter kan het drama van de Molukse gemeenschap in Nederland nauwelijks worden geformuleerd – kort, en ook dramatisch. Stichting Julius Leeft! onder leiding van regisseur John Leerdam bracht in 2007 een muzikale reading over de gespannen verhoudingen tussen de Molukkers en de Nederlandse regering. Kain Pikul heette de voorstelling, Geblinddoekte verhalen. Nu is er Kain pikul 2, het vervolg.
Kain Pikul, een mooie beeldende titel, alsof de mond die de verhalen vertelt (of beter: moet vertellen) het zwijgen is opgelegd. Gisteravond, 8 februari, was de Stadsschouwburg Amsterdam geheel uitverkocht voor deze groots opgezette theatermanifestatie met muziek, zang, poëzie, toneelspel en videobeelden. De teksten zijn van onder anderen Paulette Smit, Marcel van Kempen, Paul Pourveur, Dewi Reijs, Abé Sahetapy en Pieter Vrijman. Medewerking is er van velen uit het politieke domein en de theaterwereld, onder wie Job Cohen, Carolien Gehrels, Manoushka Zeegelaar Breeveld, Maartje van Weegen, Kenneth Herdigein en tal van anderen.
Het is mei 1977: Molukse jongeren komen tot actie en een treinkaping bij het Drentse De Punt is het gevolg, alsmede de gijzeling van een lagere school in Bovensmilde. Na een drie wekende durende kaping besluit de Nederlandse regering met een overmacht aan militair geweld de kaping te beëindigen. Daarbij vallen doden, zowel onder de gijzelaars als onder de kapers. Hoewel de regering van toen altijd heeft ontkend dat er gericht op de kapers werd geschoten, heeft forensisch onderzoek uitgewezen dat de kapers met 144 kogels zijn gedood. In december 2013 maakte minister Opstelten bekend dat er ‘nader archiefonderzoek’ komt.
Kernpunt van Kain Pikul vormt die treinkaping. Maar er is meer, er is vooral het begin: in 1951 meerde de Kota Inten aan in Rotterdam met de eerste groep Molukkers, KNIL-militairen en hun gezinnen. Het zou een kort verblijf zijn, maar het duurt nog altijd voort. In het koude Nederland werden de gezinnen ondergebracht in barakken. Kain Pikul gaat over geschiedenis, maar het is vooral het verhaal van aangedaan onrecht, van regeringsbeloftes die nooit werden nagekomen en ook van arrogante gezagsdragers. Er klinken strijd- en vrijheidsliederen, prachtig en intens gezongen onder muzikale begeleiding door Harto Soemodihardjo. Acteur Kenneth Herdigein, zelf van Surinaamse afkomst, houdt een indringend verhaal over Papoea’s die in Nederland terecht zijn gekomen en die zich ‘paradijsvogels in de polder’ voelen. Herinneringen en brieven van treinkapers komen aan bod. Ook zijn we getuige van het relaas van de vader die zijn gegijzelde, negentienjarige dochter verloor bij de gewelddadige aanval; ze is gedood door ‘eigen vuur’. Van ongekende ironie is het verhaal van Toos, persvoorlichtster van de regering bij zowel de treinkaping van Wijster als De Punt. Het was de mooiste tijd van haar leven en vooral kwam iedereen elkaar, na Wijster, weer tegen bij De Punt. Journalisten, veiligheidsambtenaren en andere betrokkenen ‘vielen elkaar om de hals’.
Het is een juiste vondst van regisseur Leerdam door bij de oorspronkelijke teksten sprekers of acteurs te zoeken die verwant zijn met het onderwerp. Job Cohen spreekt een officiële regeringsverklaring uit, Joop Daalmeijer een reactie uit 1977 van de toenmalige ARP. Paulette Smit heeft een sterke rol in teksten die de Molukse zijde belichten. Aan het slot beheerst Maartje van Weegen met dragende stem de zaal, waar emoties los beginnen te breken. Als echte presentatrice geeft ze het nieuws door dat de Nederlandse regering gaat onderzoeken of er juist wél of niet doelbewust op de kapers is geschoten. Na 36 jaar opent de geschiedenis weer haar archieven. Deze fantastische muzikale voorstelling brengt politiek theater over een zaak die nog lang niet is vergeten, en niet vergeten mocht worden.
Foto: Jean van Lingen
Vervelend dat er zo’n verkeerd algemeen beeld bestaat van waarom de Molukkers met de Nederlanders vochten. We vochten natuurlijk niet voor Nederland, maar uit eigenbelang. We vochten tegen een gezamenlijke vijand: Indonesië omdat we onze eigen staat wilden en in Nederland de ideale bondgenoot zagen.
Nu zijn er mensen die zeggen dat we Nederland hielpen en ze ons daarom iets schuldig zijn… De grootste flauwekul natuurlijk want Nederland hielp ons al. Ze hebben alleen ook verloren van Indonesië, dus konden ze verder weinig doen. Het was na de tweede Wereldoorlog die ze ook verloren hebben van de Duitsers. En logisch dat ze zelf weer hun eigen land moesten opbouwen en weinig slagkracht hadden in Indonesië. Molukkers moeten zelf maar eens iets zien te bereiken in plaats van te denken dat Nederland ze ook maar iets schuldig is. Als Molukker schaam ik me vaak diep voor die treinkaping en de vele criminele getatoeëerde Molukkers en/of Satudarah figuren die nooit iets bereiken. Accepteer nou gewoon dat je opa de oorlog heeft verloren en wees dankbaar dat je in zo’n fantastisch land als Nederland woont en pak nou eens de vele kansen die dit land en de hele westerse wereld te bieden hebben. Het gaat allemaal niet vanzelf je moet het zelf doen!
’n prachtige ontroerende confronterende eerlijke overweldigende fantastische wonderlijke ervaring zo even in de stadsschouwburg
ik ben er nog steeds stil van …
dank-dank-dank aan alle medewerkers
NAMASTé
Ontroerend!!!!!!!!!!!!
Nou nou, Dave Patti,……ik schaam me voor jou!!!! Zou je een keer tekst en uitleg kunnen geven in ons clubhuis met wat je nu precies bedoelt met “Als Molukker schaam ik me vaak diep voor die treinkaping en de vele criminele getatoeëerde Molukkers en/of Satudarah figuren die nooit iets bereiken”,……? De koffie staat klaar!
Prachtig stuk, mooi, ontroerend, vol emotie waarin verschillende kanten worden belicht … ondersteund door prachtige zang.
Beste Dave Patti,
Verdiep je even in de geschiedenis voordat je zegt wie iets verschuldigd is aan wie.
Voor wat betreft jouw totaal misplaatste schaamte t.a.v. bepaalde groepen in de nederlandse samenleving het volgende. Eenieder heeft het recht tot vereniging en zijn lichaam te verrijken met lichaamsversieringen. Dat kan allemaal hier in Nederland.
En of iemand iets moet accepteren of niet, dat maakt het individu zelf wel uit, zeker als het om zijn eigen opa gaat. Zoals jij de zaken nu neerzet pas JIJ meer in een dictoriale samenleving dan hier in NL. Ben jij dan zo’n aanwinst voor de nederlandse of molukse samenleving?
Dave Patti,
Wat jammer dat je na een , voor mij ,zeer verhelderend begin zo afglijdt.Nu pakt men dat op en weet mischien niet meer wat jouw eerste zinnen waren.Ik heb ook altijd gehoord( mijn Opa was in Atjeh, waar zijn broer de eerste motorfiets importeerde, hij had een fietsen winkel.Ik wil er altijd nog eens heen)dat molukkers “ons hielpen”,maar wat jij zegt lijkt me meer aannemelijk.Hoe het ook zei:er is de moluksegemeenschap groot onrecht aan gedaan, Vooral door de situatie zo te laten slepen.Kom op Nederland, doe er iets aan.
Als bestuur van St. Moluks Historisch Museum zijn we John Leerdam bijzonder erkentelijk voor deze geweldige productie die het Museum mede financieel heeft ondersteund. Belangrijk vond het bestuur dat de Molukse geschiedenis vanuit een niet-Moluks perspectief werd beschreven. John Leerdam is daarin geslaagd en het theaterstuk was op bepaalde momenten -ook voor niet-Molukkers- zeer ontroerend. John, nogmaals hartelijk dank en wellicht tot een volgende samenwerking. Glenn Haulussy, voorzitter St. Moluks Historisch Museum.
Dave Patti heeft het recht om zijn mening te geven maar waarover? Over de voorstelling of over de Molukkers in het algemeen? Heb je de voorstelling uberhaupt wel gezien en begrepen? Geef je mening over de voorstelling en bespaar me je kritiek over Molukkers met tatoeages en Satu Darah figuren. De voorstelling was Fantastisch, Ontroerend en Goed Geregiseerd!!! Tsja, Dave Patti al die getalenteerde Molukse artiesten en dansers die optraden hebben die volgens jou dan hun kansen in Nederland en in het Westen niet gegrepen? Ze stonden daar toch professioneel vol trots en overgave een voorstelling te geven waar je U tegen zegt en dat kan ik van jou absoluut niet zeggen als Molukker zijnde.
Prachtig stuk.