Na ruim veertig jaar onderzoek naar theaterruimtes, publiek en dubbel theatraal bewustzijn, neemt Peter Eversmann afscheid als universitair hoofddocent Theaterwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Met TM kijkt hij terug. ‘De interpretaties van mensen die naar voorstellingen kijken hebben een veel grotere bandbreedte dan critici vaak denken.’ (meer…)
Alsof je een bal onder water probeert te drukken, daar vergelijkt zij leugens mee. Hoe goed je ook je best doet, uiteindelijk verslap je een moment, de bal schiet omhoog, de waarheid komt aan het licht. Hij heeft er minder moeite mee: het is belangrijker dat een verhaal mooi is dan dat het waargebeurd is. […]
De ‘ZORG’ is het schrikbeeld van de toekomst. Heerser Q heeft deze machine ontworpen, hij ‘Zuigt Ongevallen, Risico’s en Gevaren’. Want veiligheid gaat voor alles in de stad van Q. Buiten komen de mensen niet meer, dat is verboden. Eten komt uit de kraan. De rust wordt bewaard met Kalmeer TV, waar je naar etende […]
De dagen voor de première van De Nachtegaal en andere fabels fokte De Nederlandse Opera iedereen flink op. De berichtgeving over het wel en wee van het spectaculaire waterbassin dat volgens de striktste zwembadreguleringen de orkestbak in Het Muziektheater vulde, verveelde zelfs. Bij de start van de voorstelling die een reeks juweeltjes uit Igor Stravinsky’s […]
Het schaap puft mee met de muziek of kauwt gelaten op papier. In de nieuwe familievoorstelling van het Friese Tryater, It geheim fan ‘e kânselier, speelt Arnold Dijkstra een schaap dat huiverend zijn vriendje Keimpe (Raymond Muller) volgt. De twaalfjarige Keimpe stort zich vol overgave in het avontuur, terwijl dat helemaal niet mag. De kanselier […]