De familievoorstelling De regels van Floor staat bol van de stereotypes en middelmatige humor. Spijtig, want de gelijknamige boekenreeks en televisieserie zijn ontzettend scherp en behoorlijk hilarisch. Gelukkig geeft Kees, Floors grofgebekte puberbroer (hij fokt en kut erop los) enigszins schwung aan de vijfenzeventig minuten durende rit.

De zaal is tot de nok toe gevuld. Met veelal witte kindertjes en hun ouders. Het decor (ontworpen door Marjolein Ettema) is een appartement van een welvarend gezin. Moeder Irma (Eva Poppink) houdt zich bezig met wijn drinken, mindfulness en de wilde droom om coach te worden, vader Jan (Rutger de Bekker) kampt met een midlifecrisis en Floor (gespeeld door vijf verschillende musicalsterren) heeft niets te klagen. Als alles naar behoren verloopt, krijgt ze de hoofdrol in de eindmusical en start ze na de zomervakantie met haar beste vriendin Margreet op dezelfde middelbare school. Natuurlijk explodeert de bom. In de vorm van een verhuizing.

Vader Jan wil een ‘big change’, zichzelf ‘re-inventen’. Voor meer rust is hij van plan met het hele gezin te verkassen naar het fictieve dorp Oldenbeek. Waar die plek precies ligt? ‘Dicht tegen de Duitse grens.’  Leuk natuurlijk, al wordt de Randstad zo wel erg verheven boven de rest van Nederland, de periferie onbenullig weggezet. Dit benadrukken Floor en broer Kees nog eens extra door online de plaatselijke bakker in Oldenbeek te traceren. Ze besluiten op te bellen met de vraag of ‘daar’ wel iets te beleven valt.

Toch zijn er ook gedeeltes die beklijven, in deze door Naomi van der Linden geregisseerde productie. Het jonge publiek grinnikt om het getier van puberbroer Kees (Max Laros). Ook wordt er  gelachen wanneer vader Jan zijn beklag doet over moeder Irma en haar op aanstellerige wijze neerzet als kwaadaardige fee inclusief schelle stem en huppelsprongen. Kort daarna krijgt Floor een halve beroerte bij het miserabele nieuws toch geen hoofdrol te vertolken in de eindmusical, die over klimaatverandering gaat. De rol die ze wel krijgt toebedeeld is die van smeltende gletsjer. Balen natuurlijk, want nu moet ze, zeer waarschijnlijk, anderhalf uur stilliggen.

Waar de succesvolle boekenreeks van Marjon Hoffman en de met een Emmy Award bekroonde VPRO-serie (sinds 2018) wel in slagen, namelijk: het buitengewoon ad rem inspelen op gênante ervaringen binnen menig welvarend wit gezin, komt dit niet geheel tot uiting in de voorstelling. Daarmee biedt De regels van Floor een vriendelijk inkijkje in het leven van de elfjarige Floor, maar ontbreekt het aan leermomenten en diepere inzichten. Zonde, want daar hadden de makers nog een hoop kunnen halen.

Foto: Annemieke van der Togt

Credits