Eindelijk is deze opera ook in Nederland te zien, zo’n kleine dertig jaar na de première in het Londense Almeida Theatre. Het is de Nederlandse Reisopera (en niet de voormalig artistiek leider van dat theater Pierre Audi) die het initiatief nam om deze (kamer)opera voor vier zangers en 15 instrumentalisten aan het Nederlandse publiek aan te bieden. (meer…)
Toverhomo, L’ Oreal model, windmachinewonder, aan bijnamen geen gebrek. Hans Klok verplettert Carré met het fonkelnieuwe, avondvullende programma Face the Future. Sappige verdwijn- en wisseltrucs worden afgewisseld met verbluffende decors, waarbij AI en Virtual Reality de boventoon voeren. Hans gaat ervoor, hij verleidt iedereen met een ritje in zijn tijdmachine.
In het jaar 3085, ver verwijderd van het heden, staat de beroemde illusionist Hans Klok voor een cruciale missie. Met drie lenige dames en een groep gespierde mannen reist hij door eeuwen en culturen, op zoek naar de vier elementen: aarde, water, lucht en vuur. Deze zijn nodig om zijn op hol geslagen digitale avatar te stoppen. Om dit klaar te spelen, achtervolgt Klok zijn digitale dubbelganger – een pratend virtual reality masker, geprojecteerd op groot scherm – door de tijd, totdat deze in een fysieke vorm verandert.
Met wapperend haar en witte blouse – bovenste knoopjes open – verovert hij Carré vanaf de eerste seconde. Klok is een entertainer pur sang. Zijn show, met vet Amerikaanse flair, combineert donderende geluidseffecten en indrukwekkende lichtshows. Rechterhand Zarina Potapova, zijn vooraanstaande diva in de magie, doet denken aan de boze heks Maleficent inclusief zwarte cape. Kort na aanvang verschijnt ze uit de eerste toverdoos, later begeleid door Jenily Wagenmakers en Bo Ufkes. De drie zwepen het publiek op, laten je je lippen aflikken; allen excelleren in buigzaamheid en présence.
Face the Future voelt als twee uur dwalen in een snoepwinkel, met muren van Haribo en vloeren van regenbooglolly’s. Klok legt uit dat ieder publiek uit twee groepen bestaat: groep 1 leunt ontspannen achterover en denkt: ‘Laat Klok maar een trucje doen’, terwijl groep 2 kritisch meekijkt en probeert zijn geheimen te ontrafelen. Voor die laatste groep heeft hij slechts één boodschap: ‘Heel veel succes!’
Wereldgeschiedenis
Klok heeft een grenzeloze interesse in de wereldgeschiedenis. Dat wordt duidelijk wanneer hij door verschillende tijdperken reist: van het oude Egypte en de Middeleeuwen tot het Parijs van 1850 en de verre toekomst. Onderweg verzamelt hij de vier verloren elementen te midden van verbluffende decors, van grafkelders tot piramides, terwijl hij door de tijd navigeert in zijn tijdmachine.
De show bevat ook een kritische noot, want wat gebeurt er als de mensheid botst met technologie? In het uitbeelden ervan zijn het de fysieke illusies in samenwerking met zijn assistentes die muziek en decor overstijgen. De ene verdwijnt in een smalle kast met dubbele muren, waar zelfs geen kleuter in past, terwijl de ander spoorloos raakt wanneer Klok een rode doek over haar lichaam drapeert.
Voor de leek: magie draait om tien basisprincipes: verdwijnen, zweven, creëren, transformeren, verplaatsen, doordringen, herstellen, ontsnappen, teleporteren en voorspellen. In deze show blinkt Klok vooral uit in het verdwijnen. Een vrouw stapt in een kist, de gespen worden strak aangetrokken, en bij het openen is ze pats boem opgelost. Zonde is dat de truc zo vaak wordt herhaald dat het publiek gaat verlangen naar meer variatie. ‘Of laat het in godsnaam een hele treincoupé zijn als dit zo doorgaat’, fluistert een chique dame op de elfde rij.
Klok verrast vooral met zijn kleinere, meer poëtische illusies. Bevlogen vertelt hij over de gloeilamp, uitgevonden door Thomas Edison, al was goochelaar Robert Houdin (Leuk feitje: Houdini heeft Houdins naam ingepikt, door er een ‘i’ achter te plaatsen) volgens zijn Franse landgenoten de echte uitvinder van de lichtbron. Klok laat de gloeilamp tot in de zaal zweven, en doet dat samen met zijn collega, een voortreffelijke mimespeler, die zeer waarschijnlijk Kloks onderbewuste speelt. Wat volgt is een romantische passage, waarbij de mimespeler een gelijke vindt in een blauwe damesjurk, bevestigd aan een kapstok. Innemend brengt hij deze ‘fictieve vrouw’ tot leven, danst met haar, kust haar.
Klok is een fantastische beroepsbedrieger. Niet alleen zijn illusies, maar ook zijn feilloze gevoel voor slechte humor (de lekkere variant) sluiten geweldig goed aan bij ‘het merk’ Hans Klok. Alleen hij komt weg met opmerkingen over ‘een avondje klok kijken’ en domme blondjes. Ook al serveert de top-illusionist aan het eind geen bijzondere klapper, samen met zijn vrouwen is hij er om te blijven. Veni, vidi, vici, aldus Julius Caesar. Ik kwam, ik zag, ik overwon.
Foto’s: Roy Beusker
Toverhomo?
Ik vind het nogal merkwaardig om een recensie te openen met neerbuigende en zogenoemde bijnamen voor iemand.
Toverhomo, alsjeblieft zeg.
Toverhomo? Doe even normaal zeg…
Als ’toverhomo’ al een bijnaam is die Gina Miroula ergens heeft gehoord, wat ik me ten zeerste afvraag, is het onnodig om die over te nemen in een recensie.
Een betreurenswaardige opening; het maakt me oprecht verdrietig. Zeer jammerlijk!
Beste Goochelhomo, Tim, Margit en Hans Beets
Mijn welgemeende excuses betreffende de opening van de recensie.
Ik ben mij ervan bewust dat ik mensen ermee voor het hoofd stoot. Niet netjes en ik zal er voortaan op letten. De website van Hans Klok heeft de recensie wel overgenomen, zie hier: https://hansklok.com/nieuws/
Mvg,
Gina Miroula
Hans Klok begint zijn voorstelling zelf met het opsommen van deze bijnamen… dus ik denk dat hij er niet echt moeite mee heeft?
Beste Gina,
Je kunt de opening toch nog aanpassen? Waarom laten staan?
Wat een show en wat een vent! We hebben enorm genoten van deze show. 18 jaar geleden was ik er met mijn vrouw (inmiddels ex) naartoe gegaan en gisteren met mijn 15 jarige dochter. Wij behoren tot het tweede groep; dat we willen weten hoe hij het doet.
Wat ik zelf jammer vond, is dat de show dezelfde stunts had als van 18 jaar geleden; weer de lamp in het publiek, de attributen met de zwaarden en ga zo maar door. Het was voor mij dus niet vernieuwend. Hij doet ook kleine kaart acts en het verhaal er omheen is om de tijd te vullen, maar daar komt het publiek niet voor. Die komt voor spectakel.
Hans bouwt de show op. Je weet dat hij eindigt met de bang waar hij alles uit de kast trekt. De lege box waar hij drie mooie vrouwen uit haalt, die wil ik ook wel. :) We hadden na de show een meet en greet. Hans is een imposant figuur, charismatisch, vriendelijk, hij is één van Nederlandss iconen. Zijn show is fantastisch. Hier en daar zie je wel wat slordigheden, zoals dat Hans uit de box komt en je ziet door het doek heen dat de vrouw de box in springt als wisseltruc. Maar ze doen de show dag in dag uit! Mijn tip; neem de tijd en ruimte om dit niet als een routine over te laten komen op het publiek. Het is zonde als zulk goed voorbereide acts teniet worden gedaan door slordigheden.
Ik zou de show van harte aanbevelen.
@Gina : Dat Hans Klok zichzelf de naam geeft waar jij het artikel mee begonnen bent (zelfspot), of dat de website van Hans Klok jouw artikel over heeft genomen, wil nog niet zeggen dat het oké is dat jij dat woord in jouw artikel geplaatst hebt. Het geeft jou geen vrijbrief. Zo mag de afro amerikaanse bevolking het n-woord gebruiken jegens elkaar, maar mag jij (of ik) dat niet. Meerdere mensen hebben al aangegeven richting jou om er sensitief mee om te gaan en het liever te verwijderen / aan te passen. Het bevreemdt mij dat je daar geen gehoor aan geeft.