In De grote gele graafmachine krijgen we een kijkje in het binnenste van het werktuig in de titel. Vooral de rol die we daarin zelf mogen spelen maakt het tot een leuke middag. (meer…)
Voorzichtig, aarzelend, komt de grote rode rechthoek naar voren gelopen. Hij ‘danst’ een rechthoekig patroon op de vloer, een beetje lastig te zien met dat pak aan. De gele driehoek beweegt iets makkelijker, hoewel zij weer gehinderd wordt door haar driehoekige schoenen. De blauwe bal, die als een soort planeet door de ruimte draait, heeft het in haar koepeltje het zwaarst, zeker omdat zij alles perfect volgens de regels der kunst wil doen. Kleuren, vormen, patronen en absurde humor. De perfecte ingrediënten voor een geslaagde kindervoorstelling.
Dat Rianne Meboer en Suzanne Bakker (theatermakers bij de Amsterdamse Theaterstraat) zich voor hun voorstelling Het grote kleurenballet lieten inspireren door Oskar Schlemmers Triadische Ballet uit 1930, waarin dansers verkleed als geometrische figuren door de ruimte bewogen, is dan ook een goede greep. Op een lichtblauwe toneelvloer met een raster van geel tape proberen ze iets van het oorspronkelijke ‘gesamtkunstwerk’ aan het publiek over te brengen. Dat dit niet meevalt, ligt natuurlijk in de lijn der verwachtingen.
Het is dan ook niet gemakkelijk, bewegen als een driehoek. Of met een flexibele buis aan je been of met een bal die een eigen wil heeft. Daarnaast is de dynamiek tussen de personages Rie, Su en Jo (Tjebbe Roelofs) op zijn minst een beetje stroef, met de controlfreakende Rie, de onzekere Jo en de alles sussende Su. Dat is allemaal leuk voer voor een komische voorstelling.
Ook de vormen en kostuums zelf bieden legio mogelijkheden voor onverwachte beelden, abstractie, verstilling, verwondering. En daar zit ook de zwakte van Het grote kleurenballet: er is zo veel mogelijk met al die vormen en kleuren, maar er mist een dwingende structuur. Vooral in het derde deel, waarin chaos, plezier en expressie centraal staan, zou een strakkere regiehand wonderen hebben gedaan. Daar valt voor regisseur Anne van Dorp misschien nog wat te schaven. Dit neemt gelukkig niet weg dat dit vorm- en kleurenballet vooral voor oudere kleuters een verrassende en innemende ervaring is.
Overigens wordt Het grote kleurenballet in een double bill aangeboden met Geel (2+), onder de titel ‘Familiefestival Kleurrijk’ van Theaterbureau Vanaf Twee. Het aardige daarvan is dat er in de foyer een uitgebreide speel- en onderzoekinstallatie staat waarin kinderen zelf kunnen experimenteren met vorm en kleur. Een leuke extra activiteit, heel geschikt voor regenachtige herfstvakantiedagen.
Foto: Willem Schalekamp