Zijn ontwapende entree als kapelaan in zijn nieuwe parochie met een onhandige val van zijn vol bepakte omafiets. Zijn schietgebedjes in de kapel om zijn charmante verlegenheid te overwinnen. De worsteling met zijn geloofstwijfel en verliefdheid op de weldenkende Miete, dochter van de lokale bierbrouwer. (meer…)
Wonen met de Maas in je achtertuin is geweldig en verschrikkelijk tegelijk, zegt De Heilige Antonius in de proloog. De patroonheilige van verloren voorwerpen waagt zich voor de gelegenheid, en met goede dosis tegenzin, aan het terugvinden van twee dochters. Maar mensen zijn bepaald geen sleutelbossen: ze hebben een eigen wil, die – zeker in crisis – nogal eens op drift slaat.
Zondagavond ging, toepasselijk in vrijwel onophoudelijke regen, de grootschalige musicalproductie Het was zondag in het zuiden in première in openluchttheater De Doolhof in het Limburgse Tegelen. Het is een voorstelling die op vrijwel alle vlakken ambitieus is, getuige de cijfers: een decor van 50 meter breed en 17 meter hoog, gespeeld door 18 acteurs, begeleid door 6 live-muzikanten en voor 2500 toeschouwers. En dan is er natuurlijk nog 200.000 liter water dat elke avond het toneel onder water zet als in het verhaal de Maas buiten haar oevers treedt, in de laatste dagen van 1993.
Zonder meer indrukwekkend, maar de meeste indruk maakt de kluwen aan verhaallijntjes in het script dat Allard Blom baseerde op het verhaal van Ludo Costongs en Margot van Deursen: want tegen de achtergrond van de watersnoodramp voert hij een keur aan personages met bijbehorende problemen op, zonder dat hij ergens de focus verliest, iets afraffelt of personages al te vlak worden. Het was zondag in het zuiden gaat óók over persoonlijke ambitie tegenover nabije zorgzaamheid, gefnuikte dromen en het bijstellen van verwachtingen.
Slim en bovendien zeer geestig is de vondst om de Heilige Antonius op te voeren als verteller: zodoende kan er vlot tussen scènes geschakeld worden, in geestige mini-intermezzo’s waarin de patroonheilige de boel nog even van droogkomisch commentaar voorziet.
Buddy Vedder speelt hem bijzonder genietbaar en met veel gevoel voor humor, en dat is tekenend voor de vlotte regie van Servé Hermans. De voorstelling is over de linie ruimhartig voorzien van komische vondsten, waarmee Hermans luchtigheid en drama aan elkaar verknoopt. Als Mie bijvoorbeeld per ongeluk een beeldje van de patroonheilige op de grond laat vallen, scheurt verderop het kostuum van Vedder. Deze Mie (een liefdevolle rol van Anne-Mieke Ruyten) is degene die de Heilige Antonius vraagt haar dochters Sarah en Irene bij haar thuis op de boerderij te krijgen tijdens die gewraakte kerst van 1993. Maar de eerste (Renée van Wegberg) is druk als beginnend radioreporter, en de tweede (Suzan Seegers) woont in Wenen.
Terwijl de lokale radio-omroep, onder stijfkoppige leiding van hoofdredacteur Mat Houben (Raymond Kurvers) de mogelijke gevolgen van de regenval in de Ardennen bagatelliseert (‘het is geen item, het is een scenario’), steekt burgemeester Ruiters (Hein van der Heijden) zijn kop in het zand. Hij is het type dat liever overlegt dan daadkracht toont. Met een knipooog naar Rowwen Hèzes grootste hit – ‘Het is een kwestie van geduhuhuld!’ – schuift hij het handelen voor zich uit. Als de crisis later een hoogtepunt bereikt is hij – net als de burgemeester van Arcen & Velden destijds – ineens in geen velden of wegen te bekennen.
‘Een kwestie van geduld’, zo heet ook het bandje waar Sarah vroeger in speelde, en waarmee ze in stamkroeg D’n Heilige Antonius (want de meeste heiligen zijn in het katholieke zuiden doorgaans óók cafés) nog weleens optreedt. Het was zondag in het zuiden is een jukeboxmusical rondom bestaand en nieuw werk van Rowwen Hèze. Waar Bloms script soms iets te veel op het voortstuwen van de anekdote zit, bieden (fragmenten uit) zijn nummers ruimte voor reflectie, vertraging en emotie. Daarbij helpt het behoorlijk dat alle spelers vocaal veel indruk maken.
Waar Hermans’ vorige grootschalige productie Dagboek van een herdershond (2022) meer dan eens verzoop in de enorme speeloppervlakte, weet hij nu de diepte en breedte van het podium optimaal uit te buiten, zonder daarbij aan intimiteit in te boeten. Al is de camera-inzet op momenten (wederom) afleidend, en een te makkelijke manier om de achterste rijen van De Doolhof ook te bereiken. Dat lijkt hij trouwens zelf ook best te weten: in een geestige scène stuurt De Heilige Antonius die eeuwige camera dan ook prompt de laan uit.
Na de pauze boet de voorstelling enigszins in aan vaart, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door het door decorontwerper Uri Rapaport prachtig uitgelichte toneelbeeld met ronddrijvende schapen, in het inmiddels donker geworden Tegelen, een aantal mooie (meezing-)nummers en een sterke monoloog van Van der Heijden als gedesillusioneerde burgervader, die categorisch weigert zijn oogkleppen af te doen. Uit zijn halsstarrigheid spreekt vooral veel getraumatiseerde angst.
Het was zondag in het zuiden is een troostrijke voorstelling over omgaan met verlies en het terugvinden van wat je bent kwijtgeraakt. ‘Soms is ’t baeter iets moëis te verliezen, baeter verleeze dan daat ge ’t noëit het gehad.’
Foto: Roy Beusker en Annemieke van der Togt
Wat een geweldige avond. Wat een topspelers en figuranten. Buddy Vedder een TOPPER!! Geen minuut verveeld. Een spektakel eerste klas. Is het bekijken zeker waard. Dit mag je niet missen!!!
6 augustus
Het was super. Wat een mooie uitvoering Mooi en duidelijk gezongen.
Petje af voor de spelers.
Moeten het koude water toch iedere keer maar trotseren.
Een aanrader.
6 augustus. Het was super de hele zondag regen en dat ging ‘s,avonds gewoon door maar niet van de regen in de drup.hebben met volle teugen genoten. Super.
Super genoten van spelers, muziek, zangers decor, spel. Geweldig
In één woord FANTASTISCH
Tja ..waar te beginne…? Hermans verrast…verrast weer, zoals zo vaak… en zet ons… zoals vaak op het verkeerde en toch weer op het goede been. OF klassiek ( denk aan King Lear, met de niet alledaagse keus voor de Limbörger Huub S als protagonist i.p.v. de meest voor de hand liggende acteur voor klassieke rollen hetgeen een prachtige keus en genot voor het oog was) of nu dit stuk met zijn diverse geledingen en vele gemaakte keuzes. Hoe bijvoorbeeld in godsnaam Rowen Heze met hun joie de vivre ( weliswaar met een touch van bezinning in sommige poëtische vondsten van de wilde Peeliaan Sjaak P oet America) te combineren met een tragedie die zowel zuid als noord Limburg trof en tot op de dag van vandaag zware sporen nalaat. En i..p.v. Tex-Mex zou je eerder denken aan traditionele bluegrass of country …wailing and cryin’ of blues wiz a wolf howlin’..toch?
Maar nee; het pakt uitstekend uit; hoofdzakelijk door de vorm waarin deze liedsjes gegoten worden krijgen deze een andere, tedere, gevoelige maar ook hard realistische duidingen dimensie ..jao…veer goon met de neus umhoeg, en jao.. veer weete noe tot ’t beater is get verleeze dan det ge ’t noeit het gehad en dus blieve loepe! Mooie interpretatie die liefhebbers van de band zeer zal aanspreken, zeer zeker mij dus ! Bepaalde nummers worden van het liefdesleed naar een persoonlijk leed hertaald zoals dat bijvoorbeeld in het werk van Bram Vermeulen en de Toekomst of Zjef Vanuytsel terug te vinden is.
Miljaar…voltreffers uit een onbekende hoek met deze keus omgezet in deze ondersteuning van het spel! Two daughters as just two poor wayfaring strangers just going over the Maas… just going over the Maas home☺
Niet alleen was het een stuk Limbo geschiedenis en dito historische verwerking, maar ook onbedoeld een stuk “Gegenwartsbeziehung” als we naar het afgelopen jaar kijken in Valkenburg en vlak over de grens bij Verviers; erger of beter interessanter nog was een Waalse vriend ..deze vond het stuk veel overeenkomsten hebben met hetgeen men daar vorig jaar ervoer en vroeg zich af hoe het ver- of hertaald in in Frans zou zijn….Tja hoe zongen de rollende steentjes het niet; Time waits for No One! Alors cher Amice Väöske: die kwam er goed en hard in ..chapeau.Ook al was dit effect onbedoeld!
Back2 bizniz: de Derniere waar ik van uit ging was dus niet de laatste. Volgend jaar gaat de voorstelling op herhaling en dat is goed nieuws voor de rest van NL die deze voorstelling zou moeten zien en een prachtkans krijgt om te genieten waar 6 weken langs velen van hebben genoten. De staande ovatie was geen verplicht nummertje, zoals je dat vaak ziet… maar na 6 weken een explosie van er- en herkenning en zeer zeker waardering! Zo ook het meezingen van “de neus umhoeg”
Allereerst de visualisatie is prachtig afgebeeld; perfecte geprojecteerde fotografie adembenemend mooi zijn; met of zonder regen. De combinatie filmreels en krantenkoppen met het persoonlijke leed van een familie, overstromingen, de kritische blik op zowel het sociale als politieke gebeuren zonder in vormingstoneel te verzanden was een vormgeving. Natuurlijk mooie muzikale ondersteuning, prima zang ( kon ook niet anders met ‘’t meitske vaan Seegers ☼ in je gelederen. Uitstekende band!
Dan Anthonius, patroonheilige van de verloren zaken, maar ook vaan de “ gawdeeve” ( Limburgs meervoud van het NL woord gauwdief) , want dat doet Buddy V voortdurend als “leidraad” en deels narrator met ons als publied; begint hij als een soort Ted Neeley in een meewerkend en lijdend voorwerp rol, draait hij deze om een een humoristische Johny Deppianse piraatfiguur, tot een van zijn geloof gevallen heilige ( kan dat wel…engel zeker, maar heilige…je ne sais pas☺) tot met verve heerser over het lot van enkele figuren zijnde leading man. Topper! Thumps up, mate !
Een groot kompliment zeker en wel voor de hele cast en vrijwilligers die dit hele gebeuren mogelijk tot een spektakel en waar kijkgenot maakten ! Idem dito de ingenieuze (op)bouw van de bühne en het decor!
Last but not least: ondanks dat een groot wezenlijk deel van de acteurs geen Limbo’s zijn, maar er van (ver)buiten komen, zelfs onze neefkes oet Belsj… doen dat totaal geen afbreuk en stemt zelfs iedere chauvinist tot zeer grote tevredenheid over hun spel; chapeau zeet men daan in ‘t Limbörgs, en wie !!!
Benieuwd naar het volgende project van de heer S. Hermans…Durf het bijna niet te zeggen, maar na je herdershandje en dit stuk….Pauline Plantenberg-Marres heeft 2 leuke boekjes geschreven…”Ketters aan de poort”en “En toen brak de hel los”….tja…des excuses sont fait pour s’en servir….☺☼☺