Nederland heeft een uitstekende naam als het gaat om het voortbrengen van experimenteel, beeldend theater. Maar hoe gaan we de toekomst ervan waarborgen? Zoals van het werk van Veem House for Performance, dat al jaren probeert te overleven in Amsterdam? Een beknopte schets van een circuit dat kopje onder dreigt te gaan in een stad vol potentie.
De voorstelling Dagboek van een leeg bed van Mokhallad Rasem bij het Toneelhuis (Antwerpen), die aanstaande zondag in Theater Bellevue te zien zou zijn in het kader van het Nederlands Theater Festival, is geannuleerd vanwege het negatief reisadvies van de Nederlandse overheid voor de provincie Antwerpen. Tickethouders zijn inmiddels door het theater over de afgelasting geïnformeerd. (meer…)
Jeugdtheatergezelschappen kunnen niet alleen hun reguliere voorstellingen niet spelen, ook de vele schoolvoorstellingen gaan de komende weken niet door. Voor alle kinderen die nu noodgedwongen thuisonderwijs krijgen én hun ouders deelt Theaterkrant links naar online voorstellingen, gekoppeld aan een of meerdere lesthema’s. Vandaag: Eet je bord leeg. (meer…)
‘Voor het slapen gaan, zeggen we elkaar vaarwel, zodat we niet beschaamd moeten zijn als we de volgende dag iemand verliezen.’ Het zijn de oorlogsdagen in Irak, waaraan Mokhallad Rasem veel terugdenkt. Het geraas, de stilte, de eenzaamheid, de pijn. (meer…)
Toen Theu Boermans in 1988 stopte met acteren, zette hij een nieuwe stap, zoals zoveel Nederlandse theatermakers dat doen; hij stichtte zijn eigen gezelschap, De Trust. Maar hij deed er iets bij dat destijds vrij uniek was: hij begon ook zijn eigen theater. ‘Ik geloof dat Erik Vos toen de enige was met een eigen […]