De verbandtrommel aan de wand heeft een grote bek: ‘Als je een kruimeldief bent, zul je nooit een stofzuiger worden’, zo bijt hij acteur Hali Neto toe. Kruimeldief en stofzuiger hangen ook tegen de oranje muur. Net als een strijkplank, een wasrek, een emmer, allemaal oranje, allemaal alledaagse spullen. Ook uit het wasmiddelenbakje plopt soms een neerbuigend stemmetje op. Maar springt de oranje radio aan, dan hoort Neto aanstekelijke muziek waarvan hij gaat dansen, dromen en rappen. En als eenmaal deurtjes van drogers en wasmachines wijd opengaan blijkt er een tappende tovenaar in de machines te wonen. Wat hij precies teweeg brengt, wordt niet benoemd en blijft nog een beetje ongewis. Maar Neto durft na een achtervolging door de gaten in de wand wel in zichzelf te geloven.
Hali Neto (1991) is de eerste Nieuwe Hond, die als speler bij het Almeerse jeugdtheatergezelschap BonteHond de kans krijgt zelf een voorstelling te maken. Voor de thematiek van Fantastisch (6+) put hij uit eigen ervaring. Als fantasierijk, actief jongetje kwam hij op zijn achtste vanuit Angola naar Nederland. Op school werd hij al snel de koning van de bonte avond en de held van de dansvloer. Toch hoorde hij voortdurend dat een toekomst als acteur niet voor hem – zwarte immigrant – was weggelegd.
Op toneel speelt hij deze strijd met het internaliseren van andermans commentaar ludiek en swingend uit met tegenspeelster Sanne Bokkers. Zij is met haar ‘rare afgeschoren haar’ ook af en toe mikpunt van de stemmenwand. Maar ze laat zich er letterlijk niet door vastpinnen: zij weet met haar elastische lijf alle kanten op te schieten, als symbool voor haar droom om ‘te zwemmen met vleugels en te vliegen met vinnen’.
Wanneer Mauro Casarini als ‘geest-uit-het-wasgoed’ hen tappend op sleeptouw neemt en met kopstem klanken uit zijn keel perst, ontstaat een bonte bende. Lange linten van kleurige sokken vormen samen een soort meiboom. Het dansritueel om hiermee boze geesten te verjagen komt nog niet helemaal goed uit de verf. Qua spanningsboog moet Halo nog even de losse eindjes strak trekken, samen met eindregisseur Annelies Appelhof en artistiek begeleider Judith Faas. Maar qua idee, spel, decor (Calle de Hoog en Robin Hooijboer) en herkenbare thematiek zit het wel snor met Fantastisch. De kinderen in het publiek vallen de spelers regelmatig bij met ontwapenende kreten. ‘Ik wist het’, roept een jongetje blij wanneer de oplichtende ogen in de wasmand steeds warmer gaan gloeien.
Foto: Kamerich & Budwilowitz