Als weinig anderen bouwen Guy Weizman en Roni Haver het theaterpodium om tot een dampende club. Love is daarvan een sterk voorbeeld. De dansers van partner GöteborgsOperans Danskompani gaan moeiteloos mee in de exuberante theatraliteit, muzikanten van Slagwerk Den Haag en het Asko|Schönberg ensemble begeleiden het feestje op het podium. (meer…)
Zodra het donker is in de Zuiveringshal zien we de geprojecteerde sterrenhemel. Die bepaalt de koers van zeevarende oude Grieken. Het is ook de residentie van de goden die beslissen of een mens de wind in de zeilen krijgt of tegenwind. Odysseus heeft het geweten, zo lazen we bij Homerus. Choreografe Lonneke van Leth maakte een eigentijdse dansvoorstelling over zijn tien jaar durende reis. Veertig dansers en veertig musici, onder wie vierentwintig zangers, brengen de Griekse held terug naar huis.
Het toneelbeeld van Vincent de Kooker is prachtig: brokstukken van een megastandbeeld, Griekse zuilen, zeilen van een schip – en dat alles in een uitgekiend licht. Koor en orkest staan linksvoor opgesteld, dicht bij ons. Wat we horen is een gloednieuwe en gevarieerde compositie van de jonge Oekraïense componist Maxim Shalygyn. Hij is opgeleid aan de conservatoria in Sint-Petersburg, Kiev en Den Haag en presenteert een eigentijds, eclectisch en gelaagd geluid. De teksten leverde Michel de Roo, die het gemengde ensemble (Asko|Schönberg, Rosa Ensemble en conservatoriumstudenten) met overtuiging dirigeert en die op gezette tijden elektronische fragmenten invoegt via zijn laptop.
Als de Argonauten wijnkruiken stelen zijn er paukenslagen, als ze met lotusnimfen dansen begeleidt de xylofoon, als ze net een zware storm hebben getrotseerd klinkt een melancholieke cello. Het koor zingt en fluistert en neuriet en sleept ons mee in alle emoties van de lange reis vol beproevingen en lusten.
De eenogige cycloop, de monsters Scylla en Charibdis, de verleidelijke Sirenen – we zien ze allemaal. Dat is wel volgens het boekje en in die zin toegankelijk, maar spannend is het niet. Daar komt bij dat de dansers telkens vanuit dezelfde hoek linksachter opkomen, welke rol ze ook vervullen; ze komen nooit dichtbij ons en ook met hun dans overtuigen ze niet. Odysseus’ in bruin geklede mannen hebben verschillende scènes waarin ze unisono repetitief roeien; de vrouwen zijn in het wit of roze en maken vooral lichte pasjes want ze zijn er louter om te verleiden. Daardoor blijft de choreografie teveel steken in een serie eenduidige, bravige en afstandelijke plaatjes.
Een beetje kinky wordt het als de in zwart corset gehulde Circe met haar zweep de varkentjes om haar heen over de vloer jaagt. Meeslepend wordt de dans pas aan het eind als alle dansers in gouden kostuums met zwarte veren op het hoofd een portie Zuid-Amerikaanse flavour brengen. Dan is het feest want Odysseus is weer thuis. Bij Penelope.
Foto: Vincent de Kooker
Van de dans kan ik helaas niets geen goeds schrijven. Het zijn allemaal opzich zelf staande dansen en er zit niet een geheel in en het ziet er allemaal zwaar en vermoeid uit. Er wordt eentonig gedanst en onder de dansers zitten geen toppers alhoewel je dit wel zou verwachten voor de toegangsprijs die je betaalt!
De uitvoering van de dans is allesbehalve overtuigend erg jammer want aan de locatie ligt het zeker niet.
Ook het lichtontwerp laat te wensen over. Er zijn knullige graphics bedacht die niet in de sfeer van de voorstelling zijn.
Helaas, heb ik mij gisteravond 15-8-2014 alleen maar lopen te ergeren dan dat ik mij heb geamuseerd.
@Patrick, jammer dat je het zo hebt ervaren. Soms lag het denk ik ook aan de avond wanneer je er was. Ik was namelijk vrijwilliger achter de schermen en merkte dat de producent op sommige avonden minder tevreden was. Dat het er vermoeid uit zag heeft misschien ook wel te maken met het feit dat de zeelieden het zwaar hadden. Wat dans betreft vond ik het niet altijd super gelijk gaan maar wel spectaculair eruit zien. De voorstelling gaf voor mij de sfeer van die tijd heel goed weer. Dat vond ik heel gaaf. Ook vond ik over het algemeen dat de show erg mooi was om naar te kijken. Ook de manier waarop het was aangekleed. Alleen wist ik soms niet precies waar ik moest kijken omdat er soms veel tegelijk gebeurde. Bijvoorbeeld dansers in gordijnen en dansers op de vloer. Toch ga ik graag nog een tweede keer kijken zondag met mijn vriend.
Heb het ook wel als een mooie voorstelling ervaren, best lastig om zo’n verhaal met dans te vertellen maar dat is wel gelukt volgens mij, ik bedoel dat is een element wat je niet moet vergeten, de odyssee als DANS voorstelling is niet simpel, als toneelstuk je je nog in de tekst gaan zitten.. Petje af voor de organisatie.