Hoeveel tijd zit er tussen twee theatergeneraties? Niet zo heel lang. Na een jaar of zes à zeven zijn beginnende makers gevestigde namen en vinden nieuwere makers andere dingen van belang. Eind 2017 maakten we met – toen nog – Theatermaker een special over de generatie van BOG., Saman Amini, Circus Treurdier en Daria Bukvić. […]
Vanaf maandag lezen acteurs van het ITA-ensemble in samenwerking met Het Nationale Theater, dagelijks een verhaal uit Boccacio’s De Decamerone. Dat maakte Ivo van Hove gisterenavond bekend in cultuurprogramma Mondo. Van Hove: ‘We gaan zo lang door totdat we uit deze crisis zijn. We hebben honderd dagen te gaan, langer mag het echt niet duren.’ (meer…)
Het Sociaal en Cultureel Planbureau heeft een nieuw, onafhankelijk model ontwikkeld om het culturele leven in Nederland in kaart te brengen. Het model komt in de plaats van de overzichtspublicatie Cultuur in Beeld van het ministerie van OCW. (meer…)
Met de vijf uur durende voorstelling Genesis brengt het Nationale Toneel aankomend seizoen een bewerking van het eerste boek van Mozes. In een regie van Johan Doesburg naar een tekst van Sophie Kassies nemen tien acteurs het publiek mee door het hele gebouw van het Nationale Toneel. Een opmerkelijke productie in een lijst van twaalf […]
Het festival Brandhaarden dat vanmiddag van start gaat in de Amsterdamse Stadsschouwburg heeft een extra voorstelling ingelast van de productie ‘Vasili Grossman – Leben und Schicksal’. Deze voorstelling die op maandag 19 maart in wereldpremière gaat in het Goethe Instituut Amsterdam is uitverkocht. Wegens grote belangstelling is er op dinsdag 20 maart om 20.30 uur […]
Ik zag de voorstelling op 18 juli in Den Haag. Ik heb erg moeten lachen. Het werd inderdaad iets rustiger onder het publiek tijdens de metoo verhandeling en de dialoog met Margreet dolman, maar ik vond het nog steeds bij tijden hilarisch. De dialoog via het scherm met Dolman razend knap getimed en er is vast iets aan het geluid gesleuteld, want deze was prima te volgen. Ik heb erg genoten.
Ik zeg in de voorstelling helemaal niet dat vluchtelingen de boel belazeren, hoe kom je er bij, ik heb het er over dat je in alle lagen van de bevolking mensen hebt die de boel belazeren, dus niet de hele groep maar een paar. Onder politici, kunstenaars, journalisten, tv persoonlijkheden, advocaten, schrijvers, cabaretiers, vluchtelingen, zieken en dus ook mensen die zeggen dat ze misbruikt zijn. Flauw van Ayden om het zo te verdraaien.
Of het is gewoon niet goed overgekomen…
Alhoewel me dat wel sterk lijkt trouwens.
Ikzelf heb erg van de show genoten. Ook het decor met de klassieke Nederlandse huiskamer (incl die eettafel) vond ik erg pakkend. Ik snap wel dat men met een dubbel gevoel naar buiten liep maar ik vind het goed dat dergelijke onderwerpen aangesneden (durven) worden.
Er zit daardoor eigenlijk nog een laag in, zoek het geluk bij jezelf…knap gedaan…en zeer verrassend als wending naar het einde toe…ik heb de voorstelling in Utrecht gezien…en daar kwam ik blij vandaan…