Rob Scheepers doet een aankondiging voor hij opkomt voor zijn oudejaarconference. Die bestaat uit een lange lijst verboden. Geen telefoon gebruiken. Geen wapens meenemen. Niet zwart schminken. Niet topless in de zaal zitten. Alhoewel… Scheepers overlegt even met zichzelf. Topless wordt aangemoedigd. Maar alleen als je een vrouw van onder de 40 bent, in het bezit van dikke jetsers. (meer…)
De ouder wordende artiest kampt weliswaar met een traag werkende prostaat, maar zijn brein geeft geen enkele reden tot zorg. Dat is nog messcherp, laat Freek de Jonge horen in zijn ‘jaarsconference’ De lachgasfabriek. Hij kijkt daarin naar een wereld die zich van hem vervreemdt, maar waar hij uit alle macht zich toch weet aan te klampen.
Bij de banketbakker die zijn moorkoppen om ‘polarisatiepolitieke redenen’ van een andere naam heeft voorzien; in de Albert Heijn waar hij zijn boodschappen moet scannen en waar zijn tas wordt gecontroleerd; tijdens een radio-discussieprogramma waarin hij voortdurend wordt onderbroken door voetbalverslagen. En op het Boekenbal.
Zijn blik op de wereld en de mensen om hem heen brengt hem maar al te vaak in conflicten met zichzelf en met zijn omgeving. Hij is immers onberekenbaar. Een ongeleid projectiel misschien wel. Toch waagt hij zich steeds weer in situaties waarin risico op de loer ligt. Ook omdat zijn vrouw Hella hem influistert: ‘ga nou maar, misschien hou je er iets aan over voor je nieuwe theaterprogramma’.
In De lachgasfabriek staat dus een Freek die weet dat hij tegen de bierkaai vecht. Zijn woede-uitbarstingen zijn evengoed indrukwekkend en vaak hilarisch. Hij ziet dat de leugen regeert, gemakzucht en populisme vrij spel hebben en de angst voor de schreeuwende minderheid, die zich tegelijkertijd ‘ongehoord’ vindt, verstikkend werkt. Maar berusten is dodelijk. De Jonge beukt nog verbijsterd en woedend op ramen en deuren. Verzeilt dus in situaties als Het Boekenbal en roept spot en hoon over zichzelf af, omdat hij opstaat en zijn stem verheft. Wat gretig op de social media wordt gezet. Dan gaan er stemmen op ‘dat de seniele ouwe man zijn mond eens moet houden’. Vaak dezelfde stemmen die roeptoeteren dat ‘vrijheid van meningsuiting’ hun recht is, en onbeperkt en dat je mag zeggen wat je denkt.
‘Maar’, zo betoogt De Jonge in De lachgasfabriek, ‘de meesten lijken te vergeten dat zoiets dan wel begint met dénken’. Voor dat soort scherpe en heerlijk hautaine repliek tekent De Jonge al zijn hele theaterleven en deze zit ook in allerlei vormen verpakt in dit programma. Tot en met 30 december staat hij in het WestergasTheater, op het Westergasterrein in Amsterdam. Op 1 januari zendt de VPRO het uit.
De lachgasfabriek is daarom dus geen ‘oudejaarsconference’. De gebeurtenissen van het afgelopen jaar zijn aanwezig, maar op de achtergrond. De Jonge probeert in verhalen en ontboezemingen de grote verbanden te leggen en te duiden. Wat een hele opgave is voor een man ‘op leeftijd’ die in een tijd van grote veranderingen leeft en die zijn relevantie wil behouden. Ouderen vrezen de toekomst, jongeren verachten het verleden. Freek probeert er een brug tussen te slaan met een fraaie rode draad: tussen de grappen, de slappe lach, spitsvondige sneren en knetterende woede-uitbarstingen schakelt hij regelmatig terug naar gesprekken met Limo, een jongen van 11, een ongeleid projectiel en lachgassnuivertje. In het kader van een hulpprogramma heeft hij zich over de jongen ontfermd. Hij ontpopt zich als zijn geweten, dat hem erop attent maakt dat hun geschiedenissen niet dezelfde zijn en theater niet over de ruggen van anderen mag gaan.
Veel grappen en talrijke luchtige intermezzo’s in De lachgasfabriek zijn van topkwaliteit. Zijn tirades over de ‘liegende volksmenners en charlatans’ Baudet, Hiddema, Cliteur, Trump en Johnson zijn redelijk voorspelbaar, want je weet waar De Jonge staat in dit debat. Evengoed zijn ze een genot om aan te horen. En natuurlijk schuwt hij niet de moralist uit te hangen en politiek en media die de oren laten hangen naar de populisten onder uit de zak te geven. Met een forse sneer naar de publieke omroepen, waarop hij op 1 januari zelf is te zien. Aan het Engelse ‘Never bite the had that feeds you’ heeft De Jonge geen boodschap.
Foto: Claudia Otten
Geweldige conference van De Jonge. Ik heb echt gelachen en geklapt om zijn humor en spitsvondigheden en de manier waarop hij zijn gedachten ook via zijn lijf ten tonele brengt. Dat is andere koek dan Claudia de Brey en Martijn Koning!!!
Freek gezien….onnavolgbaar goed.
Ondanks zijn leeftijd niets ingeboet aan humor,zeggenschap en rake observaties.
Het gezegde:” De duvel is oud “is Freek op het lijf geschreven.
Hij heeft boos worden verheven tot een kunst.
Ik hoop dat hij nog jaren ons blijft vermaken met de kunstenaarsclown die hij is
Geweldig
Spiritueel en lichamelijk indrukwekkend. Hij drukt treffend zijn afschuw uit van de meer dan onbenullige programma’s op de publieke televisie, met als hoogtepunt zijn tirade over ‘Droomhuis gezocht’. Dit laatste in het licht van de onder erbarmelijke omstandigheden levende vluchtelingen en de grootstedelijke woningnood in eigen land!!! En hoe vilein suggereert hij het verband tussen de eindeloze subsidies die de boeren ontvangen en de hoeveelheid stront die hun beesten produceren.
Onnavolgbaar, nog altijd een groot cabaretier.
Onovertroffen, doe mij nog maar ’n hele zooi moorkoppen.
Diegene die naar Guido gekeken hebben waren diegenen die niet geslagen wensten te worden, politici en boeren.
Ik heb voluit genoten van de man. Geweldig, Freek op z,n best!
Bravo.
Geen enkele conferancier ooit zal ooit zelfs in de buurt geraken van de kwaliteiten van Freek. Hij raakt links en rechts met rake klappen. Geeft een knock-out aan alle critici. Een kunstenaar van zijn kaliber raakt nooit in de vergetelheid.
Freek was weer geweldig. De gesprekken met Limo waren zo mooi.
Knap om zo een rode draad in je show te rijgen.
Hulde!
Wat was en is Freek weer geweldig, vandaag voor de tweede keer bekeken en hij blijft boeiend. Wat een groot kunstenaar.
Onovertroffen in zoveel opzichten! Afgezien van alles dat hier reeds gezegd is, geniet ik bovendien altijd enorm van de Jonge’s motoriek (hier b.v. in de geweldige dansjes), zijn mimiek, stemgebruik en ook van de esthetiek van zijn outfits en het decor. De combi geeft een unieke sfeer. Ondanks de rauwe realiteiten die hij altijd met zijn geniale en scherpe humor schetst weet hij altijd een soort van sprookjesachtige atmosfeer te creëren. Deze fenomenale combi heb ik bij geen andere cabaretier ooit gezien. Ik hoor/lees eigenlijk zelden lof over de schoonheid van alles dat hij biedt afgezien van zijn woordkunst maar voor mij persoonlijk maakt dat een groot deel uit van het genoegen.
Goede show.
Freek als vanouds.
Als hij nu ook nog op mijn mail reageert welke schitterende muziek ten gehore wordt gebracht in zijn show zou dat perfect zijn.
Ik houd van cabaret, maar het meest heb altijd genoten van Freek, wat heeft die man veel gepresteerd. Vanaf de tijd van Neerlands hoop tot nu. Ik ben Freek erg dankbaar dat ik zoveel toegevoegde waarde kreeg in mijn leven. Ik heb al die jaren met plezier uitgekeken naar zijn programma’s en was nooit teleurgesteld, wat een talent, ik heb ook al zijn werken. Rest mij alleen nog te zeggen: bedankt Freek.
ik vond er precies niets aan.