Ik heb spullen van je gevonden. Ik herinner me mijn eigen gezicht niet eens uit de tijd dat jij-, niet het gezicht dat jij voor het laatst zag. Toen jij dood ging dacht ik dat er iets van mij met je mee dood zou gaan. Ik bleef ver weg, ver uit de buurt van het ziekenhuisbed, ver van machines die je leven met dagen verlengden, ver weg van voorspellingen over hoe lang nog, ver van je roep om mijn naam. Ver van jou, Julia, ver van je herinneringen, ver van de kanker, ver van de spullen die je in jezelf begroef.
De brieven van Mia gaat over de onwaarschijnlijke vriendschap tussen een elfjarig meisje uit Syrië en een 94-jarige Joodse man. Dat gegeven is prachtig, maar het verhaal wordt met zevenmijlslaarzen verteld, aan de hand van te karikaturale personages. Van dik hout zaagt men geen drama. (meer…)
Het Beethovenjaar had Holland Opera willen opsieren met vele activiteiten in de eigen Veerensmederij, maar die plannen vielen om de bekende reden in het water. Toch lukte het om twee weekenden te organiseren met naast concerten ook het theatrale Brieven van Beethoven. (meer…)
Dit jaar brengen Theatermaker en Theaterkrant.nl, in samenwerking met het Fonds Podiumkunsten, een bijzondere serie briefwisselingen tussen denkers van buiten het kunstenveld en kunstenaars. Waarin herkennen ze elkaar? Hoe verhouden zij zich tot de samenleving? Zo starten we in de meest letterlijke zin een dialoog tussen de wereld van de kunsten en de wereld van wetenschap, beleid, gezondheidszorg, sociale zekerheid, markt en civil society.
Als achtergrond bij de briefwisseling gebruiken we de Krakelinglezing van de Britse kunsteducatie-expert Paul Collard, na te lezen op Theaterkrant.nl.
Kristian Koreman en Elma van Boxel zijn de oprichters en leiders van het Rotterdamse architectenbureau bureau ZUS (Zones Urbaines Sensibles), waar ze het hedendaagse stadslandschap onderzoeken en het proberen te veranderen met stedenbouwkundige plannen, architectuur, installaties en mode. Pepijn Smit is artistiek leider van het PS|Theater in Leiden. (meer…)