André Manuel maakt in De Onzen met politiek incorrecte generalisaties hedendaags racisme zichtbaar***
Het einde van een mensenleven dient waardig en met respect te worden herdacht en de uitvaartbegeleider moet zijn zaakjes op orde hebben. Hij moet het verdriet uiteraard niet versterken met onhandige uitspraken en hij moet zijn zenuwen onder controle hebben.
Het vijfde programma van Wim Helsen, getiteld Er wordt naar u geluisterd, speelt zich af in de aula van het rouwcentrum. Een omgeving waar het lachen niet thuishoort, waar de mens onzeker kan worden over zijn gevoelens en hoe deze te uiten. Een omgeving waarin een bloedeloos leven alsnog tot groots theater kan worden herschreven in toespraken, gedichten en muziek. Kortom: een perfecte omgeving voor de absurdistische Vlaming om als een olifant door de porseleinkast te denderen.
Wij, theaterbezoekers, worden allen tot familie, vrienden en bekenden gemaakt van Ivo, bankmedewerker die van een brug sprong. Of nee, pardon, het is Guido natuurlijk. Neemt u de begrafenisbegeleider niet kwalijk. Hij doet het immers voor het eerst. Hij is maar een invaller, die normaal in de aflegruimte de lijken wast en toonbaar maakt. Hij is graag onder de doden: ‘Die zijn stil. En er wordt naar u geluisterd.’
Alles wat beter niet tijdens een afscheids- en herdenkingsbijeenkomst kan worden gezegd, flapt Helsen er vanachter het spreekgestoelte uit en hij verliest zich vaak in trivialiteiten over hemzelf. De ene blunder wordt met een ander toegedekt en de chaos wordt onomkeerbaar. Hij weet al zijn hele leven dat zijn woorden nutteloos zijn. Lucht. Het langzaam veranderende decor is daar een illustratie van en roept spanning op.
Spanning die hij met zijn tekst niet echt weet op te bouwen. Niet zoals in al zijn voorgaande programma’s, waarvan er twee werden bekroond met de Poelifinario. Daarin deden zijn krankzinnige betogen je het spoor volledig bijster raken en drong hij je via allerlei bochten en kronkels op wonderbaarlijke wijze zijn logica op. Verrukt ging je naar buiten, die andere wereld weer in. Nu voelt het alsof hij met het thema niet helemaal uit de voeten is gekomen.
Dat thema van Er wordt naar u geluisterd is, vergeleken met Helsens voorgaande absurdistische programma’s, nogal eendimensionaal. Wanneer je in een rouwcentrum – dat wil zeggen: de theaterversie ervan – de stoethaspel uithangt, dan is dat een mix waarin de lach vaak op een presenteerblaadje komt. Helsens fenomenale komische acteertalent, zijn houding, mimiek en gebaren zijn vaak al voldoende die lach te scoren. Dat maakt het programma behoorlijk geestig, uiteraard.
Maar veel meer dan de onhandige invalkracht komt er niet tevoorschijn. Ook niet als hij wanhopig uitroept ‘dat hij het niet kan’ en het liefst in de aflegruimte onder de doden is, krijg je niet met hem te doen. Juist dat mededogen dat je gaat voelen met zijn eenzame, zonderlinge, om aandacht en liefde schreeuwende personages tilt een voorstelling van Wim Helsen altijd tot ver boven Amsterdams Peil.
Dat neemt overigens niet weg dat hij mijn afscheid als uitvaartbegeleider best in het honderd mag laten lopen. Als de tijd daar is, natuurlijk.
Foto: Els Zweerink
Zeer slechte voorstelling beneden peil zonde van mijn geld. Ga er nooit meer naar toe.
Onbegrepen voorstelling. Nooit van de man gehoord, maar ik houd wel van Vlaams.
Zittend in een zaal met veel geklap en gelach op momenten die voor mij juist stilte vroegen.
Alleen het einde vond ik prachtig! Buonasera met een grote maan die van wit blauw werd.
Eind goed al goed!
Wij hebben een geweldige avond gehad en tranen met tuiten gelachen. Echt een geweldige voorstelling waarbij je bijna continue denkt : als dat maar niet gebeurd op mijn crematie. Maar voor mij mag hij mijn uitvaartbegeleider worden :)
Mijn man, zoon en ikzelf hebben een fantastische avond gehad.
Dit is helemaal ons soort humor. We hebben zo ontzettend gelachen en nu nog citeert af en toe iemand een zin uit de voorstelling en dan lachen we weer.
de vergeten hoofdrolspeler is het decor. hoe een ballon langzaam wordt gevuld met onsamenhangende taal, klanken en mimiek. omringd door de bewegingen van de tijd… er wordt naar u geluisterd! een mooi paradox.
de voorstelling is veel meer conceptuele kunst dan theater. subliem!
Een bijzonder slechte voorstelling.Benenden alle peil.
Er valt niets te lachen.
Ongeinspireerd en bijzonder flauw.
Deze man moet niet meer op een podium komen.
Zojuist geweest. Zeer zeer flauw, slecht en ongeïnspireerd. Laag bij de gronds, beneden alle peil. Niet te vergelijken met vroegere programma’s. Tijd voor iets anders, Wim Helsen.
Erg grappig thema. Goed bedacht. Zeker gelachen. Toch had hier veel meer uitgehaald kunnen én moeten worden. Veel te vaak uitweidingen ver buiten het thema. Zooo jammer. In deze 5 kwartier te weinig waar voor mijn geld!! Wim, een gemiste kans. Dit moet echt beter.
Ps. Heb je onlangs afscheid genomen van een dierbare? Geef je kaartje aan een ander.
Samen met mijn zoon geweest. Het deed precies wat wij van een avondje Helsen hadden verwacht. Lachen om de manier waarop hij voordraagt, droog, het vliegt alle kanten op. Alleen om zijn motoriek liggen we al dubbel.
Geweldige avond gehad.
Ik was nog nooit naar zijn show geweest en wist niet wat ik verwachten moest. Maar ik was aangenaam verrast! Hoe verzin je het bij elkaar. Goeie show, voor herhaling vatbaar.
Daar waar Urbanus ophield, begon Helsen….In alle opzichten een zeer geslaagde avond, helaas aan de korte kant, met een onafgebroken spanningsboog van begin tot einde. Absurde afleiders (het Engels, de krab, de derde etage), perfecte timing van de grappen, waanzinnige mimiek, volstrekt gestoorde motoriek, maar ook burlesk totaal theater in al zijn eenvoud. Helsen heeft m.i. veel opgestoken van John Cleese c.s. (en niet alleen de silly walk).
Wat een desillusie…..nooit meer Wim Helsen…..geen moment gelachen…dramatische avond…bou ja avon om precies te zijn 1 uur en 14’minuten….was ook lang genoeg of sterker te lang zelfs…
Mensen voor ons bleven er bijna in….als we op de hoek hadden gezeten waren we weg geweest binnen 15 minuten…..ik heb voor het eerst ook niet geklapt….als je zo volle zalen kan trekken moet ik misschien ook maar cabaretier worden….of moet ik dat de mensheid niet aandoen….moet deze heer zich misschien ook maar eens bedenken
Niet eerder zo’n slechte voorstelling gezien! flauw en weinig diepgang. Veel herhaling van slecht gevatte grappen. Inspiratieloos gezwet…Het was vechten tegen de slaap.
Fantastische avond. Iedereen die dit niet vond heeft geen humor.Wat een vakman.
Een omschrijving? Een betrokken droogkloot.,
Ongeëvenaarde komiek, taalvirtuoos.
Nou, gisteren in Arnhem eindelijk voor het eerst live Wim kunnen bewonderen…en oh wat een vakman. De grappen zijn zo een met zijn mimiek en perfecte timing dat ik vind dat hij van het niveau Hans en Theo is, onze nationale troeven. Tuurlijk af en toe banaal, maar niet veel later, absurdistisch en geniaal. Tsja, en dan vanaf een locatie/setting je verhaal doen, is een terugkerend dingetje van Wim. Bv vorige show op een toilet op café…nu een begrafenis. Geniaal en kenmerk van Wim. Dus ben verbaasd dat mensen verrast en teleurgesteld zijn van zijn niet leuke humor. Verdiep je voordat je naar een voorstelling gaat!!!! OK, minder diepgang dit keer, maar nog steeds super geestig en Helsiriaans.
het kietelt
het schrijnt
het doet pijn
(Herman van Veen)
geen perfecte maar toch een mooie uitvoering
Eerste helft sterk, tweede helft niet meer zo verrassend(!). toch een schitterende komiek, beetje Toon Hermans op zijn Vlaams.
In Eindhoven gezien. Was niet van het niveau wat ik eerder gezien had. Het lijkt erop dat cabaretiers, als ze het niet meer weten, hun toevlucht zoeken tot platheid. Dat gaat r bij t gros goed in. En de hypotheek moet ook betaald! Bij vlagen ontroerend, dat spreekt weer voor. Al met al ” a little disappointing”. Doe je best Wim ! Beste groet.
Als groot fan gingen we volverwachting naar het theater. Uiteraard genoten van die soms bizarre humor. Maar toch was het onbevredigend. Het was heel erg kort, zo kort dat we dachten dat het een grap was. en ook was het te rechtlijnig. Die vreemde werelden die hij kan schetsen ontbraken vrijwel geheel.
Als Vlaming en fan van het eerste uur ben ik naar de voorstelling in Antwerpen gaan kijken. Je hebt, na enkele voorstellingen, zijn technieken wel door maar ik blijf steevast genieten van zijn absurditeiten, zijn woordspelingen, zijn mimiek, zijn chaotisch Helsen-zijn. En toch… Ik vond het zijn minste show tot nu toe. Het bleef nogal vlak, weinig uitgediept. Hij had er inderdaad meer van kunnen maken en voor de prijs, die ik vroeger ook betaalde, kreeg ik een korte voorstelling. Als leerkracht zou ik zeggen : ‘volgende keer beter, Wim’.
Ik keek op Netflix en zag een fantastische voorstelling. Ik lachte, ik huilde en keek met open mond naar iemand die een uitvaart als decor gebruikt om met het grootst mogelijke mededogen de mens een paar broodnodige tikken uit te delen. Helsen toont ons op cynische manier de menselijke eenzaamheid en toch krijg je met hem zin om te dansen. Hij maakte een hybride show waarin theater en comedy het beste in elkaar combineren om zijn vinger op onze wonde te leggen. Topklasse!