Van irritant zoemende muggen in de nacht tot een torenhoge giraf die de blaadjes uit de handen van de bezoekende kinderen oplikt. Er komen veel meer dieren uit de bosjes gekropen dan alleen ‘De Grote Vijf’, die we uit de Afrikaanse plaatjesboeken kennen. En zelden zullen die dieren meer indruk hebben gemaakt op de ukkepuk-bezoekers dan bij De Grote 5, een grandioze voorstelling van jeugdtheatercollectief Meneer Monster. (meer…)
Met afstand analyseert Jetse Batelaan het fenomeen theater, altijd met poëtische beelden en een focus op het menselijk ongemak. In zijn nieuwste regie bij Theater Artemis, gaat hij zover dat kinderen uit het publiek de plaats innemen van acteurs, met even ontroerend als geestig theater tot gevolg. Het concept van Hoe de grote mensen weggingen en wat er daarna gebeurde is niet zonder risico, maar wel briljant. Het theaterseizoen is begonnen, met een absoluut hoogtepunt.
Een middeleeuws dorp, vormgever Theun Mosk heeft het keurig nagebouwd. Op het toneel prijken vier houten huizen en rond die huizen scharrelen kippen rond. In een boom op het achtertoneel hangt een groot nest met eieren. Een geschilderde backdrop weerspiegelt de horizon. De voorstelling Hoe de grote mensen weggingen en wat er daarna gebeurde wordt live begeleid door het Trio aXolot, vooral met middeleeuwse composities en blokfluit.
Een sfeer is gauw gezet, vooral als uit de schoorstenen van de houten huisjes ook pluimen rook tevoorschijn komen. Links van de huisjes staat de gebroken kar van een gestrande bezoeker: Marien Jongewaard, in zijn typische en pruttelende acteerstijl, innemend maar soms ook moeilijk te verstaan, in rijm (tekst: Simon van der Geest). We maken kennis met de verteller en de bewoners van het dorp waar hij strandde. Een ritmisch spel ontstaat wanneer vertelling en muziek onderbroken worden en kleine taferelen worden uitgespeeld door de acteurs, allen in toepasselijke klederdracht. Vooral het kruidenvrouwtje van het dorp, Willemijn Zevenhuijzen, weet de aandacht te trekken.
Jongewaard zuigt de toeschouwer in het verhaal van een groep dorpsbewoners, ze proberen te overleven. Op het toneel zien we hun dagelijkse handelingen en hoewel die dorpsbewoners ook kinderen hebben, zie je deze kinderen niet. Wel wordt gesuggereerd dat ze er zijn. En ja, het is theater – dus dat kan ook! Batelaan regisseert met oog voor elk detail, veel humor en gevoel voor ritme. Met prachtige verschuivingen in het beeld gaat de dag over in de nacht. Een nacht waarin een vreemde kriebel de volwassenen doet besluiten het dorp te verlaten. Veel uitleg over die besmettelijke kriebel krijgen we niet, het is vooral een gegeven. Dat kan in theater!
In een prachtig ochtendgloren, dat ook de publiekstribune bereikt, begint het tweede deel van de voorstelling. Kinderen nemen de plaats in van acteurs en wel op zo’n innemende wijze, dat het de volwassen kijker onmiddellijk ontroert. Hoe het verder gaat, dat mag u zelf gaan zien. Zeker is dat Batelaan een briljant concept heeft gevonden om iets raaks – en dat is bescheiden uitgedrukt – te zeggen over het onvermogen van volwassenen en de veerkracht van kinderen. In de nauwgezette score van het tweede deel zet hij dat op scherp, maar niet zonder ook flink aan de haal te gaan met het fenomeen theater. Wat een concept! Wat een speelsheid en plezier, wat een prettig soort anarchie weer.
Met zijn speelse concepten wist hij altijd al relevante discussies te ontlokken, denk aan Het geheven vingertje (bij Theatergroep Max) of De man die alles weet. Maar Batelaan overstijgt zichzelf volledig in deze gewaagde grotezaalproductie (een coproductie van Theater Artemis met Het Zuidelijk Toneel), die logistiek gezien niet zonder risico is. Dankzij de acteurswisseling – en de publieksparticipatie – weet hij diep door te dringen tot de ziel van de toeschouwer. Al zal de beleving van de volwassenen een andere zijn dan die van de jeugd. Dat gegeven is nog een onderzoek waard. Daarmee is Hoe de grote mensen weggingen en wat er daarna gebeurde niet alleen een boeiende voorstelling, maar ook een interessante case-study!
Foto: Kurt van der Elst
Mooie voorstelling.
De verteller is niet altijd verstaanbaar.
Het tweede gedeelte is briljant.
Jammer dat het zo traag gaat en daardoor (te) lang duurt.
Mensen met kinderen, zullen het niet met me eens zijn.
De emotie wint het hierdoor, van de inhoud.
Ga het zien, ga het zien!
Geniaal!
Jetse heeft een eigen signatuur. Binnen deze signatuur weet hij toch altijd weer te verrassen. Prachtig spel. Mooie spelers. En ook een pluim voor de techniek!!! De muziek is ook heel mooi. Typisch Jetse hoe hij de muzikanten een maakt met de voorstelling!
Geniaal!
Prachtig spel, mooie muziek en geniale techniek die deze voorstelling tot een super voorstelling maken.
Jetse heeft een eigen signatuur die toch weer opnieuw verrast.
Ga dat zien, en voor de kinderen zet hem op….
Prachtig decor, mooie sfeer!!
Maar de verteller is -zeker voor de kinderen- heel slecht verstaanbaar. Erg traag, er gebeurt nauwelijks iets. Dan vertrekken de grote mensen, ook traag. Daarna gebeurt er heel lang helemaal niets. Totdat de kinderen het toneel opkomen. Aardig bedacht. Mooi om te zien wat je met regie kunt (laten) doen.
Leuk als experiment, maar als totale voorstelling nogal mislukt.
Ik hoop dat het me lukt mijn kinderen ooit nog weer mee te krijgen naar een voorstelling.
Ik had het niet beter kunnen zeggen dan Berdina. Beide delen te traag, te experimenteel. Verteller te dramatisch en heeft spraakgebrek.
Wat een belevenis! Schitterend sfeervol decor, eigenzinnig en ijzersterk spel, prachtige muziek. Ook de kippen zijn goed gecast.
Ja, dat hele Middeleeuwse gedoe met de taal die daar bij hoort is voor kinderen natuurlijk vreselijk saai, zeker als die rare, stoere Marien Jongewaard er een monoloog in houdt. Maar dat saaie ligt er ook lekker dik bovenop én dient vooral een doel: dat blijkt in de tweede helft.
Bij ons zat de hele zaal ademloos te kijken, kinderen vol be- en verwondering, ouders met tranen in de ogen. Wat een fijne anarchie, en wat een prachtige, krachtige boodschap voor iedereen die kinderen heeft of (ooit) kind is (geweest). Zonder twijfel een van de beste voorstellingen die ik ooit gezien heb.
Dit is toch wel zo’n beetje het slechtste dat ik ooit heb gezien. Geen diepere lagen, geen spanning en de monoloog van de verteller is door de veel te dramatische stijl en met te harde stem gebracht niet te harden. De kinderen in het tweede deel komt daardoor gemaakt over en als een commerciele truc om de zaal vol te krijgen. Totale afrader.