Betoverende klanken van harp en sax lokken publiek haast vanzelf de Paradetent binnen. In prachtige, weelderige kostuums en grime staat een groep jonge performers al klaar op het podium – schuilend in een groep, of kwetsbaar en alleen. Paradise Circus Now is een associatieve, multidisciplinaire schets van een groep mensen op drift, vluchtend voor een ander of zichzelf, in ‘sluimerstand’. (meer…)
‘Een éénpersoonscircus, kan dat? Ja, natuurlijk, komt dat zien!’ schalt het over het Paradeterrein in Den Haag. Just van Bommel en Emma van den Elshout zijn de enige die een geluidsinstallatie op het festivalterrein gericht hebben om het publiek Circus Mondo in te kletsen. Tot door de tentdoeken heen klinkt hun oproep. Zoals dat gaat als het circus in de stad is, zo gaat het in het klein bij Het circusje.
Het is altijd bijzonder om Just van Bommel aan het werk te zien. De expressieve speler houdt als geen ander de aandacht van het publiek vast gedurende stevige monologen, waarin Engels en Nederlands door elkaar vloeien. In lange beschrijvende zinnen gaat Van Bommels stem melodieus van hoog naar laag, theatraal als van een klassieke toneelverteller. Zijn speelstijl is genderfluïde, afwisselend zacht en hard, hoog en laag, hoekig en rond. Soms, plotseling, ontspant de performer voor een onderonsje met het publiek, als zichzelf. En net als je vergeten bent dat je aanvankelijk naar een soort spreekstalmeester zat te kijken, springt Van Bommel terug in de eerste rol om de hele zaak weer te hervatten.
Net als in hun eerdere samenwerkingen ’t Showtje en Het spektakeltje borduurt makersduo Van Bommel (tekst, regie en spel) en Van den Elshout (tekst en regie) in Het circusje voort op het thema van tijdelijkheid, ditmaal onder de vlag van Likeminds. Beginnen is lastig voor Van Bommel, zegt de speler bij de start, omdat alles ook weer eindigt. Dat is op zichzelf geen vernieuwende observatie, maar binnen de allegorie van het circus blijkt het een ideale basis voor talloze uitstapjes en acteerkansen voor Van Bommel.
Zoals het een goed circus betaamt, is het halfuurtje erg afwisselend; het is een aaneenschakeling van rook, glitters, meezingen, tranen, spektakel en zelfs moord. Het begint al met een fantastische opkomst van een enorm, vierkant glitterpak met uitvergrote hoge hoed, waarin het hoofd van Van Bommel hangt. Grimassen makend, heen en weer kijkend, als de personificatie van de lach-en-traanmaskertjes.
‘Bring in the clowns!’ roept het hoofd, en met één stap naar voren krijgen we een nieuw kostuum, nieuwe energie, meer beweging: ‘Something new!’ Tijdens een omkleedmomentje geeft een boventitelingsbordje cues aan het Paradepubliek, dat vol enthousiasme ‘Ooo, aaaa, alakazam, simsalabim’ roept voor de spectaculaire opkomst van Mary, the magical elephant.
Binnen dit minispektakelstuk zien we het extreme in- en uitzoomen dat kenmerkend begint te worden aan het samenwerkende duo; Van Bommel verspreekt zich opzettelijk over het toegestroomde publiek van ‘apen… – eh, mensen’. Het circus blijkt namelijk ook een metafoor. In het groot voor de oerknal en de daaropvolgende evolutie: het ‘something new’ dat op weerstand stuit, maar uiteindelijk het ‘something old’ vervangt.
Op kleinere schaal beschrijft Van Bommel de afwijzende reactie van een zogenaamde Anita op ‘something new’, doelend op het bestaansrecht van mensen die tussen man en vrouw in zitten en in het circus van oudsher veel bekijks trokken: ‘Als dit nu óók al kan, waar houdt het dan op?’ En dat is dan in het kader van de evolutie weer een goede vraag van Anita. Zo propvol is Het circusje: komisch en raak voor wie het kan bijbenen, voor iedereen een feestelijk absurdistisch uitstapje.
Foto’s: Isabelle van Putten
Nou, deze recensie verdient Just niet. Wat een gekakel van dit / deze / die persoon. Dit / deze / die slaan we de volgende keer over.
De meneer naast mij was in slaap gevallen. Na 10 minuten keek de ander naast mij naar haar horloge en smacht naar de deur om te vertrekken verneem ik, want ik dacht hetzelfde.
Veel van hetzelfde, het voelde als een tot levend gekomen facebookpost voor protest.
Een lange saaie voorstelling, de bovenstaande recensie gaat mogelijk niet over dezelfde voorstelling?
Vanaf minuut 1 een niet boeiende woordenstroom, dodelijk saai. Ga er vooral niet met kinderen naar toe.
Super goede voorstelling! Zo jammer dat het voor nu eindigde, ik kijk nu al uit naar een nieuw begin van de nieuwe voorstelling.
Om wat tegenwicht te bieden aan de haters hier boven: ik vond dit een gelaagde, komische en innemende Paradeperformance van een fascinerende en zeer getalenteerde performer die de hele Casa Mondo om zijn vinger wond tot een staande ovatie aan toe.
Geweldige voorstelling! Mooie filosofische elementen in een absurdistisch jasje. Zeker het bezoeken waard!
Prachtige voorstelling. Mooi, innemend, emotionerend, vernieuwend en kritisch. Het zet aan tot nadenken, maakt je bewust. Geen moment dat je aandacht verslapt. De speler neemt je voortdurend mee. Jammer juist dat het maar 30 minuten was ❤️
Applaus voor Het Circusje
Genoten! Super scherp, schurend en snel. Begin, midden, eind kortom t gevoel dat ik alles wel heb gekregen. Zo knap.
Ik zou gaan.
Prachtige voorstelling, uitgevoerd door een erg innemende persoonlijkheid. Het raakte me. Dank voor deze kennismaking. Gaat dat zien mensen!!
Vanavond in Amsterdam gezien; was fantastisch! Zo sterk om je publiek voor 30 min vast te houden in je eentje. Wist niet dat ik deze avond ook een filosofieles zou krijgen, maar altijd gewaardeerd. Ga zo door!
Moest er even aan wennen, maar werd uiteindelijk toch gegrepen door de afwisseling, de (een tikje zwarte) humor en het uitstekende gevoel voor tempowisselingen van multitalent Just. Wie maar half oplet mist goed doordachte grappen, zowel in gesproken woord als visueel. “Forever – for effe” verdient een aparte vermelding. Al met al een zeer vermakelijk half uurtje. Ga dit zeker bekijken als de kans zich nog voordoet!
Een energieke en relevante voorstelling die ik zeker aan zou raden!
Wellicht ongevraagd advies maar ter nuance op bovenstaand:
Wat de voorstelling voor mijn gevoel nog beter zou hebben gemaakt, was als van Bommel nét wat meer ruimte en rust had genomen in zijn spel (meer stiltes, wellicht andere dynamische opbouw).
Het geheel voelde voor mij soms wat te gehaast, waardoor de boodschap, en het gevoel van de voorstelling in het algemeen, wat ‘ver weg’ bleef. Misschien ervoer men hierboven het daarom als ‘saai’ af en toe, terwijl het monoloog juist met een enorm energieke intentie werd ingezet en veel informatie bevat. Dat is zonde!
Overigens merkte ik aan het publiek, en aan mijzelf, dat het zingen van Just enorm in de smaak viel, en de aandacht vasthield. Een veelzijdig acteur! En ook was het ‘sing along’ gedeelte een enorme hit.