Het nieuwe Theaterkrant Magazine is uit. Naast artikelen over verhalenvertellers, onderzoek en archiveren, verhalen over prosceniumprijswinnaar De Nieuwe Toneelbibliotheek, over het ongemak van sponsoring en toneelmeester Vincent van der Valk. Deze week op de mat, bij onze verkooppunten en online. (meer…)
In 1985 richtten Erik van Muiswinkel en Justus van Oel het cabaretgezelschap Zak & As op. Na zes jaar verruilde Van Oel het cabaret voor een carrière als scenarioschrijver. Vijfentwintig jaar na dato staan Van Muiswinkel en Van Oel weer samen op het toneel. Erik en Justus vertellen een film, in een regie van Maarten Wansink, is een grappige, maar tamelijk vrijblijvende voorstelling.
Ze vonden elkaar weer, vertelt Erik van Muiswinkel, dankzij een filmscript dat Justus van Oel maar niet aan de man kreeg. Ten einde raad zocht hij zijn zeer succesvolle cabaretcollega Erik van Muiswinkel weer eens op. Zou het niet een leuk idee zijn als ze er samen het theater mee in gingen?
En zo geschiedde. In de voorstelling spelen ze de film na. Dat doen ze met een paar simpele attributen: een zonnebril, twee vliegtuigstoelen en een aardappelvormige urn met de as van de moeder van één van de hoofdpersonages. Op het achterdoek worden beelden van de verschillende locaties uit de film geprojecteerd: van de Nederlandse polder tot de Crocodile River in Zuid-Afrika. Tussendoor stappen Van Muiswinkel en Van Oel uit hun rol om te discussiëren over het filmscript en hun persoonlijke relatie.
In die komische terzijdes worden de spanningen en tegenstellingen tussen Van Muiswinkel – de bekende en gerespecteerde cabaretier – en Van Oel –de gefrustreerde scenarioschrijver – volledig uitgespeeld. Zo laat Van Oel doorschemeren dat Van Muiswinkel zich, net als vroeger, nooit aan de tekst houdt en drijft Van Muiswinkel de spot met Van Oel omdat deze jaloers zou zijn op zijn succes. Deze plaagstootjes en steken onder water leveren soms best grappige dialoogjes op, maar uiteindelijk blijven de onderhuidse conflicten te particulier. Het leed wordt nergens echt invoelbaar gemaakt.
Onwillekeurig denk je bij het zien van deze voorstelling ook terug aan de tijd dat Van Muiswinkel een succesvol cabaretduo vormde met Diederik van Vleuten – die overigens ook deel uitmaakte van Zak & As. Terwijl Van Muiswinkel en Van Vleuten zeer aan elkaar waren gewaagd, is er tussen Van Muiswinkel en Van Oel nauwelijks chemie. Daardoor valt des te meer op dat de twee mannen allebei geen fantastische acteurs zijn. Het blijft erg houterig en de overgangen zijn weinig soepel.
De jonge actrice Sarah Janneh, die de vrouw van de Zuid-Afrikaanse Pete (Van Muiswinkel) mag spelen, is een stuk overtuigender. Ze speelt een glansrijke bijrol, al kan zij niet helemaal compenseren voor de ietwat belegen een-tweetjes van Van Muiswinkel en Van Oel.
Uiteindelijk is vooral de vraag wat Van Muiswinkel en Van Oel ons nu eigenlijk willen vertellen. De film die op het toneel wordt nagespeeld, is een vrij oppervlakkig familiedrama dat weinig urgentie heeft. Ook hun persoonlijke relatie biedt te weinig aanknopingspunten voor een spannende voorstelling. Erik en Justus vertellen een film is daarmee een erg vrijblijvende voorstelling, die zeker grappige momenten kent maar over het geheel genomen niet overtuigt.
Foto: Lies Geluk
Gisteren de voorstelling gezien in een 35 % bezet Luxor Theater in Rotterdam. Helemaal eens met de recencies. Het was een lange zit. Deze voorstelling lijkt vooral gemaakt om het ego van Justus wat op te krikken. Zelfs dat lukte niet, omdat hij toch echt nog meer verbleekt naast Erik. Het was niet grappig, het verhaal niet erg uitgediept, niet ontroerend, het verhaal eromheen saai, kortom: waarom?
Helaas, geen moment gelachen. Onduidelijk welke kant ze nu op willen.
Gaat het om het racisme probleem, de relatie onderling, of de goede oude tijd en de terugkeer van Justus?
Een zeer matig stuk. Ik heb geen moment gelachen, de film die ze willen vertellen is te slecht. Van oel verbleekt helemaal bij Van muiswinkel. Wat het nou voor een voorstelling is is een goede vraag, in ieder geval niet onderhoudend of leuk. Het leek me meer een gunst van Van Muiswinkel om Justus uit het slop te halen. Dat straalt erik ook uit.
Jan
Het idee is leuk filmbeelden op de achtergrond als decor is een goede vondst. Het verhaal zeer mager niet om kunnen lachen misschien ook niet de bedoeling. De naam Muiswinkel trekt wel publiek aan maar in dit geval onterecht.
Wat moet het treurig zijn om anderhalf uur op het podium te staan en nauwelijks reactie te krijgen uit de zaal. De acteurs moeten zich schamen dat ze hier geld voor vragen. In 64 jaar nog nooit zo’n slechte voorstelling gezien. Snap best dat er geen pauze was. (Bijna) Niemand zou zijn terug gekomen na de pauze.
Dit theaterstuk is te beroerd voor woorden. Het is dat erik erin medoet. Erg zwak. Niet grappig en niet boeiend.
Als toneelstuk is het mislukt, als film is het niks en als cabaret nog minder. De mislukking toeschrijven aan het matige optreden van Justus verbloemt niet dat Erik niet in staat is op een cabarateske manier een paar typetjes neer te zetten, zijn imitaties zijn achterhaald en niet leuk meer, het lijkt of de koek op is. Daar waar Diederik met zijn verhalen in de theaters volle zalen trekt glijdt Erik steeds meer af in onbeduidende producties, alleen de naam resteert, jammer.
In mijn 20 jarig bezoek van theater heb ik zelden zo’n slecht stuk gezien. Van oel kan zich maar beter terugtrekken en met pensioen gaan. Van muiswinkel moet zich weer gaan richten op oubollige typetjes en zwarte piet