De telefoon was de afgelopen twee jaar, waarin groepen ineens gevaarlijk waren voor de gezondheid van het individu, een lifeline. Zeker voor jongeren. Via apps als Tiktok werden tijdens de lockdowns bijvoorbeeld dansjes gedeeld en geleerd, en choreograaf Koen de Preter maakt bij fABULEUS met tien jongeren een prima opgebouwde dansvoorstelling waarin onder meer die Tiktok-moves worden gemixt met nineties outfits, klassieke muziek en house. 

Een groep jongeren hangt bij elkaar; lang, klein, nerdy, sportief en alles er tussenin. Tien gezichten, tien telefoons. Soms kijkt er eentje mee bij een ander, duimen vegen over schermen om alles te volgen. Wat fijn dat het weer kan, met z’n tienen bij elkaar. Je hebt het nodig zo’n groep, om te voelen dat je ergens bij hoort – en om te bepalen waar je niet bij wil horen.

Het eerste deel introduceert de groep dansers, gekleed in shirts met Nirvana-logo, de leus ‘No time to waste’ of grote gele smiley, in een langgerekte soort speloefening waarin de tien achter elkaar aan lopen. Ze vormen een cirkel of slinger en volgen – of niet – wanneer iemand een draai of sprong maakt. Van lang achteraan naar klein vooraan staan ze op een rij, de gezichten naar voren, en voeren simultane armbewegingen uit. Ze doen het, maar het is nog niet van henzelf. Als groep leren ze deze vorm van bewegen aan.

Gaandeweg komen de eigen persoonlijkheden meer naar voren. Een lange jongen in een paars tie-dye shirt strekt zijn arm en hand, trekt de schouder op en draait de arm voor het lichaam langs, waarna hij zich ontpopt als een hedendaags danser en alles aan het lange lijf begint te cirkelen. Een meisje in een kleurig gestreept T-shirt steekt al radslagen draaiend de ruimte over. Proberen ze allemaal een spagaat uit, alsof die pose viral is gegaan, dan zien we wie lenig is en wie wat smokkelt.

De Preter en zijn team werken het thema ‘volgen’ op verschillende manieren uit. Volg je met je dans de muziek, of ga je er tegenin? Of ben je misschien een leider? Er klinkt klassieke muziek, maar de jongen met de grote bos krullen staat te headbangen. En een voor een begint de groep hem te volgen. Met een been voor het andere, de vuisten in de liezen, zwiepen ze hun hoofden op en neer. De groep voert even later het populaire Renegade-dansje van Tiktok uit, waarbij het meisje in het Nirvana-shirt en plooirokje cool de leiding neemt.

Het lopen in een cirkel komt terug, deze keer in het donker. Ieder heeft de zaklamp op de telefoon aan, en met de arm recht omhoog schijnen ze de cirkel in, waar af en toe iemand een korte solo uitvoert. Het is een treffend beeld van eenzaamheid. Wat later steken ze duimpjes op, maken hartjes met hun handen of geven met hun middelvinger omhoog hun mening. Alsof de jongeren elkaar via social media tekens van leven geven.

en het scherm als oog op hen ontwikkelen de jongeren zich tot zelfdenkende individuen. fABULEUS heeft vertrouwen in hen; ze blijken zelfs sterk genoeg om een onweerstaanbare housebeat te negeren.

Foto: Clara Hermans