The Beauty Of It All bevat twee gouden ouwen en een wereldpremière. Het nieuwe programma van NDT2 is geraffineerd opgebouwd. De fijnslijperij van Jiří Kyliáns 27’52” uit 2002 legt de lat hoog. Het eveneens slim – maar veel ruiger –gemonteerde Fifteen Minutes van de Britse Maxine Doyle doet daarna haast trashy aan. (meer…)
Het is al weer een tijdje geleden dat ik boze toeschouwers, boe-roepend, het theater heb zien verlaten. Gisterenavond, in het Groningse Grand Theatre, gebeurde dat weer eens. De aanleiding was niet de kwaliteit van de voorstelling (althans, daar ga ik vanuit) maar de inhoud van een speech die wordt afgestoken aan het eind van Catarina and the Beauty of Killing Fascists van de Portugese theatermaker Tiago Rodrigues.
Die speech wordt gehouden door een rechts-extremistische politicus (een fascist, zo u wilt) die de hele voorstelling zwijgend aanwezig is geweest. Hij was ontvoerd door een familie die er een nogal bizarre traditie op nahoudt: een keer per jaar komt de familie samen in hun landhuis om er een fascist te doden. Als een van hen 26 jaar wordt moet hij of zij eraan geloven en voor de eerste keer de executie uitvoeren.
Die traditie begon op 19 mei 1954 toen (de werkelijk bestaande) Catarina Eufémia tijdens een staking werd doodgeschoten door een luitenant. Schrijver en regisseur Tiago Rodrigues laat in zijn stuk vervolgens de luitenant doden door zijn eigen vrouw. Daarmee neemt de traditie van het doden van een fascist een aanvang. Tijdens de jaarlijkse familiebijeenkomst spreken de leden elkaar als een soort eerbetoon allemaal aan met ‘Catarina’. Opdat zij niet vergeten.
Razendknap aan de voorstelling is dat het toch tamelijk onwaarschijnlijke uitgangspunt volstrekt geloofwaardig wordt gepresenteerd. Met de nodige verwijzingen naar Tsjechov (de familie in een landhuis) en vooral Brecht (een van de Catarina’s strooit kwistig met zijn aforismen) wordt diepgrondig onderzocht wat de rol is van geweld. Valt geweld te rechtvaardigen? Kan geweld ooit leiden tot een betere samenleving? Zo ja, zijn er bepaalde voorwaarden waaraan moet worden voldaan?
Die discussie, die feitelijk de hele voorstelling voortduurt, wordt aangezwengeld door de jongste Catarina die, bevangen door twijfel, haar eerste executie niet wil uitvoeren en daarmee de hele familie tegenover zich weet. Als geweld niet de oplossing is, hoe zorgen we er dan voor dat het oprukkend rechts-extremisme een halt wordt toegeroepen?
In de beste Brecht-traditie geeft Rodrigues ons geen antwoord op die vragen. Voor didactiek zijn we bij hem aan het verkeerde adres. Dit dialectische theater dwingt ons zelf na te denken.
Dat hij zijn voorstelling eindigt met een ellenlange redevoering van de fascist die de dans is ontsprongen, is gedurfd. Maar daarmee zet hij tegelijkertijd de thematiek extra op scherp. Het is een angstaanjagend verhaal vol extreemrechtse clichés. Dat toeschouwers daarvoor weglopen valt te billijken. Maar laat wel die ene vraag onverlet: wat te doen om dit te voorkomen?
Foto’s: Jospeh Banderet
Schrikken (en een beetje lachwekkend) dat een theaterpubliek niet in staat is feit van fictie te onderscheiden. Het niet kan opbrengen een voorstelling tot aan het einde uit te zitten en zich laat opjutten door een rechts personage (!) Had ik wel bij willen zijn.
In its Frankfurt performance the audience listened to his BS for about 15 minutes and soon broke of an interesting mix of booing, replying loudly, laughing, clapping, standing up… I hadn’t felt so energized and charged in a theatre hall till then, and haven’t since. It reminded me of the pluralist nonviolent dissensus of Gezi Park Protests.
I can’t quite grasp if that was the case in Groningen or not (I’d be grateful if someone replied to confirm what happened :) ), but in any case choosing to respond to the actor is not a laughable inability to not differentiate fact from fiction. If anything, it is a moment when the proverbial choir learns to, practices to sing back (as per Tim Waltz urges these days). Call and response, the oldest trick in the theatre ;)