We kunnen het niet weten, maar misschien had de librettist van Mozarts opera Don Giovanni uit 1787, Lorenzo da Ponte, zijn vingers afgelikt bij de versie die De Nationale Opera er nu van speelt. Da Ponte had geen hoge pet op van de mensen die zijn opera’s bevolken. In deze Don Giovanni bedriegen ze allemaal elkaar en zichzelf. Het zijn net mensen en dat is behoorlijk spannend. (meer…)
Al vijfentwintig jaar stond Don Giovanni op het verlanglijstje van regisseur Joke Hoolboom, nu is het er van gekomen. In de Utrechtse Werkspoorkathedraal beleefde Mozarts meest uitgevoerde opera in een versie van Holland Opera de premiére. Het bleek een pas de deux tussen bloedeloosheid en originaliteit.
Dat Don Giovanni al een paar eeuwen lang een van de meest uitgevoerde opera’s van Mozart is, ligt niet aan het verhaaltje. Dat is flinterdun. Mister ‘Good Looking’ versiert de ene vrouw na de ander en tenslotte roept de geest van de Commendatore hem ter verantwoording. Zie daar anno 2016 nog maar eens iets spannends mee te doen. Hoolboom schrapte zo’n beetje de hele tweede akte en de ouverture om het geheel wat verteerbaar te maken, voegde keiharde dance-fragmenten toe en bracht de opera terug tot een overzichtelijke lengte van een uur en drie kwartier.
Haar Don Giovanni is een eenzame narcist die in een steeds groter isolement terecht komt, wat in haar regieconcept fijnzinnig wordt verbeeld door zijn steeds groter wordende speelvlak. Bijna twee uur lang wordt hij gestalkt door een stel moderne dansers: de demonen van zijn geweten? Uiteindelijk culmineert het allemaal in een spectaculaire slotscène waarin Hoolboom Don Giovanni in de immense ruimte van de Werkspoorkathedraal laat opstijgen als een levende versie van Da Vinci’ s Mens van Vetruvius: de mens die elke vorm kan aannemen die hij wil.
De mens die dankzij de vrije wil kan kiezen tussen goed en kwaad. Het is een fraai slot, waarmee Hoolboom zo’n platgetreden werk toch weer een verrassende en persoonlijke draai geeft. Dat is wat de meeste producties van Holland Opera bijzonder maakt. Ze getuigen veelal van een eigenzinnige artistieke kijk op de zaken en spelen zich af op bijzondere locaties.
Een bijzondere locatie mag je de Werkspoorkathedraal wel noemen. Het betreft een immense fabrieksruimte waar vroeger grote stalen constructies werden gebouwd en die, sinds recent, in Utrecht in gebruik is als evenementenhal. Echt een ruimte waar je Don Giovanni kunt laten ‘abseilen’ en rondscheuren met vette oldtimers. Bij Holland Opera komt de Commendatore dan ook met piepende banden aanscheuren in een knalgele Corvette. Het is het soort spektakel waarmee je de opera misschien wel leuker, maar niet inhoudelijk interessanter maakt.
Veel moet toch komen van de acteerprestaties en zangkwaliteiten. Als die ondermaats zijn, zakt elk modern concept van de Don Giovanni als een pudding in elkaar. Daar valt bij deze productie nogal wat op aan te merken. Ten eerste is er de geluidsversterking. Die zorgde in de grote hal voor een nogal massief en monotoon klankbeeld, van zowel orkest (De Nieuwe Philharmonie Utrecht onder leiding van Johannes Leertouwer) als van de zangers.
Ten tweede kwamen al die zangers maar niet los van hun rol. Als Donna Anna in haar aria ‘Or sai chi l’onore’ oproept tot wraak moet dat klinken alsof elke noot haar laatste kan zijn. Die gedrevenheid ontbreekt in de bloedeloze aanpak van Leonie van Veen. Ook Martijn Cornet blijkt niet de ideale Don Giovanni. Het is een van de grote schurkenrollen uit de operaliteratuur, maar dat element komt hier maar nauwelijks uit de verf. Zijn Giovanni is een sullig, nogal karakterloos en vlak typetje en maakt ook vocaal weinig indruk. Je mag hopen dat bij de volgende voorstellingen van Holland Opera die hele jonge solistencast eens bij elkaar gaat zitten, een borrel neemt en unaniem besluit om nu eens buiten de lijntjes te gaan zingen.
Foto Ben van Duin
De ouverture wordt weliswaar niet als opening gespeeld, maar als 2e stuk. Dit stuk duurt ruim 5 (prachtige) minuten!
Gisteravond ben ik ook aanwezig geweest bij de premiere van Don Giovanni en ik heb genoten. Ik heb het klankbeeld niet als massief en monotoon ervaren maar juist als uiterst genuanceerd en dat in zo’n grote loods!
De aria van Donna Anna (‘Or sai chi l’onore’) kwam sterk over; een gekwetste maar zeer daadkrachtige vrouw. Dat hierbij ‘elke noot moet klinken alsof het haar laatste kan zijn’ lijkt mij niet aan de recensent. Er is toch niet maar één manier om een stuk te spelen of zingen?
Martijn Cornet, als Don Giovanni, vervulde zijn rol met verve; een gevaarlijke verleider met een geweldige stem.
Dit lijkt mij een iets te makkelijk/haastig geschreven recensie:
1. De informatie die in deze recensie staat lijkt op een aantal punten klakkeloos overgenomen uit een voorbeschouwing van de NRC. Hierin werd gesuggereerd dat ‘zo’n beetje de hele tweede akte en de ouverture’ geschrapt zijn, maar dit was niet het geval. Dit moet de recensent toch hebben gehoord als hij aanwezig was?
2. De aria ‘Or sai chi l’onore’ wordt niet gezongen door Fenna Ograjensek maar door Leonie van Veen (als Donna Anna). (dit is inmiddels aangepast door de redactie)
Jammer dat een recensist de ouverture van een opera niet eens herkent. Maakt deze recensie wat ongeloofwaardig.. Jammer
Wat een bullshit kritiek over de zang! Je moet wel een totale azijnpisser zijn om dit niet te kunnen waarderen. Van begin tot eind geweldig gedaan door de cast.
Een recensent die de ouverture niet herkend en dus feitelijke onjuistheden in z’n recensie zet, kun je toch haast niet serieus nemen.
Holland Opera heeft hier een prachtige en bijzondere voorstelling neergezet met wel degelijk een geweldige cast die zonder uitzondering heel goed heeft gezongen. Hoe de recensent de Donna Anna (Leonie van Veen) bloedeloos kan noemen is werkelijk te zot voor woorden! Ze was juist heel expressief en zong werkelijk prachtig. Je kunt emoties op allerlei manieren uitdrukken en de manier die in deze recensie wordt gesuggereerd zou denk ik juist binnen de lijntjes en voorspelbaar zijn geweest!
Ook Don Giovanni (Martijn Cornet) zong schitterend en muzikaal. Heel mooie heldere bariton. Hij speelt zijn rol als charmante playboy met z’n duistere kant juist heel goed. Helemaal van deze tijd. Je begrijpt wel waarom Donna Elvira (Fenna Ograjensek) aan het einde toch weer voor z’n charmes valt ook al is ze eerder door hem bedrogen.
Ook het orkest verdient wat mij betreft een groot compliment. Het speelt wonderschoon en met bezieling. De geluidkwaliteit was heel goed, wat voor zo’n bijzondere locatie vermoedelijk een technisch kunststukje is. Misschien dat het een beetje afhangt van waar je zit (ik zat zo’n beetje in het midden), maar ik denk dat t niet veel uitmaakt.
Ik was na afloop enorm onder de indruk van de voorstelling en heb genoten van begin tot het grootse einde. Hulde! Van mij 5 sterren.
Echt vernieuwend is de muziek van de componist Roel Slootman. Hij weet op bijzondere wijze verdieping te geven aan de bekende opera en sluit naadloos aan op de muziek van de oude meester. De dynamiek tussen zijn muziek, de dansers en het orkest is fenomenaal.
Absoluut een spectaculaire voorstelling op een bijzondere locatie die zich hier goed voor leent. De ruimte is prachtig gebruikt. Sympathieke jonge cast en orkest. De dansers waren een mooie toevoeging. Ik was wel onder de indruk van Donna Anna. Jammer dat bij de toch wel rigoreuze keuzes een aantal aria’s zijn gesneuveld, ik had graag ‘Non mi dir bel idol mio’ gehoord, gewoon te mooi om weg te laten. Het weglaten van Masetto en de suggestie dat Zerlina en Leporello een paar zijn (of heb ik dat verkeerd begrepen) is ook zo’n keus, hierdoor missen we de aria ‘Batti, batti, o bel Masetto’. De technomuziek als scènewisseling kan prima, maar of je het nou gelijk met de muziek van Mozart moet doen? Gedurfd is het zeker. Kwestie van smaak. Met dit soort producties wordt opera wellicht voor een breder publiek toegankelijk, en dat verdient alle lof. Ik heb genoten van de avond, en zie uit naar een volgende opera in de Werkspoorkathedraal.
Zat’ bijna op de hoogste rij daar kwam het verhaal
wat onwezelijk over in deze massieve hal van
Ijzer en staal. Een technisch hoogstandje een
fenomenale cast en een schitterend orkest, waarvan
een violiste even van haar plek afging, maar dat is
de meeste toeschouwers denk ik niet opgevallen. Als
je in het schellinkje zit, ontgaan ‘deze kleine oneffen-
heden je niet. Voor de rest een dikke negen, voor deze
gestaalde uitvoering van Wolfgang Amadeus’Mozart’s
Don Giovanni.