Theater heeft altijd een probleem gehad met consent en seks, stelt de montere intimiteitscoördinator (Liv O’Donoghue) die de voorstelling Good Sex inleidt. Aan haar de taak om die intimiteit in goede banen te leiden: ‘from real to realistic’. Het Ierse theatergezelschap Dead Centre brengt een intelligente, verwarrende, opwindende en bijzonder geestige voorstelling naar het Groningse Noorderzon: Good Sex (meer…)
Heb je je leven lang geleden, omdat je verlangt naar seks met mannen, word je verliefd op een trans man en zijn vrouw. Het gebeurde Jürgen Theuns op veertigjarige leeftijd en het luidde een ‘tweede puberteit’ in, een ontdekkingsreis naar zijn nieuwe identiteit, die misschien toch niet zo ‘gay’ was als hij dacht.
Good Boy is een autobiografische voorstelling rondom twee coming of age-verhalen van Theuns, verteld vanuit twee perspectieven. Enerzijds het perspectief van Theuns’ middelbareschooltijd in Roosendaal, waarin hij zwaar gebukt gaat onder het homofobe getreiter van zijn klasgenoten en moed verzamelt om uit de kast te komen bij zijn ouders. Anderzijds het perspectief van de volwassen man, die overvallen wordt door een nieuwe verliefdheid.
De twee perspectieven worden vertolkt door Theuns zelf en de jonge acteur Valentijn Banga. Ze vullen elkaar aan, lopen door elkaar heen en versterken elkaar. Puber en volwassene vallen elkaar in de rede, spelen korte scènes na en helpen elkaar met kostuumwisselingen. In de regie van Ewout Eggink zit een hoog tempo en een weloverwogen, aantrekkelijke afwisseling tussen beweging, tekst, muziek en zang – en doet daarin een klein beetje denken aan Eline Arbo’s Weg met Eddy Bellegueule.
Banga, een wat slungelige jongen met woest krullende haardos en nauwelijks één stoppel op zijn kin, toont een bijdehante, charmante puber-Jürgen op weg naar volwassenheid. Met zijn expressieve, uitnodigende spel geeft hij een eigenwijs tegenwicht aan de wat zwaarmoedigere Theuns, die met zijn piercings, tattoos en zilvergrijze coupe een meer getekende, maar wereldwijze indruk geeft.
Het is mooi om de twee mannen naast elkaar te zien spelen. Wanneer de jonge Banga jeugdherinneringen van Theuns vertolkt, lees je op Theuns’ gezicht wat deze gebeurtenissen achterlieten. Verwerkt verdriet, maar niet vergeten. Banga zit er nog middenin, de paniek en interne strijd spat van hem af.
Deze moeilijke momenten worden afgewisseld door vrolijke, gretige scènes rond de liefdeservaringen van Jürgen, waar Banga op zijn beurt heel andere gezichtsuitdrukkingen voor heeft gereserveerd. Enthousiasme, onbehagen, verlangen en afschuw wisselen elkaar af, en geven glamour aan de vertolkingen van Theuns, die bijvoorbeeld haast spiritueel de aantrekkingskracht van SM-seks kan omschrijven.
Zo volgen we de twee, kriskras door het leven van Theuns, terwijl hij op zoek is naar de moed om zijn identiteit te claimen, onafhankelijk te zijn, relaties op het spel te zetten. Alles bij elkaar hebben Theuns en Banga, met regisseur en tekstschrijver Eggink, een aansprekend programma weten te maken dat beslist meer is dan een kennismaking met de (stem)acteur Jürgen Theuns, en troost geeft aan wie zich anders dan de anderen voelt.
Wat een geweldige recensie van Good Boy. Wij gaan er morgen van genieten. Heerlijk zo trots op onze kleinzoon Valentijn