De brieven van Mia gaat over de onwaarschijnlijke vriendschap tussen een elfjarig meisje uit Syrië en een 94-jarige Joodse man. Dat gegeven is prachtig, maar het verhaal wordt met zevenmijlslaarzen verteld, aan de hand van te karikaturale personages. Van dik hout zaagt men geen drama. (meer…)
Het Beethovenjaar had Holland Opera willen opsieren met vele activiteiten in de eigen Veerensmederij, maar die plannen vielen om de bekende reden in het water. Toch lukte het om twee weekenden te organiseren met naast concerten ook het theatrale Brieven van Beethoven.
In februari 1823 stuurde Beethoven een pakket met kleine composities naar de Leipzigse uitgever Peters. Die wilde Beethoven tevreden houden omdat hij de overeengekomen Missa solemnis niet had geleverd. De zes bagatelles (de latere op. 119, nummers 1-6) die deel van dit pakket uitmaakten vielen bijzonder slecht in de smaak bij de uitgever. Hij voelde zich belazerd en liet dit per brief luid en duidelijk aan de componist weten.
Helemaal ongelijk had Peters niet, want de bagatelles (letterlijk ‘kleinigheden’) zijn tegelijkertijd ‘ridicuul simplistisch’ en bevatten bijna onmogelijk te spelen passages, waardoor zowel amateurs als professionele pianisten er weinig mee konden. Peters had ze bovendien door meerdere pianisten laten doorspelen en geen van hen geloofde dat dit het werk van Beethoven was. Met veel dynamiek worden deze en andere bagatelles door Daria van den Bercken op een moderne vleugel gespeeld – purisme of een zo authentiek mogelijke benadering is niet haar stijl.
Daar zou zij in een kleine twintig minuten mee klaar zijn, maar muziek wordt afgewisseld door Daantje Idelenburg die passages uit Beethovens brieven voordraagt, en daarnaast op aanstekelijke wijze vertelt over de vele ongelukkige verliefdheden van de componist en de groeiende wanhoop die met zijn doofheid gepaard ging. Mooi is de wijze waarop aan dit theatrale concert nog een derde laag wordt toegevoegd die leidt tot de bizarre vondst van een kistje met veertig brieven van Beethoven, verborgen onder een fortepiano.
Van den Bercken maakte in het verleden al furore met projecten rond Haydn en Mozart, waarbij klassieke muziek op inventieve manieren onder de aandacht van een nieuw publiek werd gebracht. Brieven van Beethoven hoort daar zeker bij en verdient het om vaker te worden gespeeld dan alleen in dit Beethovenjaar. Doordat de bagatelles stuk voor stuk kort zijn (sommige klokken minder dan een minuut) en het spel van Idelenburg daar omheen, is Brieven van Beethoven bovendien ook zeer geschikt voor jonge kinderen.