Het aller-, allervieste van De vreselijk vieze voorstelling wordt tot het eind bewaard. De held Pierre Jean-Jacques heeft zijn queeste volbracht en langs vele obstakels eindelijk prinses Lavendel gevonden. Nu kan hij met haar trouwen en nog lang en gelukkig leven. (meer…)
De Nederlandse man wordt gemiddeld 78 jaar oud, stelt Herman van Veen nuchter vast in zijn nieuwe theatershow. ‘Weet u hoe oud ík ben?’ Een van de vele lachsalvo’s daverde donderdag door Carré bij de première van De Voorstelling. Inderdaad, hij is 78. Jong, mogen we erbij zeggen, want Herman van Veen is still going strong.
Herman van Veen plofte (in zijn eigen woorden) bijna van vreugde toen hij op 6 mei 1971 voor het eerst een soloshow in Carré mocht brengen. De toen 26-jarige zanger, violist en clown maakte de overstap uit de kleine zaal van het Amsterdamse Concertgebouw op uitnodiging van Louis Dekker, administrateur en de facto artistiek directeur van Carré. Harlekijn heette de voorstelling, twee jaar nadat Herman hoog in de hitparade had gestaan met zijn bewerking van Leonard Cohens ‘Suzanne’. En nu, op 12 januari aanstaande, vult hij de Amsterdamse theatertempel voor de 600ste maal. Een record na de 556 keer dat Toon Hermans er stond. Een mijlpaal die overigens al in 2021 door Van Veen werd overtroffen.
‘Zal dansen wat ik dansen kan’, beloofde de allround podiumkunstenaar in de aankondiging van De Voorstelling. En dansen deed Herman. Koddig, overdreven stram, zwaaiend met doeken en soms ook weer verrassend jeugdig. Zijn show is een veelzijdige combinatie van klassiek variété, nieuwe liedjes met hedendaagse thema’s en fantastische muziek. Spil in zijn gezelschap is Edith Leerkes die sinds jaar en dag dubbelt op viool, keyboard, zang en vooral het beste gitaarspel dat een oude clown zich kan wensen. Ze speelt flamenco, ze speelt funky, ze speelt dienend, ze speelt de sterren van de hemel.
Bassist Kees Dijkstra, violiste Jannemien Cnossen en een groepje ‘stagiaires’ waren er om gewicht te geven aan een programma dat met liedjes en sketches draaide om twee thema’s. Liefde overwint alles en ouder worden is ook maar een mening, peperde Herman van Veen er een avond lang in. In de wachtkamer bij de dokter, maar ook in een dubieus massagesalon waar mannen met een kleur op de wangen naar buiten komen, vond hij inspiratie. Seks op leeftijd voelt voor een man als ‘biljarten met een touw’. Alweer een lachsalvo bij het publiek dat voor een groot deel te jong was om er de diepere nuance van te doorgronden. Herman van Veen kan nooit zomaar gewoon achter de piano vandaan komen. Altijd zal hij twee handen vol confetti hebben om over de voorste rijen uit te strooien.
En dan natuurlijk de liedjes. ‘Suzanne’ doet hij allang niet meer. Te voorspelbaar, te veel nostalgie. Openingslied ‘Windreis’ zette de toon. ‘Je loopt tegen de tachtig / je draaft graag door / en je draagt graag voor’. Zo vatte Van Veen zijn plek in de theaterwereld dapper samen. In de rol van Koos, bokser en volkszanger, zong hij in plat Utrechts de homo-erotische smartlap ‘Lieve Jongen’. Van de hit ‘Zo Vrolijk’ bracht hij alleen het eerste couplet, om bassist Dijkstra daarna uit te foeteren wegens zijn minder dan serieuze achtergrondzang. ‘Liefde van Later’, zijn versie van Jacques Brels ‘Chanson des Vieux Amants’, werd een roerende terugblik op voorbije tijden. Na de pauze sprongen ‘Moeders’ en ‘Alles Wat Je Lief Hebt’ eruit als mooie liedjes met een troostrijke boodschap in hachelijke tijden.
‘Always On My Mind’ van Willie Nelson, gewoon gezongen in het Engels, werd een lied van spijt en terugkijken op een liefde die ooit was. ‘Cirkels’ voerde terug naar 1969 en de (wie kent ze nog?) langspeelplaat waar ook ‘Suzanne’ op stond. Herman van Veen staat niet stil bij die oude wapenfeiten. Zijn conference over neef Giome die door familieverwikkelingen zijn eigen opa was geworden, en ‘een middeleeuws Italiaans gedichtje dat ik gisteren geschreven heb’ maakten er een hilarische, ontroerende en gedenkwaardige avond van. Mick Jagger kan nog iets leren van de grote danser (en violist!) Herman van Veen. Hoe waardig oud te worden, bijvoorbeeld.
Foto: Meisje met de camera
Mick Jagger wordt op prima en niet gênante wijze oud. Je zult hém niet snel een tenenkrommende, amechtige versie van “Alors On Danse” ten gehore zien geven in een populair televisieprogramma. Maar dat terzijde. Fijn dat Jan Vollaard zo blij is het met optreden van Herman van Veen, ik ben ook al sinds jaar en dag fan.
Mick Jagger zong in 2017 een amechtige, tenenkrommende versie van “Heb Je Even Voor Mij” op zijn insta, ten tijde van het Gelredome-concert van de Strolling Bones. In “Angry” (2023) zeurt hij op een kinderachtige manier om seks: zie de column van Joyce Roodnat in NRC hierover. Herman van Veen zul je niet als een puber-over-de-datum over het podium zien hupsen op lichtgevende gympies, tenzij het komisch bedoeld is. Op het nieuwe Bones-album “Hackney Diamonds” wordt op geen enkele manier gerefereerd aan maatschappelijke kwesties van nu. Er is zoveel betere popmuziek.
Dat er betere popmuziek is dan The Stones ben ik helemaal met je eens. Maar we gaan off-topic. Herman van Veen boft maar met jou. Alle goeds!
Waarom mag een Mick Jagger niet als een puber rondhuppelen? Wat is daar mis mee? Age shaming. Begrijp de hele vergelijking ook niet.
Jagger zingt geen knullige liedjes als Hilversum 3 en doet geen flauwe stemmetjes voor Jodokus Kwak. T is maar wat je vindt kunnen. Waardeoordelen sowieso niet erg sexy.
Sex, drugs & clownerie
The Stones en Herman van Veen zijn Kunstenaars en ze uiten het op hun eigen manier..
een verassing van de show met uitstekende professionele muzikaal begeleiding.
Leuk dat ie jonge danseressen met de show mee laat doen .
Ik heb een leuke avondgehad.
Ik ga nog een keertje kijken.
Wat een fantastische avond was het!
Ik heb zoveel respect voor deze kunstenaar.
De show was boeiend, afwisselend en had muzikaal en qua teksten zoals altijd een zeer hoog niveau.
Ik had het voor geen goud willen missen!
Aardige recensie van, klaarblijkelijk, een fan. Maar dan opeens afgeven op wereldster Jagger is behoorlijk sneu en doet behoorlijk afbreuk aan de recensie. En vervolgens ’s werelds grootste band neerzetten als the Strolling Bones is ronduit zielig en puberaal.
Verman van Heen
Een onvervalst Hanenbergje
@Hans Beets
LOL
Eerste deel was fantastisch!!! Een traan gelaten zo intens. Maar helaas na de pauze kwamen we er niet meer in.