De Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur (RRKC) heeft op 21 mei haar uitgangspuntennota (pdf) voor de komende kunstenplanperiode 2017-2020 gepresenteerd aan de Rotterdamse gemeenteraad. De nota pleit voor meer samenwerking en voor collectieve verantwoordelijkheid voor onderwerpen als internationale profilering en publieksbereik. De visie is tot stand gekomen in samenspraak tussen RRKC, culturele instellingen en […]
De Bloem van de Natie presenteert de jaarcijfers speelt zich af in een leeg kantoorpand in een buitenwijk van Den Bosch. De vier ondernemers zijn al druk in gesprek terwijl het publiek nog een zitplaats zoekt. Ze delen hun fascinatie over Timon van Athene met elkaar en met de toeschouwers.
De mannen praten over Mel Gibson, de merchandising van Nietsche, het investeren in dode kunstenaars en halen filosofe Ayn Rand aan die predikte dat egoïsme het grootste goed is. De sfeer is opgewonden, de bravoure aanstekelijk. Ze staan bij de deur, ze moeten hun jaarcijfers gaan ophalen. Telkens komt er weer een man terug om nog eens over een scène van Timon van Athene te vertellen.
De Bloem van de Natie is een Brabants collectief, gevormd door Bram Gerrits, Twan van Bragt en Gerrit Dragt, dat per productie aangevuld wordt. Het drietal studeerde aan de Fontys Academie voor Drama in Eindhoven. Met Knoxville girl waren ze eerder op Theaterfestival Boulevard en ook op Festival Cement speelden ze zich in de kijker met Weet u nog, u was erbij.
Waar Timon zich na zijn financiële ondergang terugtrekt in het bos en misantropisch wordt, gaan de vier managers als de jaarcijfers desastreus blijken, met elkaar op de vuist en daarna in gesprek om samen uit te zoeken hoe het verder moet. Dit levert prachtige scènes op waarin de vier bijvoorbeeld fluisterzacht met elkaar pratend op de grond een banaantje eten om vervolgens elkaars positieve eigenschappen te benoemen en bepalen wie de leider is.
De hoogst originele voorstelling sprankelt van de eerste tot en met de zestigste minuut. De energie van de makers buitelt over je heen in grappige teksten, prachtige vechtchoreografieën, absurde humor en doldwaze fysieke capriolen. Het is een eigenzinnige mix van comedy, toneel en satire die lekker direct is, heel fysiek, zeer kolderiek en ook nog net iets meer doet dan louter amuseren.
(foto: Saris & Den Engelsman)