Flarden van een droog steppelandschap trekken steeds sneller op het achterdoek voorbij. Langzaam vervagen de beelden in het drieluik. Kleuren trekken weg uit de zinderende aarde. Dan gaat de duizeligmakende rit over in een grijs decor vol elektriciteitsmasten. Het zouden vage herinneringen kunnen zijn aan een haastige vlucht uit een warm Arabisch land. (meer…)
In GOD is a DJ brengt SALLY Dansgezelschap Maastricht een ode aan de dansvloer. Acht dansers toveren de lege ruimte om tot een extatische dansvloer met niets meer dan hippe kostuums, een projectiescherm en hun lichamen. Wie na dit uur van energie geen zin heeft om mee te bewegen, heeft niet opgelet.
GOD is a DJ is een 14+-familievoorstelling, met naast een zaal- ook een interactieve schoolvariant. Hoe laat je tieners kennismaken met uitgaan? Hoe geef je weer hoe je door dans jezelf en elkaar kunt ontmoeten in een club? Hoe voelt uitgaan eigenlijk en waarom moet ik dat willen?
SALLY heeft hier een helder, enorm sterk antwoord op: dansen is fantastisch, ergo, laten we dansen. De simpelheid en overtuigingskracht van dat uitgangspunt stuwt de gehele voorstelling voort. Er komen geen morele vingertjes rondom uitgaanscultuur, seks of drugs aan te pas. De extase van jezelf verliezen in dans kan iets heel ontroerends zijn, iets wat je verbindt met de mensen om je heen, en dus gaan we een voorstelling lang dansen.
Geholpen door een lekkere retro jaren ’90-meets-2023-esthetiek (met kostuums door Mieke Kockelkorn) knallen de dansers er choreografie na choreografie uit. Hun energie is aanstekelijk en jaloersmakend, je voelt aan de zaal dat mensen méé willen doen. De muziek, een lowkey clubbeat afgewisseld met popnummers, is eenvoudig maar helder in het representeren van de situatie.
De grenzen tussen publiek en danser vervagen hier en daar; niet elke toeschouwer blijkt een toeschouwer. Door de deels op het podium geplaatste tribunes wordt de lijn tussen speler en publiek soms verrukkelijk vaag. Op de momenten waarop het podium vol staat en iedereen zich overgeeft aan de muziek, is GOD is a DJ op zijn sterkst. De saamhorigheid en door beweging losgemaakte endorfine voeren hier de boventoon en maken de boodschap van de voorstelling het meest invoelbaar.
De voorstelling legt thematisch een link met religieuze overgave. Als je dan een kerk moet kiezen, kies dan de kerk van de DJ en geef je over. Het is een extra metafoor die niet eens nodig was geweest, maar de gesproken teksten bieden een leidraad door de voorstelling heen. Die leidraad voorkomt echter niet dat het continue dansen, samen met de continue beat, af en toe wat repetitief wordt.
Dat heeft ook te maken met de opbouw. Het vervagen van de grenzen tussen performers en toerschouwers voelde meermaals als een organisch einde, waarna het dansend publiek toch weer plaats moest nemen voor een gechoreografeerd stuk. Het geheel zakt daardoor soms wat in, al doet dat niet af aan de scènes naar het einde toe, waarin de focus nogmaals wordt gelegd op de verbinding die je (romantisch al dan niet seksueel) kan vinden op de dansvloer. In een speels maar teder duet komen dansers Sellam El Achari en Aaron Faneyte steeds nader tot elkaar. Er wordt niets te expliciet gemaakt of voorgekauwd, maar de communicatie door middel van beweging, aanraking en jonge springerigheid is glashelder.
Voor jonge tieners is het een veilige, maar dynamische kennismaking met het begrip (en belangrijker, het gevoel) van uitgaan en clubbing. Daarbij met een fijne erkenning voor elke puber en jongvolwassene: je bent jong en je wilt wat, en die behoefte bevredig je soms het best door samen met je vrienden de dansvloer op te zoeken.
Foto: Tycho Merijn
Familievoorstelling? Schoolvariant? Forget it ! Waar je voor jong danstalent gewend bent naar de prachtige voorstellingen van NDT2 te kijken, gloort er een nieuwe licht aan de einder en hoe. Eerst effe een stapje terug: ik bezocht vorige maand een concert van Tangeringe Dream; de band waar Klaus Schulze ( inspiratie voor Kraftwerk) ooit begon en die weer hiphop en house beïnvloeden ( een prachtige VPRO documentaire over de invloed van Krautrock , met name Kraftwerk, bevestigd dit statement) en dus ook Faithless. Kortom; het TD concert was manjefiek, zowel muzikaal als visueel ( beeld, lichtshow en projecties), maar ik miste iets …Deze voorstelling maakt het duidelijk… het was de aanvulling: DANS ! Sally veegde de vloer aan met sommige (hiphop, break-dance) prijswinnaars van de Nederlandse dansdagen van vorig jaar. Wat een dynamiek, inzet vol overgave en bezieling van dit gezelschap. Jong en oud danste mee in de zaal; zelfs hoogbejaarde 70+ers…zelden gezien. Hiphop, break-dans met traditionele stijlfiguren afgewisseld. Soms liet het me denken aan de stijlvolle schoonheid die een pentjak silat leerling moet laten zien in zijn bekwaamheidsproef; langszaam met snel afgewisselde tempo’s. Mooi was ook de eigen stijl van ieder danser die in het samenspel elkaar complementeerde en uitgroeide tot een dynamisch hoogtepunt vol schoonheid. Prachtig dat dit initiatief al 16 jaar het daglicht mag aanschouwen en steeds weet te verrassen. Mooi dat een gemeente dit belangeloos ondersteund. Dus kunnen we Lou Reed’s Sally herschrijven : “Sally cant dance…
She knows all the really right people…
She goes to Les Jardins…
She dances with Picasso’s illegitimate mistress…
and wears Kenneth Lane jewels, really hey, but ….Sally, she can dance ever more, you tell ‘em about it…Sally can get herself off” en last but not least met dank aan “Funske ” AKA Fons Dejong ☺☺☺