Met Het hoofd van mijn vader snijdt Het Ministerie Van Onverrichter Zake een thema aan waarmee de meeste zesjarigen gelukkig nog niet te maken krijgen: het dilemma rondom de zorg voor een dementerende ouder. (meer…)
De vierde theatermonoloog van Debby Petter draait volledig om liegen. ‘Leugens kunnen verslavend zijn’, is het citaat op haar webpagina. Het uitgangspunt is interessant en ambitieus, het resultaat helaas niet bijzonder diepgaand.
‘Ik weet wat goede seks is.’ Met die eerste zin heeft Petter meteen alle aandacht. Ze opent haar voorstelling hooghartig, haast neerbuigend. Ze richt haar pijlen op haar vriendin en rivale Heleen, geniet ervan om haar spotlight te stelen en haar jaloers te maken met haar bezittingen en succes. In de loop van de voorstelling sluipt er meer oprechtheid in haar houding. Om te eindigen met een schim van het personage dat ze was. Verloren en onzeker, verlaten door iedereen.
In In mijn hoofd vertelt Petter ruim een uur lang sterke verhalen. Over haar slechte jeugd, traumatische herinneringen en vooral haar desastreuze ervaringen met verkeerde mannen. Eén man in het bijzonder: de leugenachtige Mark. De verslavende werking van leugens vormt het uitgangspunt van de voorstelling. Hoe tragisch en destructief deze verslaving is. Hoe moeilijk het is er vanaf te komen.
Het is zeker een onderhoudend verhaal. Het blijft alleen oppervlakkig. Prikkelender nog dan leugens, zijn de waarheden waarop ze zijn gebaseerd. Waarom is een bepaalde leugen verkiesbaar boven de werkelijkheid? Waar komt Petters fascinatie met Heleens goedkeuring en jaloezie vandaan? Het blijft een mysterie.
De tekst heeft Petter dit keer zelf geschreven, waar ze bij haar eerdere monologen geholpen werd door Thomas Verbogt. Ze hanteert een zeer verhalende stijl, die de spontaniteit van haar spel niet ten goede komt. Bij het beschrijven van spannende en interessante scènes zit het eindeloze gebruik van ‘Tot op een dag…’ en ‘De volgende ochtend…’ mateloos in de weg. Luisterend naar de ene na de andere volzin in haar gesprekjes met Heleen, komt het eenvoudige schrijverscliché in gedachten op: Show, don’t tell.
De weinig afwisselende regie van Koen Wouterse zorgt niet voor meer levendigheid. Een liedje als opening, een liedje als afsluiting. Een grijze bank met gele kussens als enige decorstuk. Petter, die zich enigszins geforceerd verplaatst van de ene plek op de bank naar de andere. Haar schoenen maar eens uittrekt. Het tergend langzame uitfaden van het laatste spotje, waardoor het publiek te vroeg begint met klappen.
Kleine geestige hoogtepuntjes zijn de meer beeldende beschrijvingen van haar personages, zoals Heleen, die precies zo geworden is als ze nooit wilde worden. Of de bergbeklimmer, die een eigeel naar binnen werkt en vervolgens praat met zijn gele mond vol.
Petter bouwt ook toe naar een mooie twist. De leugens komen dichterbij de werkelijkheid en de oprechtheid neemt daarmee toe. Het moment dat haar personage de aandacht van Heleen verliest, is het moment dat Petter eindelijk de volledige aandacht van de zaal opeist.
Foto: Bob Bronshoff
Wilde hier naar toe maar heb mijn kaartjes ingewisseld voor een tegoed bon. Dank je.
Wat een waardeloze recensie. Ik heb haar gisteren in Almere gezien. Mooi verteld en gespeeld, intrigerend thema en prachtig einde (ook de spot die langzaam uitgaat). Jammer Eline dat je je door deze recensie hebt laten leiden.
Een vriend van mij vertelde enthousiast over deze voorstelling van Debby Petter. Gisteren ben ik zelf gaan kijken en in tegenstelling tot deze recensie vonden zowel hij en zijn vrienden en ik en mijn vriendinnen het geweldig!
Geen seconde wilde ik missen. Het verhaal is weer een verhaal wat er toe doet.
Alles behalve oppervlakkig. Iemand die liegt, de verslaving van het liegen, de aandacht, de valkuil. Langzaam wordt je meegenomen in het verhaal. Prachtig!
Na de voorstelling bleven we nog heftig discussiëren.
Aanrader!!
Ik heb de voorstelling vandaag in Sittard gezien en ik ben het helemaal met Joke en Irene eens, ik vond het een prachtige voorstelling! De mensen waar ik mee gesproken heb na de voorstelling waren ook erg onder de indruk.
En zo blijkt maar weer, Eline, dat ’t niet zo slim is om blindelings af te gaan op een recensie. Ook ik ben het volledig oneens met R. Fleuren(weet niet wat de levenservaring/kennis van deze mevrouw is, maar hier zit ze echt mis!) Gisteren in Sleen een zaal vol mensen, die na afloop allemaal enthousiast-tevreden huiswaarts gingen.
Mooie stem, expressie, mimiek en goede timing. Mooi mens…
Dank-je Debby!