De Rotterdamse Club Gewalt maakt niet alleen muziektheater, maar de leden van het collectief zijn ook beste vrienden. Dat die combinatie niet altijd even makkelijk is, bleek onlangs tijdens een residentie in Berlijn. Hier is Persis Bekkering getuige van de hechte, bijzondere werkwijze van de club, en ook van onderlinge strubbelingen; een dierbare vriendschap staat dan op het spel. (meer…)
Opera is dood, constateert Club Gewalt. Ooit was opera het genre van de vernieuwing, waar theatrale en muzikale conventies om de paar jaar flink op de schop gingen. Dat is echter al ruim honderd jaar niet het geval meer. Dezelfde opera’s worden keer op keer gespeeld, ze hebben hun houdbaarheidsdatum allang bereikt. Daarom houdt Club Gewalt op de Operadagen Rotterdam een opheffingsuitverkoop, alles moet weg. (meer…)
‘Let your frustration out! Feels good, right? Give it what you got; Get it all out! Ten seconds. Make some noise! I got one final thing after this.’ In een repetitielokaal in Rotterdam klinkt over de speakers een stem die aanspoort om zo hard mogelijk tegen een kussen te slaan. Acht mensen werken zich in […]
Wat een tuttige recensie! ****! Incrowd my ass, super duidelijke referenties naar de popcultuur. Deze auteur zou zijn huiswerk beter moeten doen! Bewonderenswaardige mix van muziek, manifesten, rebellie. Gaat dat zien, unieke ervaring.
WAT EEN FLUT-RECENSIE!!!
Club Club Gewalt lapt de heersende burgertruttige, politiek correcte muziek en bijbehorende teksten inderdaad aan haar (stevige punk-)laars, maar ik verwacht tijdens zo’n drie uur durende ‘nachtclub-theatershow’ niet anders dan “ongemakkelijke” momenten en buitenissige gedragingen, gepaard met maatschappijkritische teksten als “Dick sein ist gut”, die ik overigens uitstekend kon verstaan, ondanks de harde muziek. De sketches waren allesbehalve flauw, en een oplettend recensent zou zeker gemerkt hebben dat de acteurs de scenes opzettelijk te lang lieten duren om er maar vooral voor te zorgen dat er geen comfortabele RTL-4 publieksmodus zou ontstaan, waarbij we zouden lachen op commando en klappen als vee.
Het Metal-BINGO was werkelijk hilarisch om te ondergaan (met een hele vette knipoog naar de gangbare wekelijkse buurtbingo), en de verschillende verkleedpartijen fleurden de soms sombere anarchistische visie op de maatschappelijke status quo behoorlijk op – het oog wil per slot van rekening ook wat – zonder te verzanden in een travestie van exhibitionisme. Het bleek juist heel functioneel. Het gezelschap oogde inderdaad als een wanordelijk stelletje anarchisten, maar intussen zong elke speler met een goed geschoolde stem een lastige koorpartij, hetgeen vaktechnisch een knap staaltje muziek opleverde, en verwoordden de spelers op ‘hervorragende’ wijze de hypocrisie van de (inter)nationale politiek die onder zware invloed van de lobbyisten en de grootbedrijven en grootbankiers staat en die is verworden tot een economisch spel van heers en verdeel in plaats van dat er nog sprake is van een echte democratie. KORTOM : EEN EXCELLENTE VOORSTELLING, die veel meer verdient dan afgedaan te worden als een show voor ‘de incrowd’. Ik had ze nog nooit zien optreden, maar ik begreep helemaal wat ze wilden laten zien. En ze waren in meerdere opzichten knap : knap om dit te bedenken, en knap om dit op deze manier uit te beelden. Ik heb intens genoten. CHAPEAU!!!