De Amerikaanse acteur Cristopher Walken heeft eens gezegd: ‘Als een producent een Christopher Walken-type nodig heeft, dan moet hij mij bellen.’ Volgens filmregisseur en voormalig lid van Boom Chicago Jordan Peele geldt dat ook voor Amsterdam: ‘Die stad is met niets te vergelijken.’ (meer…)
Iemand heeft een vliegtuig verkocht, op Mount Everest wordt in de midzomernacht gevist, een loodgieter repareert een wc in de stijl van een western en horrorfilm. Voeg daar nog wat beroepen, conflictsituaties en musicalflarden aan toe en gooi het hele zooitje in de blender. Vier acteurs/comedians gaan met deze cocktail aan de slag, et voilà: een avondje improvisatietheater. Welkom op het Boom Chicago Comedy Festival.
Het Amerikaanse improv-comedy gezelschap Boom Chicago is inmiddels een kleine dertig jaar actief in Amsterdam en is niet weer weg te denken uit de Amsterdamse culturele agenda. Maar ook buiten het eigen theater aan de Rozengracht is zo nu en dan een Boom-geluid te horen. Zo sprak Greg Shapiro, een van de oudste pijlers van Boom Chicago, als Donald Trump het befaamde Zondag met Lubach-filmpje America first – The Netherlands second in. De band tussen Boom en Lubach is hecht. Later dit jaar zal Lubach in het Boom Chicago theater try-outs spelen van zijn nieuwe theatershow.
Lubach maakte als comedian zijn eerste kilometers met het improvisatiegezelschap Op Sterk Water. Voor het festival is Lubach nog een keer teruggekeerd naar dat gezelschap, waarover hij vertelt dat hij daar alles heeft geleerd wat hem later zoveel roem heeft gebracht. De reünievoorstelling van Op Sterk Water zorgt voor een uitverkochte, volgepropte zaal. Ondanks de strenge vaccinatiecontrole aan de deur is dat een ietwat ongemakkelijk gevoel, maar onder leiding van Lubach, die de meeste sketches aan elkaar praat, wordt dat gevoel al snel weggespeeld.
Op zich is de methode van het Nederlandse improvisatiegezelschap identiek aan de Boom-methode: het publiek schreeuwt suggesties door de zaal voor een plek, gebeurtenis, muziek- of filmstijl bij een sketch en de spelers proberen er wat grappigs van te maken. Snelheid en meligheid zijn daarbij de belangrijke succesfactoren. Naast Lubach staan de goed op elkaar ingespeelde Tim Zeegers, Daniel Koopmans en Dave Luza op het podium, die per jaar zo’n tweehonderd voorstellingen in theaters, voor bedrijven, scholen en op de radio spelen.
Zij hebben technieken in huis, die we bij hun Amerikaanse collega’s nog niet eerder hebben gezien om de moeilijkheidsgraad van de improvisatie nog wat te verhogen. Zo moeten zij op een bepaald teken de sketch even in omgekeerde volgorde doorspelen, of vliegensvlug van Nederlands omschakelen naar een niet bestaande taal en weer omgekeerd. In een andere sketch spreken twee acteurs als één persoon, die om de beurt een woord van een zin uitspreken naast twee acteurs die als een Siamese tweeling proberen exact dezelfde tekst te bedenken.
Naast een aantal improvisatieavonden met de eigen Boom-cast biedt het festival een zeer gevarieerd programma. Er zijn comedy-workshops, die bestemd zijn voor beginners, gevorderden en geïnteresseerden die even aan het genre willen snuffelen, begeleid door gevestigde namen uit de VS, zoals Heather Anne Campbell en Shantira Jackson. Elke dag worden er Comedy Conversations gehouden met comedians in de VS, waaronder Jordan Peele, die een Oscar kreeg voor zijn film Get out. Op 29 juli is The Cunnilingus Show te zien van de Afro-Amerikaanse Mikaela Burch. Overdag is Burch advocaat, maar als student uit de Boom-school treedt zij al enige tijd ’s avonds met haar comedy varietyshow op in kleine zaaltjes. De nadruk in haar show ligt op het leven van de LBGT+ gemeenschap, met een kleurvolle bijdrage van verschillende dragqueens.
Het Boom-festival is helaas een kort feestje, maar nu het festivalseizoen in verband met het nog immer dreigende coronavirus vrijwel helemaal is weggestreept kan men bij Boom wel iets van de frustratie daarover kwijtraken.