De commotie in het toneel, de muziek en de beeldende kunst ging vijftig jaar geleden aan de dans grotendeels voorbij. In de wederopbouwjaren was er een flink fundament gelegd voor een dansbestel, dat in de jaren zestig juist ruimte gaf aan vernieuwing en internationalisering. Hoe kijken betrokkenen uit die tijd terug op de ontwikkelingen van toen? (meer…)
Ze komt op in smetteloze tutu, perfecte balletpassen makend op haar spitzen. Melodieuze dansmuziek uit ‘An der schönen blauen Donau’ begeleidt haar. Plaats van dans is de piste van Koninklijk Theater Carré. Het is 4 mei, 21.00 uur. De voorstelling heet De dans ontsprongen, gepresenteerd door Theater Na de Dam en Het Nationale Ballet. (meer…)
Corpo Máquina is een uniek samenwerkingsverband tussen choreograaf Guilherme Miotto en jongerenwerker Amine Mbarki. In de oprichtingsakte van hun stichting verplichten zij zich expliciet tot het creëren van sociaal gerichte kunstproducties. Een inclusiviteitsverhaal uit Tilburg-Noord. (meer…)
Utrecht moet jaarlijks een half miljoen extra reserveren voor de producerende festivals en theater- en dansgezelschappen in de stad. Dat schrijft de Utrechtse commissie Cultuurnota 2017–2020 in haar advies over de subsidieaanvragen voor de komende cultuurnotaperiode. ‘Utrecht wil een stad van makers zijn, een stad met een bloeiend productieklimaat waar ook ruimte is voor vernieuwing. Maar de […]
De voorstelling wordt beheerst door een voorwerp, een stil, levenloos ding. Het moet een choepa verbeelden, een traditioneel joods huwelijksbaldakijn. Maar deze choepa heeft zes poten, niet vier zoals het hoort. Hij reikt ook tot in de tribune – de toeschouwers op de eerste rijen zitten er zo’n beetje onder, ze worden als het ware de […]