Welke acties zijn nodig om opera als kunstvorm te dekoloniseren? Dat is een vraag die letterlijk uit het mediarapport komt van twee meetings die dit jaar met de Canadese Opera Company (COC) in Toronto en de National Arts Centre (NAC) in Ottowa werden gehouden naar aanleiding van het verzoek de opera Louis Rielte dekoloniseren. (meer…)
Sinds de opheffing van het Theater Instituut Nederland (TIN) vijf jaar geleden, wordt het Nederlandse theater zeer minimaal gearchiveerd, onderzocht en gepromoot. Yolande Melsert, directeur Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten, kijkt met een jaloerse blik naar de filmsector en zijn florerende filminstituut EYE. (meer…)
Als gevolg van de afschaffing van de WWIK, de bezuinigingen op kunst en cultuur, de crisis en veranderingen in het belastingplan wordt de positie van zzp-ers steeds kwetsbaarder. De culturele sector bestaat echter voor een groot deel uit zelfstandigen. Om die reden organiseren vakbond FNV Kiem, belangenvereniging Kunsten ’92 en Beroepsvereniging van Beeldende Kunstenaars (BBK) […]
Tijdens de stemmingenmarathon die de Tweede Kamer voor het reces doorliep is ook een aantal moties in stemming gebracht die voortvloeiden uit het debat dat de Tweede Kamer onlangs met de regering hield over Slagen in cultuur, het advies van de Raad voor Cultuur over de culturele basisinfrastructuur 2013-2016. Drie moties werden aangenomen: de motie […]
De overheid staat cultureel ondernemerschap in de weg, vindt de Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten (NAPK). Door de ‘Regeling frictie- en transitiekosten’ is namelijk het Bestemmingsfonds van het ministerie van OCW bevroren, terwijl instellingen rekenden op dit fonds om hun begrotingen sluitend te krijgen. Branchevereniging NAPK overweegt juridische stappen. In het Bestemmingsfonds van het ministerie komt […]
Ik voel me als artiest in deze toch even geroepen om op bovenstaande recensie te reageren. Het is altijd gevaarlijk om dit te doen, omdat je daarmee snel als teleurgesteld wordt neergezet, maar dat risico neem ik wel. Ik wil even wat onjuistheden rechtzetten. In de eerst plaats waren het twee hele goede avonden in Theater Bellevue met deze voorstelling, waarbij het publiek heel erg genoten heeft. Publiek dat niet persé bij mij, maar in het algemeen op dit moment weg blijft uit de theaters. Kinderachtig om dit op mij af te schuiven. En het ware heus niet alleen enthousiaste vrienden en familie gisteravond. Integendeel. Ik voel met mijn jarenlange ervaring heel goed tijdens een show, of ik iets raak bij het publiek en wat het doet met een zaal. En dat zat helemaal goed. Het hele “net niet” dingetje dat hier word opgevoerd, zit echt in het hoofd van de recensent. Het was gister helemaal wel. Ten tweede lees ik iets over mijn materiaal over zelfscankassa’s, maar dat woord kwam toevallig even langs. Ik heb daar geen stukje over. Hoe kun je dit dan wel als zodanig beoordelen? Misschien kijkt de recensent zoveel voorstellingen dat hij dingen door mekaar haalt en ieder los woord denkt te moeten beoordelen? De recensent zat naast mijn vrouw en werd herkent door haar. Hij heeft af en toe bedaarlijk zitten lachen, maar dat was dan waarschijnlijk ook “net niet’. Ook was volgens mijn vrouw de recensent zodra het zaallicht aanging meteen vertrokken, waardoor hij de toegift gemist heeft. Ook een gevalletje “net niet”.
Er staat niets inhoudelijks in deze recensie over mijn voorstelling. Niets over wat ik aankaart over de tijd waarin we leven. Over progressief liberaal zijn, over te snel gekwetst zijn, over wappies, wokies, niets over mijn “Woningmarkt de musical”, niets over een tofu voorbinddildo om een vegan vrouw te bevredigen die geen vlees in haar lijf duldt. Allemaal niets daarover. Maar dat, en veel meer zit er wel in. En goed ook. Dat maakt deze recensie vooral “net niet”
Lieve lezer, kom kijken naar deze show. U krijgt een zeer gevarieerde avond aangeboden, met veel dynamiek, muziek en energie, in een programma dat urgent is en gaat over de twijfel van de moderne burgerman, die de overwaarde op zijn huis én zijn buik ziet groeien, maar twijfelt of hij/zij eigenlijk wel deugt, of wil deugen. Speellijst op mijn website. (En ja, ik doe ook bedrijfsdingen. Met de huidige zaalbezettingen in het theater kan ik m’n hypotheek niet betalen)
Meneer van den Hanenberg gaat weer is onder de gordel.
Waarom jullie deze meneer nog recensies laten schrijven is mij een raadsel. Veel te persoonlijk en op de man af. Ik krijg totaal geen beeld bij deze voorstelling anders dan dat ik een zure oude man achter zijn schrijftafel zie zitten en dat wil ik helemaal niet en lijkt me ook niet de bedoeling van een recensie. Zet hem op Max en hopelijk zet je deze snel uit je hoofd, al is het wel vervelend dat dit online staat. Het zou de redactie sieren om deze recensie dan wel te verwijderen dan wel te laten herschrijven
Namens Anton Ego uit “Ratatouille” van Pixar.
“In many ways the work of a critic is easy”
“We risk very little”
“Yet enjoy a position over those who offer up their work and thereselves to our judgement”
“We thrive on negative criticism wich is fun to write and read”
“But the bitter truth we critics must face is that in the grand scheme of things the average piece of junk is probably more meaningful then our criticism designating it so”
Gisteravond Cultureel Erfgoed gezien van Max van den Burg, dezelfde voorstelling als mijnheer van den Hanenberg gezien heeft. Wat ben ik teleurgesteld door deze recensie. Hij weerspiegelt op geen enkele manier de verrassingen die ik ervaren heb tijdens deze show.
Waarom geen enkel woord over de “Overwaarde show” die werkelijk een theatraal hoogstandje was. De show van Max kwam inderdaad wat stroef op gang en juist die eerste minuten heeft mijnheer van den Hanenberg breed uitgemeten in zijn recensie. De rest laat hij onbesproken, wat ik een grote misser vind voor een serieuze recensent. De show van Max werd een spektakel dat ik niet had willen missen. Na afloop merkten mijn vriendinnen op dat we nog een keer moeten gaan om alle snelle en originele woordspelingen nog beter te ervaren.
Kortom een show die waard is gezien te worden!
Beste Max,
Helaas was ik ook bij je show. De recensent is nog redelijk mild naar mijn idee. Mijn vriendin was ooit bij je show in een klein zwembroekje en die was ook niet best. Dit is het niet voor jou. Hou het bij reclames kerel.
Groeten
Geen idee welke voorstelling deze recensent heeft gezien, maar ik heb met volle teugen genoten afgelopen donderdag. Tuurlijk heeft iedere voorstelling betere en mindere momenten, maar nergens zakte deze voorstelling door de ondergrens. Zeer veel variatie, tussen muziek, verhalen, types, met als absolute hoogtepunten de Overwaardemusical en het eindlied. Dat worden allebei nieuwe klassiekers in het cabaret. P.S. Die recensent en die Evert hierboven zullen wel de debielen in de zaal zijn geweest, waar Max het over had :)