In de nieuwe enscenering verdwalen ze niet in het bos, maar zwerven ze ’s nachts door de jungle van de grote stad. Hans en Griet is een moderne mix van opera, spel, zang, hiphop en dans. Magisch muziektheater vol wonderlijke personages, grappige én behoorlijk enge avonturen. (meer…)
Hans en Grietje is een van de bekendste sprookjes van de gebroeders Grimm en ook de opera die Engelbert Humperdinck daarop baseerde is onverminderd populair. Die opera bracht de Nederlandse Reisopera voor het laatst in 2007. Hoog tijd voor een nieuwe versie, maar dan speciaal voor kleuters, met een flinke aanpassing van het verhaal en geen acterende zangers, maar zingende acteurs.
In het sprookje is de armoede van de ouders zo groot, dat zij hun kinderen achterlaten in het bos. Daarvan is in de bewerking van Jibbe Willems geen sprake. Hans (Whitney Sawyer) en Grietje (Brechtje Kat) hebben weliswaar geen hele rijke ouders, maar arm zijn ze nou ook niet. En te eten is er voldoende. Dat wil zeggen: er zijn vooral veel kauwgomballen. Die maken hun ouders en verkopen ze op schoolpleinen.
Hans en Grietje vinden eigenlijk alles saai. Alleen vervelen vinden ze wel leuk en misschien dansen. Totdat de ouders ingrijpen en vertellen dat zij ook aan het werk moeten; ‘Jullie moeten zelf je broek ophouden, jullie hangen aan de subsidieslurf!’ Wat dat precies is, weten Hans en Grietje niet, ‘Maar het klinkt heel vies’.
Ze besluiten van huis weg te lopen, dan worden hun ouders vast ongerust, en belanden in een bos. Dat is nieuw voor hen, want ze zitten altijd binnen, achter een scherm. De heks die ze al snel ontmoeten, wil ze niet vetmesten, maar juist vermageren om ze bij haar biologische yoghurt op te eten. In rap tempo wordt toegewerkt naar het einde, waarbij een agent niet de kinderen maar juist de heks wil redden en het hele plan van de kinderen in duigen valt.
Sawyer en Kat worden bij dit alles begeleid door een ensemble van vijf houtblazers van Phion (het fusieorkest van Het Gelders Orkest en het Orkest van Oosten) dat niet alleen fragmenten uit Humperdincks opera speelt, maar ook zorgt voor de nodige geluidseffecten. Bovendien helpen zij bij het omdraaien van het decor van Cynthia Borst dat bestaat uit twintig blokkendozen. Een woonkamer verandert zo moeiteloos in een stad, een bos en het huisje van de heks.
Veel grappen lijken vooral gericht op de ouders, maar de tekst voorziet ook in vele scheetgrappen die het altijd goed doen bij kleuters, net als het woord ‘subsidieslurf’. In de energieke regie van Anne Slothouwer spelen Sawyer en Kat ook met miniatuurversies van zichzelf en pruik-op-pruik-af wordt evenmin geschuwd, waardoor deze Hans en Grietje gemakkelijk de aandacht vast weet te houden.
Foto: Annina Romita