‘Eerlijk duurt het langst’ is misschien een wat al te voor de hand liggende educatieve boodschap voor een jeugdvoorstelling, maar de ongelooflijk geestige en meesterlijk inventieve manier waarop Marianne Kuijper en Job Raaijmakers in Eerlijk is eerlijk als het ware van Theater Als Het Ware naar deze conclusie toewerken is reden voor een diepe buiging. (meer…)
Eerlijk duurt het kortst!, is de veelzeggende titel van de nieuwe voorstelling van Thijs Kemperink. Eerlijk zijn is namelijk niet altijd gezellig, volgens de cabaretier. Hij doelt daarmee op zeggen wat je denkt en ongevraagd je mening geven, al verpest je er gegarandeerd de sfeer mee. Om je dan te verdedigen met: ‘Wat? Ik ben gewoon eerlijk. (Of mag dat ook al niet meer tegenwoordig?)’
Twee jaar geleden ging de Twentse Thijs Kemperink nog in première in de bescheiden theaterzaal van Stadstheater de Bond in Oldenzaal. Eerlijk duurt het kortst! speelt hij voor duizend man in het uitverkochte Wilminktheater in Enschede. Het is Valentijnsdag, en bij de entree hangen heliumballonnen met doordenkertjes. Zoals ‘Beter 1 Thijs in je bed, dan de lucht van 10’. Bij een fotobooth zet een fotograaf stelletjes op de foto. Thijs Kemperink is gegroeid. En ook als mens heeft hij een mooie ontwikkeling doorgemaakt, blijkt in zijn voorstelling.
Kemperink geeft namelijk al vrij snel aan iets geleerd te hebben over het marginaliserende effect van grapjes die beginnen met ‘ik heb niks tegen […], maar…’. Generaliseren is er niet meer bij. Met name op het gebied van gender heeft hij stappen gemaakt. Zo laat hij ons een keertje oefenen op het woordje ‘beffen’ en vertelt hij empathisch over op latere leeftijd uit de kast komen in een boerendorp (al simplificeert hij seksualiteit behoorlijk in dit deel). En wat blijkt? Er valt evengoed genoeg te lachen bij Kemperink.
In Eerlijk duurt het kortst! vertelt Kemperink hoe hij van zijn ouders leerde leugentjes om bestwil te vertellen. Dat zit er zelfs zo ingebakken, dat hij ervan overtuigd is dat hij zijn echtgenote en vrienden zeker zou verliezen als hij wel altijd eerlijk zou zijn. Hij heeft tal van voorbeelden waarin we liegen voor elkaar, zoals ‘het ligt niet aan jou, het ligt aan mij’, en de ‘onbevlekte ontvangenis’ van Maria. Maar de leukste zijn de leugens die we onze kinderen vertellen. ‘Wie zoet is krijgt lekkers’, bijvoorbeeld, of ‘als je geen korstjes eet, leer je nooit fluiten.’
Maar behalve de leugentjes om bestwil, is er ook ruimte voor kwalijke leugens. Zoals het ontkennen van klimaatverandering, in een verrassend blokje vol bevlogen activisme. Met name tegen de jacht op de big five in Afrika spreekt hij zich uit.
Erg scherp of nieuw is het allemaal niet. Maar hij vertelt het mooi en hij houdt een goede balans tussen inzichten en gein. Hij blijkt te kunnen acteren: een aantal deftige Nederlandse accenten, een paar typetjes en een moralistische derde waarmee hij op een bankje over eerlijkheid kan praten. En alles doodkalm en bedachtzaam, zodat iedereen het goed kan volgen.
Die kalmte is ook een valkuil, met name in het tweede deel van de voorstelling, waarin de grappen en imitaties minder energiek zijn en de bedachtzame delen langer en talrijker worden. Zeker bij platgereden gedachtegangen (zoals: ‘Was Maria niet eigenlijk gewoon vreemdgegaan?’) zou je willen dat hij wat sneller ter zake kwam. Door al die zorgvuldige anekdotes lijkt de voorstelling net tien minuten te lang te duren.
Hoe eenvoudig zijn realisaties ook zijn, ze zijn actueel en relevant. Zijn handreiking naar gemarginaliseerde groepen zet Kemperink goed door. Nergens schiet hij de hypocrisie in. Wil hij ergernissen kwijt, dan heeft hij het bijvoorbeeld over familieleden of kennissen, zonder te stereotyperen. Een stap die past bij zijn goedgezinde levensovertuiging om liever te liegen dan mensen te kwetsen. Met Eerlijk duurt het kortst! gaat Thijs Kemperink op prettige wijze met zijn tijd mee.
Foto: Frank Visschedijk
gezien: 2-2-2020 (Hof88, Almelo) – late try-out
Ik volg Thijs Kemperink al sinds zijn eerste voorstelling… natuurlijk met een warm plekje in mijn hart als geboren Tukker. Maar ook omdat Thijs iets nieuws biedt binnen dit geografische deel van het spectrum, naast Herman Finkers, Helligen Hendrik, André Manuel.
Van zijn nieuwe show, intussen alweer zijn vijfde (!), mocht ik een late try-out zien bij vriend Joris Kemps in Hof88, Almelo. Thijs neemt in deze voorstelling als centraal thema de leugen: is een leugen iets dat je moet zien te voorkomen of is ‘een leugentje om bestwil’ juist een heel mooie manier om mensen in hun waarde te laten en de samenhang met je omgeving te bewaren? Aan de hand van verschillende voorbeelden en personen neemt hij ons mee in zowel de voors en tegens hiervan. Hierbij is zijn basis zoals altijd Albergen, waar hij nog steeds woont, met zijn vrouw en dochtertje. Inmiddels in het voormalige huis van zijn ouders, dat ook nog in de show een rol speelt op een onverwachts moment.
Even raakte ik ‘m kwijt, toen hij fors inzette met het voorstel om vrouwen de macht over de wereld in handen te geven. Het vervolg was dusdanig divers, dat ik daar de rode draad in kwijtraakte. Vooral op het punt dat hij vrouwen gelijkstelde aan moeders: niet alle vrouwen zijn moeder, maar ook dan zullen zij anders re(a)geren dan mannen. En laat duidelijk zijn: ik ben het helemaal eens met zijn propositie om de vrouwen het roer ‘ns over te laten nemen. Kan nog interessant worden !
Het is mooi te zien dat Thijs Kemperink elke voorstelling weer groeit en groeit. Hij wordt scherper, de shows worden steeds meer een ego-document, waarin hij ons telkens weer meeneemt in zijn kijk op het leven in Albergen, met zijn familie en vrienden.