Boven het toneel hangt een soort gouden kroonluchter van drie gehoornde dierenkoppen met glanzend rode ogen die langzaam ronddraait. Een discobal from hell die zijn dreigende schaduwen over wat komen gaat letterlijk en figuurlijk vooruitwerpt. (meer…)
‘Natuurlijk mis ik je, ouwe trut’, verzucht moeder Lynn (Isa Hoes) als ze een momentje alleen is, tegen de urn van haar moeder die bovenop het kastje staat. Dochter Kyra (Teunie de Brouwer) stond erop dat oma’s urn daar geplaatst werd – Lynn had hem liever op de onderste schap gezet. Eenmaal aangekomen in oma’s Italiaanse vakantiehuis barsten de familiespanningen meteen los, en blijven op hilarische wijze escaleren.
Met Casa Mia brengt Bos Theaterproducties een snedige muzikale komedie naar de bühne, met een regie, tekst en cast die perfect op elkaar aansluiten. Met de gevatte ammunitie die Lucas de Waards tekst aanreikt, weet regisseur Xander van Vledder een grappig maar vinnig verhaal te vertellen. In het kluchtige decor van Michiel Voet, een retro vakantiehuis in de bergen, vuren de familieleden hun ergernissen en diepgewortelde issues met plezier op elkaar af, met als kers op de taart voor elk personage een eigen sololied (met muziek van Joep van Deudekom).
Naast moeder en dochter duikt ook tante Silvia (Peggy Vrijens) op en heeft Lynn een taxateur ingeschakeld (Joe Sinduhije) om de waarde van het huis te laten bepalen. Wat er precies moet gebeuren met het huis, de spullen en oma’s nagedachtenis, daar verschillen de drie vrouwen enorm van mening in. Kyra heeft alleen maar goede woorden voor oma over, Lynn en Silvia herinneren zich vooral een vrouw die niet goed wist hoe ze van haar familie moest houden.
De anekdote waarin Silvia vertelt dat moeder haar knuffelbeer af kwam pakken om die aan haar oudere zus te geven ‘omdat zij hem meer nodig heeft dan jij’ is exemplarisch: scherpzinnig in tekst, met het gekibbel lekker droog uitgespeeld, en met daaronder een wrang laagje dramatische ontwikkelingen.
Veel meer diepgang dan het vertelde verhaal an sich biedt Casa Mia niet, maar dat is ook niet nodig. Hoes, De Brouwer, Vrijens en Sinduhije zitten alle vier goed in hun rol en stuwen het verhaal met enthousiasme voort. De juiste grappen komen op de juiste momenten. Er wordt nogal wat afgevloekt, niemand neemt een blad voor de mond, maar alle grote emoties worden vakkundig tegen elkaar uitgespeeld.
De persoonlijke verhoudingen lopen over in de archetypes van de personages. Kyra is een Gen Z-wereldverbeteraar, die toegeeft dat zij ‘op zaterdagen ook liever gaat zuipen dan dat ze van de A12 wordt afgespoten’, maar als zij niet iets doet, wie dan wel? Toch zeker niet haar in krijtstreeppak gestoken moeder, die haar afzwemmen miste voor een boardmeeting, en haar losgezongen hippietante die de wereld over backpackt evenmin. Alle drie de personages worden bekritiseerd én begrepen en invoelbaar gemaakt.
Het gebekvecht wisselt dan ook met vaart af, met grote wereldse zaken op de achtergrond van het concrete familiedrama. De plotselinge bosbrand en de komst van de taxateur – die zijn eigen moedertrauma’s blijkt te hebben – zorgen daarbij voor een aantal avontuurlijke plottwists, die de verhoudingen alleen maar meer op scherp zetten.
Casa Mia doet waar Bos Theaterproducties goed in is, en doet dat ook nog eens voortreffelijk: een komische avond uit voor moeder én dochter.
Foto’s: Anne van Zantwijk
Gisteravond met mijn zussen naar Casa Mia geweest. De beschrijving was erg leuk en we hadden er zin in. Musical?? Italiaanse muziek?? Liters limoncello?? Humor?? Ik heb het niet gezien of gehoord. Wat ik wel hoorde was een hoop geschreeuw, hartgrondig gevloek, irritant Italiaans en uiteindelijk was het een slecht verhaal. Erg jammer.
Helemaal mee eens Marja!
Alleen maar geschreeuw, gevloek en geen verhaal. We waren met z’n 6-en en allemaal vonden we het verschrikkelijk. Als er een pauze was geweest, waren we niet meer teruggekeerd in de zaal.
Zeer saai en langdradig. Geen humor en geen verhaal, kortom een flinke tegenvaller die de €’s niet waard is.
Ik snap jullie allebei, vind het ook geen bijster goede voorstelling, maar om andere redenen. Ik denk dat hier het grootste probleem de marketing is. De voorstelling wordt aangeprezen als een luchtige komedie, hét vriendinnenuitje van het jaar – maar in plaats daarvan krijgt men een poging tot absurdisme, die ook net niet lekker uit de verf komt.
Jammer, want ik waardeer wel de poging van een commerciële producent om het experiment op te zoeken.
Gisteren met twee vriendinnen naar Casa Mia geweest in Barendrecht. Wat een verschrikkelijke voorstelling. Het vele geschreeuw, er is alleen maar boosheid en grofheid op het toneel. Het verhaal slaat nergens op. De spaghetti en de herhaaldelijke kots neigingen…..wij waren er zo klaar mee dat we eerder zijn vertrokken.
Bij thuiskomst nog eens de folder met beschrijving van de voorstelling gelezen, ik zie geen overeenkomsten met wat ik heb gezien op het toneel.
Waardeloze voorstelling met kinderlijke humor ow met pratende robotstofzuiger. Wat een verkeerde pr omschrijving. Echt zo zonde van mijn geld en de tijd.
Het is dus echt oplichting. Zo voelde het dus echt.
Ik voelde me bekocht.
Teleurstellende voorstelling!
Zwak verhaal, rommelig toneel en geen hoogstaand acteerwerk.
Komt ook absoluut niet overeen met beschrijving.
Gisteren met vriendin naar Casa Mia in Goes geweest. Ook wij vonden het erg tegenvallen. Zoals al door meerdere aangegeven absoluut niet wat je verwacht bij de omschrijving. Jammer.
Gisteren met mijn dochter geweest, wat een vreselijke waardeloze voorstelling. Was gewoon niks aan. En wat een geschreeuw. Waren blij toen het afgelopen was.
Ik sluit mij hier volledig bij aan. Waardeloos stuk. Een slecht, rommelig verhaal. Met veel geschreeuw en gevloek. Geen aanrader.
Met alle voorgaande reacties eens, wat een waardelozen voorstelling! Had zelfs moeite om mijn ogen open te houden.
Wat een ontzettend teleurstellende
voorstelling. Veel geschreeuw, slecht
geacteerd. Zeker het geld niet waard om
deze voorstelling bij te wonen. Heel jammer
dat deze actrice (Isa Hoes) zich hiervoor
geleend heeft. Triest, te triest voor woorden.
Veel en veel te duur. Een avond en veel te
geld hiervoor weggegooid
Vanavond naar de voorstelling Casa Mia geweest. Wat een slechte voorstelling. Inderdaad heel veel geschreeuw. Isa Hoes was door haar razend snelle gepraat en geschreeuw heel slecht te verstaan. Zodat de spaarzame grappen ook nog wel eens gemist werden. Jammer van deze avond.
Wat viel dit tegen. 80% van de tijd werd er geschreeuwd en gevloekt door de actrices. Als er een pauze was geweest hadden we niet meer teruggekomen.
Zonde van de tijd, zowel voor het publiek als voor de productie.
Ze “komische” stukken/ passages waren op 1 hand te tellen
Als ik dit eerder had geweten (zie recensies ) had ik zeker niet gegaan, 130 euro voor 3 personen met een drankje en hapje na afloop. Waardeloos, dat Isa Hoes zich hier voor leent… tis dat we nog een borrel arrangement hadden na afloop anders waren we halverwege weg gegaan..voor dat geld had ik mijn vriendin een ander verjaardagskado gegeven.