Een wit schilderij met een paar witte strepen erop. Misschien zijn er hints van grijs, oker of zelfs rood te ontdekken. Misschien is het gewoon wit. Het publiek krijgt het beruchte, vriendschapsverwoestend schilderij uit Art niet te zien, maar wordt des te meer meegenomen in de impact ervan. (meer…)
Miljonair John zet David voor het blok. Alle geldzorgen van de schrijver kunnen in één klap voorbij zijn, als hij zijn aanbod aanneemt. De miljonair eist een nacht met Davids vrouw, de mooie Daphne, in ruil voor één miljoen. ‘Geen sprake van’, is Davids eerste reactie. Maar het voorstel heeft, hoe dan ook, iets omgewoeld. Eén miljoen is veel geld, en wat is nou één nacht tegenover een leven aan financiële zekerheid?
Zie hier het dilemma uit Indecent proposal, de roman van Jack Engelhard die in 1993 werd verfilmd door Adrian Lyne. Robert Redford speelde toen de miljonair, Woody Harrelson de schrijver en Demi Moore was het object van begeerte. Nu is er een toneelversie van Dommelgraaf & Cornelissen met Matteo van der Grijn als de onbehouwen David en Roos van Erkel als de begeerlijke Daphne, die als een moderne Helena alle rampspoed over hen afroept. Chris Tates speelt de miljonair die het ‘onfatsoenlijke’ aanbod doet.
Scriptschrijver Louis van Beek heeft Indecent proposal terug gebracht tot het financieel-morele dilemma en de impact daarvan op het jonge echtpaar. In een kil appartement zit David wat te tikken op zijn laptop, terwijl zijn vrouw op de bank hangt en hem probeert te verleiden. Het blijken niet echt aantrekkelijke personages, de schrijver en zijn vrouw. Van Erkel speelt Daphne als een weerloos meisje, dat de inzet van een dure weddenschap is, maar nergens karakter toont. Ze laat zich van hand tot hand gaan en kijkt verder een beetje schaapachtig de wereld in. Van chemie tussen haar en haar echtgenoot is ook al geen sprake. Hun dialogen zijn houterig, net als de bombastische gebaren waarmee Van der Grijn zijn woorden onderstreept. Iedere zin die Van Erkel over haar lippen dwingt, klinkt knullig ongeloofwaardig. En zo glijden en botsen ze zich door een paar gênante scènes, die nergens spannend worden. Spanning is er alleen, als Tates ten tonele komt. Hij redt wat er te redden valt in deze voorstelling, die vlak voort kruipt in regie van Paula Bangels. Zijn personage komt wél even tot leven, maar krijgt onvoldoende ruimte om te floreren.
Soms schampt de voorstelling een gedachtegang die interessant zou kúnnen zijn. Kun je alles kopen, als je er maar genoeg voor biedt? Heeft iedereen zijn prijs? Is alleen een aanbod al genoeg om liefde te verstoren? Kun je ermee leven als je partner met een ander slaapt? Maar het blijft bij schampen, want niks wordt uitgediept. Plotwendingen zijn onlogisch, emoties ronduit grotesk. Wat klopt er eigenlijk wél in deze voorstelling? De holle liftmuziek, die af en toe over het toneel klinkt? Het saaie toneelbeeld? De onbegrijpelijke personages? Wat een vreemde, wanstaltige productie is dit. Een avond naar Indecent proposal in ruil voor één miljoen? Het zou bijna het scenario voor een volgende productie kunnen zijn.
Foto: Joris van Bennekom
Wat een flauwe recensie. Gisteren een geweldige voorstelling gezien met prachtig acteerwerk. Hoewel niet spannend, het verhaal is immers bekend, brengt het een triestheid in een dilemma van 3 oprechte personages. Een gevoel dat blijft hangen. Een voorstelling om nooit te vergeten. 3x klasse!
Deze recensie zegt meer over deze website/recensent dan over het stuk!
Gisteravond gekeken in “De Storm” met een handje vol mensen. De recensie klopt aardig; het wordt nergens spannend en het spel van Roos van Erkel is van het niveau schooltoneel. Vreemde gebaartjes en een emotieloos uitgesproken tekst Ze is Daphne niet maar speelt een rolletje. Als de twee mannen op het toneel zijn wordt het beter en interessanter.
De overgangen met de muziek waren voor mij wel goed. Kortom een aardige avond in een leuk theater dat beter verdiend.
Inderdaad, een flauwe recensie. Vanavond een mooie voorstelling gezien. Drie acteurs die je binnen 5 minuten meenemen in een verhaal, wat natuurlijk bekend is. Ik vond het erg goed gedaan. Kaal toneel wat juist perfect werkt. Inhoudelijk geeft het, of je nu wilt of niet, stof tot nadenken. Is alles te koop? Ik vind het een aanrader om naartoe te gaan!
Het is misschien een harde recensie, maar wel kloppend. Ik heb de acteurs beter gezien. Het acteerwerk was echt onder niveau. Het concept is leuk, maar daar blijft het bij. Verder snap ik het lichtplan ook niet helemaal. Kijkend naar het toneel waarin je een aantal lampen ziet met ieder een andere kleurcode, vind ik erg verwarrend. Kleurtinten rood, blauw, wit en geel vind ik niet mooi samen gaan. Daarbij snap ik het effect van veel zij belichting en weinig front belichting niet zo goed. Daarnaast staan de acteurs vaker uit het licht dan in het licht.
Nogmaals leuk concept, maar ik denk dat ze het beter kunnen!
Het stuk een week geleden gezien maar ik werd niet echt weggeblazen, wat ik overigens wel had bij Fatal Atraction. waaraan zou dit hebben gelegen het decor, het verhaal, de sfeer, of toch de acteurs. hoe kan het dat ik een stuk ervoor van dezelfde regisseuse wel prachtig vond en deze niet?