Deze Hamlet bij ZEP Theaterproducties is een compact, krachtig en helder drama ****
Voor de laatste keer naar De Appel? Who knows. Mezelf dat al vaak afgevraagd, tot vervelens toe. Op de fiets van Den Haag Centraal naar theater De Appel in de Duinstraat te Scheveningen. Half uurtje, op zijn hoogst. De hartelijke ontvangst tussen de ruwhouten balken en tafels en de ruwstenen vloer gaan we missen. Voor ’t laatst, deze keer? Waarschijnlijk wel.
De soap van de voorbije maanden is pijnlijk geweest. Een nieuwe huisheer (Arie de Mol) is na twee jaar afgeserveerd middels een gemeentelijk advies, waar een van zijn concurrenten uit de sollicitatieprocedure medeverantwoordelijk voor is. Dat heette bij ons op het dorp vroeger ‘onbehoorlijk besturen’. Een deel van het ensemble serveert vervolgens de nieuwe huisheer af door tegen de wethouder te klikken dat hij niet deugt. Wat de stand van de wedstrijd Den Haag-De Appel meteen op 2-0 brengt. De Mol vertrekt met stille trom, 3-0. Er worden door het ensemble nieuwe plannen gemaakt, 3-1. Die plannen worden wederom negatief beadviseerd, 4-1.
De gemeenteraad beslist op 4 november 2016 tot definitieve opheffing, terwijl het leeuwendeel van de beslissers de nieuwe plannen nooit heeft ingezien (‘nee, daar hebben we een adviescommissie voor’), eindstand: 5-1, einde wedstrijd, einde De Appel. Het perceel Duinstraat-Doornstraat-Helmstraat-Scheveningseweg wordt een geliefd object voor de Haagse vastgoedmaffia, mark my words. Op roepafstand van het Appeltheater ligt overigens het Zuiderstrandtheater, waarvan het bestaan iets met de zalen aan het Haagse Spui te maken heeft. De plannen daarvoor zijn een rib uit het lijf van de Haagse gemeentefinanciën. Over vijftien jaar zal een onderzoeksrapport melden dat De Appel in 2016 is opgeofferd ten faveure van de nieuwe/herbouwde/verbouwde zalen aan het Spui, waarvan de maquettes dan, anno 2031 op instorten staan. De Duinweg heet tegen die tijd Erik Vos Laan. En in het luxe zorgcomplex dat is gebouwd op de plek waar De Appel ooit stond, slijt Spuiforum-directeur Henk Scholten zijn laatste dagen. Alles sal reg kom.
In het Appeltheater zou trouwens op 16 november 2016 De kersentuin/Na de crash in première gaan, een montagevoorstelling van Carina Molier en Arie de Mol, op basis van Tsjechovs eindtijdstuk en Joris Luyendijks Dit Kan Niet Waar Zijn. Misschien was dat de ware afsluiting van een tijdvak geworden. Gaat dus niet door. Waarvan acte. Het is Hamlet geworden, bewerking Alain Pringels, regie David Geysen, die ook de titelrol speelt. Negen toneelspelers doen vijftien rollen. En waarom hier deze lange inleiding over de Appel-soap? Omdat de toneelspelers in Hamlet knipogend hun eigen realiteit de speelvloer op trekken. De voorstelling is nogal druk in de weer met verwijzingen naar de eigen actualiteit. Naast het open graf voor Ophelia vinden de doodgravers niet één schedel maar drie. Dat jongleert wat lekkerder. Een van de schedels is van de wethouder kunst & cultuur. Van die dingen dus.
Is het wat, deze Hamlet? Het trouwe Appelpubliek vindt op voorhand van wel: november is uitverkocht, in december zijn voorstellingen bijgeboekt. David Geysen is geen contemplatieve Hamlet maar een energieke Spieler, zijn finest hour is de Muizenval, het stuk-in-het-stuk, de val waarin hij het geweten van de koning vangen zal. Hamlet is hier de regisseur die de manipulator Hamlet de goeie kant uit stuurt, die iedereen aan een touwtje heeft. Hij is absoluut niet zo gemakkelijk te bespelen als de snaren van een elektrische gitaar. Als het moet is hij een commedia-koning, met een rood Pantalone-masker, in zijn blootste bloot, niet bang uitgevallen, en met open vizier in slow-motion de dood tegemoet. Aan bravoure geen gebrek. En godlof kan er in dit gehavende huis eindelijk weer eens gespeeld worden.
Maar… maar…
Maar, het blijkt niet genoeg. Of liever: het blaast en tiert en klimt en springt dat het een aard heeft, maar… niet of nauwelijks over de eigen schaduw heen. Het wil dolgraag schatplichtig zijn aan een kleurrijk verleden. Maar dat verleden verhoudt zich tot dit uiteindelijk fletse coloriet als morgenmist tot nepdauw, als Jan Steen tot Anton Pieck. Hier herleeft iets waarvan je meteen herkent dat het definitief voorbij is. En ai-ai-ai dat is pijnlijk om te zien en mee te maken. En jawel, Iwan Walhain is een mooie Horatio, want een bijzondere speler met een toverachtige dictie en muziek in zijn strottenhoofd. En de mij onbekende Beaudil Elzenga verrast als Ophelia. Maar het is niet genoeg, het loopt vast in uitbundigheid, het sterft voortijdig in de eigen opgekweekte levendigheid, het schommelt tergend langzaam naar omlaag.
Ik ben langs Madurodam en het Malieveld teruggefietst, met Sjostakovitsj op mijn oren en in mijn hoofd toch weer dat verdomde nostalgisch vers: Voorbij, voorbij, o, en voorgoed voorbij.
Foto: Leo van Velzen.
[Sterren zijn toegekend door de redactie.]
Sjongejonge… riekt naar narcisme en zelfoverschatting.
Loslaten deze negatieve energie David.
Dit zegt alles over de beleving van dit individu.
Niks over de Appel en de acteurs en de beleving van vele anderen bezoekers van de voorstellingen.
Dat vergeten recencenten wel s. Dat het hun eigen, subjectieve beleving is. Hier mogelijk ingefluisterd. Wat een niveau, deze ‘politiek’.
Tijd voor verandering!
Tot gauw! Ik kijk uit naar jullie laatste voorstelling, met gemengde gevoelens…
Xx
De oproep van een medewerker De Appel om alle Facebook reacties via de theaterkrant uit te spelen is bij deze gehonoreerd.
FENIKS HERRIJS!
LOEK Z. BOERENZOON EN ONDERWIJZER UIT HET NOORDZEEDORP HEEMSKERK…(WANT DAT DOET ER NET ZO TOE ALS WAT JIJ SCHRIJFT!) ….
WAAR IS ENIGE WIJSHEID IN JOU GEBLEVEN EN WAAR IS JOUW RESPECT VOOR DEZE KWETSBARE EN HARDWERKENDE CREATIEVE TROUPE?
IN GROTE ACHTING GEDAALD!
MARCEL
En niet te vergeten o.a. de acteurs, vormgevers, dramaturgen, regiesassistenten en zelfs meer dan 10 stagiaires die ineens op straat stonden van de voorstellingen De Kersentuin/Na de Crash (Carina Molier) en Shameless (Arie de Mol). En de onbeschofte manier waarop dat allemaal is gegaan. De coup van David Geysen en consorten. Maarja.. ‘daar mag niet over worden gepraat’, aldus De Appel.
Dat krijg je ervan als je geblaat uit de ‘wandelgang’ gaat rondbazuinen zonder de bron op (on)juistheden te informeren……
Ik lees een hoop reacties over de onwaarheden die Loek Zonneveld schijnbaar in zijn recensie gestopt heeft, maar geen enkele reactie over wat er dan wel gebeurd is. Zouden Geysen, Toneelgroep de Appel of Frances daar over kunnen uitweiden? Ben nou wel nieuwsgierig geworden naar de waarheid.
Onbegrijpelijk dat een zich zelf respecterend journalist in één artikel, wat een recensie had moeten zijn, zoveel onwaarheden, onzin en lafheden plaatst en dat alles teneinde zich zelf te positioneren. Zelden tot nooit heb ik commentaar op collegae, maar ik vind dit beneden alle peil. Toneelgroep De Appel, waarvoor ik nog steeds op een klein wonder hoop, speelt een voor mij meesterlijke Hamlet, vol vuur, lef en overtuigingskracht, zoals ik het voor Mol zijn periode van de Appel gewend was. Ik wordt nog wel eens huilend wakker als ik terugdenk aan zijn verkrachting van “Op hoop van zegen”.
Met deze Hamlet laat het gezelschap zien dat er in die korte Mol periode weinig echt om zeep is geholpen. Hamlet is een meesterlijke bewerking en gelijk Shakespeare zelf ooit voor ogen had zit deze voorstelling vol dubbele bodems met spitsvondige verwijzingen naar de actuele situatie van dit prachtige gezelschap, Shakespeare waardig. Jammer dat een trieste azijnzeiker dit gezelschap en hun laatste productie op deze wijze een lendenschop geeft. Te triest voor woorden als ik er goed bij nadenk. Maar wel je laten fêteren als het je past. Mensen van en rond het gezelschap U heeft een mooie zwanenzang gemaakt maar diep van binnen hoop ik nog steeds dat dat laatste bezwaarschrift van jullie nog de redding kan betekenen. Den Haag is al zo om zeep geholpen, moet nu ook dit moois verdwijnen. Nee toch zeker.
Jacques Nachtegaal laat in prachtig Nederlands weten waar zijn sympathie ligt dwz bij de collegae maar vergeet te melden of dat nu de acteurs of de journalistiek is en geeft daarnaast blijk van zijn historisch inzicht in de wensen van Shakespeare. Ik begin geloof ik te begrijpen waarom hij nooit commentaar had. De man is een ziener. En een kenner natuurlijk.
Beste meneer Nachtegaal.
Ik wilde bij deze gelegenheid u nog hartelijk bedanken voor uw lovende recensie van de voorstelling “How to play Francesca Woodman” door Toneelgroep Maastricht in de regie van Arie de Mol, op uw website CultuurPodium.nl van 2 april 2015.
Voor de rest, veel sterkte met alles, veel sterkte iedereen. En laten we ophouden met dit moddergegooi.
Niet vergeten om ook Hanny Alkema te beschuldigen van kortzichtigheid en geniepige bedoelingen he mensen! Zij gaf maar 1 ster! Ook ingefluisterd door de Mol, ik weet het zeker.
Slachtofferschap gecombineerd met ḧeldendom”, nooit een frisse mix. Jammer dat de Appel niet wat waardiger afscheid nam. Ik sluit me aan bij Mart- Jan Zegers: Veel Sterkte allemaal.
Mooie en intelligente recensie mijnheer Zonneveld!
Onder pseudoniem staat hierboven inside informatie die correctie behoeft. Vrijwel het hele gezelschap wilde een herkenbare Appel voorstelling als laatste eerbetoon aan 45 jaar Appel geschiedenis en als cadeau aan Appelvrienden en -publiek.
Jammer genoeg moest daar inderdaad De kersentuin/Na de crash van gastregisseur Carina Molier voor wijken. Alle niet vaste medewerkers en stagiaires zijn daarvan -als het goed is- op de hoogte gebracht door de toenmalige productieleider en het zou erg vervelend en onnodig zijn indien dat, zoals boven wordt gesuggereerd, bot zou zijn gebeurd. Van Shameless kon sowieso geen sprake meer zijn omdat de speelperiode daarvan in 2017, dus na de opheffing, zou vallen.
Tenslotte is het fijn voor Carina Molier dat ze zoveel krediet heeft bij Loek Zonneveld dat hij haar niet gemaakte voorstelling boven onze Hamlet lijkt te prefereren. Ik houd er aan om hier op persoonlijke titel te verklaren dat David Geysen onder de slechtst denkbare omstandigheden de uitzonderlijke voorstelling heeft afgeleverd die ik van hem verwachtte en waarvoor de massale en enthousiaste publieksopkomst en -reacties hem en het gezelschap nu ook lijken te willen belonen.