De achterwand is opgebouwd uit gestapelde, vierkante witte dozen, die deels ook aan draadjes hangen. Ervoor staan de instrumenten klaar van een vierkoppige band, omstrengeld door een witte slang die licht kan geven. Overal liggen snoeren. Bij het drumstel staat een mengpaneel waaraan een spaghetti van elektrische kabels ontspruit, als een uitbundige plant die nodig gesnoeid moet worden.

Pas na enige tijd komt een man op, die een omstandig hak-op-de-tak-verhaal begint af te steken. Het gaat over tijd, over ruimte, over natuur en techniek, aarde en heelal. Er komen zowel aardige weetjes voorbij, als wetenschappelijke theorieën. Gaande dit verhaal komen de andere bandleden op, die de verteller één voor één in zijn relaas betrekt, en voorstelt. Dan gaat het hele gezelschap weer af, keert de verteller terug, en draait hij zijn hele opening opnieuw af, inclusief heel precies herhaalde grapjes en quasi-versprekingen.

Zo begint ECHT, een nieuwe productie van het Leidse Veenfabriek met de muziekgroep Susies Haarlok, die vrijdag 11 oktober haar première beleefde in Theater Ins Blau, ook in Leiden. De eindregie was in handen van John van Oostrum, die ook een hand had in de scène, waarin licht en elektronica een belangrijke rol spelen. Joeri Vos, artistiek leider van de Veenfabriek, tekende voor de dramaturgie. Het idee voor ECHT kwam van Susies Haarlok; Wessel Schrik, de voorman van de band, speelt als de verteller de hoofdrol.

De makers bedoelen ECHT als muziektheater. Met de muziek zit het wel goed. De leden van Susies Haarlok beheersen zowel hun instrumenten – cello, basgitaar, drums, piano en hun stemmen – , als het elektronisch goochelen met, en vervormen van, de klank die ze met die instrumenten kunnen produceren. Hun soundscape boeit altijd wel, gedurende de honderd minuten die ECHT duurt.

Het theater overtuigt minder. Waarom die lange opening twee keer achter elkaar, en dan nog op vrijwel dezelfde manier? Traag beginnen, doelbewust het tempo drukken – dat kan natuurlijk, maar neem je publiek daar dan ook in mee. Maak die traagheid onderdeel van een dwingende dramaturgische logica, die ons als kijkers onweerstaanbaar meesleurt, de hele voorstelling door.

Ook de teksten zijn te vrijblijvend. De verteller hopt van hoofdzakelijk exact-wetenschappelijk feit of dito leuke anekdote, naar theorie, naar zou-kunnen, of stel-je-voor-dat. En weer terug. Heen en weer, alsmaar opnieuw. Nooit wordt duidelijk waar hij nou heen wil, bij welke ster op miljoenen lichtjaren afstand dit universele, alomvattende gebazel moet eindigen. Er zit geen lijn in zijn betogen, laat staan dat die een voor het publiek evidente verbinding aangaan met de begeleidende muziek.

Bij vlagen zijn ze wel grappig of anderszins onderhoudend, daar niet van. Maar het blijven meer praatjes bij de toevallig op dat moment gedraaide plaatjes. Echt muziektheater wordt het daardoor nooit, en honderd minuten zijn dan wel lang. Toch groeit ECHT, naar het einde toe. De projecties op de wand van kartonnen dozen, ontworpen door Noemi Biro en Pleun Gremmen, worden steeds spectaculairder, en die gaan wél een verband aan met de muziek.

Dezelfde groep makers produceerde drie jaar geleden GROEI, een voorstelling die op dit platform een jubelende recensie kreeg. Maar in GROEI was de hoofdrol voor een actrice van buiten Susies Haarlok, Ruta van Hoof. Misschien is het dat wat ECHT ontbeert: de frisse kijk op het materiaal vanuit een andere discipline.

Foto’s: Isabelle Renate la Poutre