De superheld. Het Laagland ziet hem/haar als een archetype van deze tijd, en daar hebben regisseur Lennart Monaster en zijn team een punt. Ook al hebben we niet allemaal ineens bionische ogen, bicepsen als skippyballen of het vermogen om met een priemende wijsvinger de tijd te bevriezen, we vragen intussen wel steeds meer bovenmenselijks van onze lijven en hersens. (meer…)
Drie kandidaten die de hele kerst alleen hebben doorgebracht strijden om op de rode knop te mogen drukken. Dan komt namelijk je grootste wens uit. Daarvoor moeten ze het publiek voor zich zien te winnen, want dat bepaalt wie van de drie deze unieke kans krijgt. Dit is het uitgangspunt van De Rode Knop van Het Laagland, een interactieve spelshow via zoom.
Presentator is de goedlachse Dave, die niet alleen met de kandidaten praat, maar ook met het publiek en ook hen allerlei opdrachten geeft. Zo moeten we op zoek naar een apparaat, knutselen met mondkapjes en bij het onderdeel ‘laat je huis eens zien’ het beeld zo ‘kerstig’ mogelijk maken.
De kandidaten zijn aanvankelijk nogal merkwaardig. Zo leent Tina (Aafke Buringh) van alles zonder het ooit terug te geven, leeft Bas (Gijs Nollen) temidden van dozen vol gebruiksaanwijzingen en is Michel (Folmer Overdiep) een norse saaie man die alleen maar kruiswoordpuzzels maakt en op zoek is naar een woord van vijf letters voor een grappig iemand.
Tina lijkt af te vallen bij de persoonlijke opdracht. Bovenaan haar top vijf ‘Dingen om te doen tijdens de kerstvakantie’ staat ‘geld jatten uit het jasje van je vader om cadeautjes voor jezelf te kopen’. Bas blijkt vooral overal beren op de weg te zien waarbij elk apparaat een gevaar is, terwijl Michel ietwat geïrriteerd het publiek leert hoe je van twee mondkapjes een engel voor in de kerstboom knutselt.
In het tweede deel van het spel leren we waarom deze kandidaten zo eigenaardig zijn. Het ene verhaal roept nog meer sympathie op dan het andere. Als vanzelf krijgen we begrip voor deze kandidaten en net zoals het bij aanvang moeilijk kiezen was omdat je eigenlijk niemand die rode knop gunde, is kiezen nu lastig omdat je ze alle drie een rode knop wil geven.
In het vermakelijke slot, waarbij behendig geschakeld wordt tussen de zoombijeenkomst en eerder opgenomen beeldmateriaal, komt alles goed en natuurlijk mogen we aan het eind allemaal op die rode knop drukken. De Rode Knop maakt zo ook duidelijk dat een snel oordeel vellen zonder het achterliggende verhaal te kennen misschien werkt in een spelletje, maar de wereld om ons heen om meer aandacht en geduld vraagt.