Het Museumpark in Rotterdam wordt doorsneden door een grote schutting die de nieuwbouw van het depot van museum Boijmans van Beuningen ommuurt. ‘Vergroening omgeving Museumpark’, staat er met koeienletters op. Boven de schutting uit torent een stapel kantoorcontainers waarin het bouwvolk resideert. (meer…)
In de platenwereld is het bekender dan in het theater: een ‘best of’ of ‘greatest hits’, zo’n schijfje met tophits of publiekslievelingen om als artiest even flink te cashen zonder iets nieuws te produceren. Zo makkelijk maakt mimegroep Suver Nuver zich er niet van af in haar tent op de Parade. In Casino Royale verwerkt de groep weliswaar acts uit eerdere voorstellingen, maar om nou te zeggen: lekker makkelijk? Nee.
Eigenlijk bestaat Suver Nuver niet meer, al zeven jaar niet. In 2008 maakte de mimegroep haar afscheidsvoorstelling Zum Wohl. Geen subsidie meer, dus het gezelschap gooide het bijltje erbij neer. Tot 2015, want nu staan ze er weer: Peer van den Berg, Dette Glashouwer en Henk Zwart, gedrieën op de planken. De Parade vroeg de mimers iets te maken voor het 25-jarig jubileum van het festival. Dat werd Casino royale in regie van Moniek Merkx: een voorstelling over geld, met een persoonlijk tintje.
Het nummer ‘Money money’ uit Cabaret (‘Money makes the world go round‘) is het leidmotief van de voorstelling. Geld, daar gaat Casino Royale over, een thema waarover Glashouwer de afgelopen jaren meerdere solovoorstellingen maakte. De ‘oude’ acts die het trio in opvoert, hangen niet echt met dit thema samen. Deze scènes zijn eerder verweven met de persoonlijke kant van dit verhaal: Suver Nuvers relatie met geld, met de subsidie die ze jarenlang kregen en toen opeens niet meer.
Hebben wij nog macht over ons geld, of heeft eigenlijk het geld ons in zíjn macht? Een van de laatste scènes van Casino Royale geeft een weinig hoopgevend antwoord. In een act met wilde (spaar)varkens, statements op kartonnen bordjes en uitgeklede artiesten neemt Suver Nuver stelling. Er zijn alternatieven voor onze omgang met de centen, andere betaalmiddelen – waarvan de Bitcoin misschien wel de bekendste is. ‘Geld is een middel, geen doel!’ schreeuwt één van de kartonnen bordjes, terwijl Van den Berg, Glashouwer en Zwart zich opmaken voor de revolutie-medley waarmee de voorstelling eindigt.
Het subsidieverhaal, de oudere acts en de financiële statements grijpen niet helemaal lekker in elkaar. Maar als je de kans krijgt: gewoon binnen stappen, die Paradetent waar Casino Royale speelt. Een voorstelling die zo energiek en komisch is, en tegelijkertijd provocerend en activistisch – dat is gewoon een Parade-must-see.
Foto: Jochem Jurgens