Sanne Wallis de Vries, vrouw van ‘middelbare leeftijd’ met een ‘basisbedrading’ uit de jaren zeventig en tachtig, wil ons in anderhalf uur best vertellen hoe we de wereld en onszelf kunnen redden. Maar ze is niet Superman, ze is Sanne Wallis de Vries. En die weet het zelf ook niet. Zeg haar alsjeblieft wat ze moet doen en ze zal het doen. (meer…)
Op het podium staat een activiste. En daar hoort natuurlijk een bandana bij en een witte overall, een passende outfit voor als je leuzen op een doek wil schilderen of de barricade wil beklimmen. Vijfhonderd weeskinderen die klem zitten in een Griekse asielhel, racistische schurken die van hun sokkel moeten worden getrokken, Thierry Baudet die de meest liederlijke onzin verkoopt over de volgens hem nimmer oprakende bodemschatten en de regering die verdomme in actie moet komen om de kleine theatertjes te redden. Sanne Wallis de Vries is klaar voor de strijd.
Omdat zij haar voorstelling Kom dit najaar niet kan spelen door de corona-ellende, heeft Sanne Wallis de Vries het interactieve tussendoortje Heel gemaakt voor de theaters die hun volledige zaalcapaciteit niet kunnen gebruiken. Want thuis blijven zitten en eindeloos nadenken over de knokige dode reumahandvorm van gember of de onlogische teksten van Nielson was geen optie. Zij werd langzaam niet goed en gek. Dus als het even kan weer snel het theater in.
Het liefst zou zij door de zaal gaan met haar microfoon om het publiek aan het woord te laten, maar dat vond de directie van Carré toch niet zo’n goed idee. Ook alle andere theaters zullen waarschijnlijk beducht zijn voor controlerende BOA’s met een meetlat. Dus daarom werd alleen de eerste rij met een hengelmicrofoon bereikt. Uit die bezoekers wist de gevatte Wallis de Vries genoeg materiaal te trekken, zelfs toen een bezoeker absoluut geen trek had om te vertellen wat haar de laatste maanden dwars heeft gezeten.
Zeven jaar geleden speelde Wallis de Vries samen met Paul Groot een geweldige voorstelling over het leven van Adèle Bloemendaal. Voor Heel heeft ze een paar topliedjes uit die kist gehaald, die sterk werden begeleid door pianist Ed Boekee: De vleselijke woning over het verval van het menselijk lichaam (tekst: Hans Dorrestijn, muziek: Martin van Dijk) en het botergeile Vingerlied (tekst: Flip Broekman, muziek: Martin van Dijk), hetgeen een zalige mengeling van gêne en vrolijkheid door de zaal deed gaan. Aangezien Wallis de Vries zich daardoor fijn in de stemming had gezongen, kon er ook nog een uiteenzetting over dickpics en een openhartig en uiterst geestig verhaal over een reis naar Mexico overheen, waarin seks en de wraak van Montezuma om voorrang streden.
De laatste tijd maakt Wallis de Vries zich vooral druk om de lamlendige houding van Rutte en minister Van Engelshoven als het gaat om het financiële ravijn waar de kunstsector in dreigt te vallen. Zij kunnen een voorbeeld nemen aan Angela Merkel die de kunst wel op waarde weet te schatten. Na een verkleedpartij op het podium veranderde Sanne Wallis de Vries in de Duitse bondskanselier en kreeg het publiek makkelijk mee in de dans met de armen van de Merkel-shake.
De muziek van de Vleselijke woning is van Nard Reijnders
Als de grote cabaretkenner Kick van der Veer iets beweert dan klopt het bijna altijd. (dat weten ook de luisteraars van Andermans Veren, zondagochtend 10 uur op NPO Radio 5) Maar is Vleselijke woning echt een compositie van Nard Reijnders (of Nard Reynders), lange tijd multi-instrumentalist bij Herman van Veen? Sanne Wallis de Vries kondigde het echt aan als een compositie van Martin van Dijk, en ook op een aantal muzieksites en op de verzameling Ruïnes van Hans Dorrestijn zien we de naam van Martin van Dijk. De stijl van het lied past perfect bij het repertoire van Martin van Dijk. Maar kijken we naar de cd’s Portret van Adèle Bloemendaal en Adèle’s keus…en ja ook op de cd Mooi van Lelijkheid van Hans Dorrestijn, daar wordt Nard Reijnders/Reynders als componist genoemd. Hij heeft trouwens ook de muziek voor Dorrestijns Pieleman geschreven, dus zo raar is het niet. Dat levert alles bij elkaar uiteindelijk meer punten op voor de mening van Kick. Dus: Nard Reijnders/Reynders heeft de muziek geschreven voor Vleselijke woning.
Ik ben een andere Kick
Ik ben Kick van der Veer niet
Ik ben Kick van der Veer wél, en ik kan met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat het Martin van Dijk was die het lied componeerde.
De muziek van de Vleselijke woning is van Nard Reijnders
Ik ben nog een andere Kick en de muziek is van Vader Abraham. Echt.
Ik ben Kick van der Veer niet. Kick niet-van-der-Veer heeft gelijk.
De oerversie van Dorrestijn zelf staat op Mooi van lelijkheid (1979) en die is van Nard Reijnders. Dat geldt ook voor de eerste versie op Adele’s Keus (1983) van Bloemendaal.
Dit is terug te vinden op https://www.discogs.com/
En vervolgens is het opnieuw voorzien van muziek door Frans Ehlhart. Bron? Dorrestijn zelf, onder een video waarop hij de muziek zelf speelt.
https://www.youtube.com/watch?v=oz1UCmst_cA
Grr, per ongeluk iets te snel op plaatsen gedrukt.
Dorrestijn werkte met Ehlhart voor het programma Onvervuld verlangen (1998). Daarna is hij programma’s gaan maken met Martin van Dijk en in de voorstelling Ruines was ‘De Vleselijke woning’ voorzien van muziek door Van Dijk.
Kortom: het ligt eraan welke versie Wallis de Vries uiteindelijk heeft gebruikt. Als ze de laatste versie heeft gebruikt, dan is het dus Van Dijk.
Oeh de spanning!!
Samen met mijn vrouw verheugden wij ons op een avondje theater wat sinds Maart niet meer mogelijk was vanwege corona.
Wat je dan eigenlijk niet verwacht is weer een avond onsamenhangend geleuter over datzelfde corona.
Meerdere malen zaten we op het punt om op te stappen.
Ik heb nog nooit z’n slechte , klungelige show gezien en het was echt zonde van het geld.De presentatie, inhoudelijke tekst, geluid, alles was ver beneden de maat.
Jammer!