Per 1 juni 2021 is regisseur Daria Bukvić de nieuwe artistiek directeur van Toneelgroep Oostpool. Haar aanstelling volgde op een roerige periode voor het gezelschap, die grote uitdagingen met zich meebrengt. Theaterkrant Magazine ging met Bukvić en gezelschaps-dramaturg Fanne Boland in gesprek over hun visie op leiderschap. ‘Waar we voor moeten oppassen is dat we hiërarchisch werken niet gaan demoniseren, niet ieder werkproces hoeft horizontaal te zijn.’ (meer…)
Voor Theaterkrant schrijven meer dan dertig recensenten. In een serie interviews stellen we ze voor aan onze lezers. Vandaag: theaterrecensent Max Arian. ‘Ik wil geen vaste maatstaven hebben betreffende een goede voorstelling. Je moet proberen om open te blijven staan.’ (meer…)
Choreograaf Connor Schumacher – verbonden aan Dansateliers Rotterdam – is niet moralistisch, maar zijn werk nodigt wel uitdrukkelijk uit tot inkeer en reflectie. Met zijn Stillness is a concept won hij in oktober de Prijs van de Nederlandse Dansdagen, net daarvoor kwam zijn tot nu toe grootste voorstelling uit: Funny Soft Happy & The Opposite. Ook in kleiner werk en onderzoek biedt hij een even vrolijke als scherpe analyse van het nut en de noodzaak van techno en andere dans. Een gesprek. (meer…)
De jonge theatermaakster Anne van der Steen maakte na haar afstuderen van de Fontys Academie voor Drama met regisseur Annemiek Nienhuis van jeugdtheaterplatform Wildpark haar debuutvoorstelling Anne, 10 jaar, wil graag opgehaald worden. (meer…)
Daar zijn ze weer, de twee schalkse toneelspelers die jaren geleden met veel aanstekelijk spelplezier 313/misschien wisten zij alles naar de verhalen van Toon Tellegen op het toneel brachten. Ondertussen bakten ze een heuse taart die het publiek nadien kon verorberen. Dat zijn zo van die memorabele voorstellingen in de theatergeschiedenis. Het pleziert Benjamin Verdonck en Willy […]